Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-R i Power Macintosh G4

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en G4 med DVD-R förinstallerat för jag tänkte bränna det ena och det andra med den

Men det fungerar ju inte i praktiken - det är alldeles för mycket jobb och tar för lång tid för att man ska orka göra det. Det är bara när man bränner egen-tillverkade skivor som man använder den (i mitt fall inte alls).

Därmed skulle man kunna säga att G4/533 är bästa köp!

Hade du tänkt göra back-up på upphovsrättskyddade DVD-filmer för personligt bruk, eller vad är det du menar?

Upphovsrätten på film och musik är ganska knepig.
Läser man bolagens texter och lyssnar på bolagens jurister så får man knappt titta på filmerna och lyssna på musiken. Man får i alla fall inte komma ihåg innehållet och lagra det i sin hjärna.
Dock ser verkligheten annorlunda ut. Så länge man inte gör någonting kommerciellt, m.a.o. tar betalt eller på annat sätt har någon ekonomisk vinning så kan man göra det mesta eller i alla fall mycket mer än vad bolagen vill att vi skall kunna göra.
Samma sak gäller också mjukvaror. det finns 2 skolor bland juristerna. De som försvarar de "intelektuella tillgångarna" mot allt och de som hävdar att de går bra att kopiera för privat bruk.
Såvitt jag vet så har man aldrig prövat ett mål där någon kopierat och använt ett program för icke kommerciellt, privat bruk.

Det är också löjligt att höra tex. Adobe klaga på hur mycket de förlorar på "piratkopieringen". De verkar resonera som om de skulle ha kunnat sälja tex. PS till alla som har det på sina datorer om de inte fått tag på en kopia.
Självklart skall de som jobbar professionellt med programmen betala för dem.
Jag är dock övertygad om att tex. Adobe förtjänar massor på att alla bildintresserade tonåringar använder "piratkopior" av Photoshop.

Martin,
använder du iDVD eller DVD Studio Pro.
Har du gjort någon DVD? I så fall, hur blev kvalitén?
Jag har "provgjort" några VCD men kvalitén på bilden är inte vad jag vill ha. Jag har dock inte gjort någon större ansträngning för att optimera filmen. Jag har brännt via Toast direkt från iMovie.

VCD är inte kvaliten man vill ha alls ju

Nej, VCD har inte den kvalitén man vill ha. Men det är billigt om man vill skicka en kort snutt till släkt och vänner som de kan spela i sina hemdvdspelare.

När jag bränner DVD skivor så är det ifrån iMovie original och då använder jag iDVD.

Inom kort bör jag ha tillgång till DVD Studio Pro och Toast 5 - då återkommer jag med nya åsikter...

Kvaliteten med iDVD är helt ok!

som det är nu fungerar inte mpeg2 encodern med pal (synkfel) i dsp vilket gör att man måste använda cleaner (seeeeeeeeeeegt) eller skaffa sig nån hw encoder (dyrt).

Har man tid eller pengar så fungerar det utmärkt.

/Johanw

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-19 11:59

fråga.. om man har en dvdspelare som klarar ntsc och pal?? är det då något problem att se filmen.. eller är det synkfel mellan mpeg2 dekordern och ntsc oxå.. eller är jag helt ute å bakar bullar här eller? jag är en lamer på området

Jag köpte min 733:a för att bränna backuper med, villket inte fungerade innan toast 5.01 kom. Fungerar klockrent nu!

/John

det är endast fel på pal i mpeg2 encodern alltså kan du göra ntsc skivor om du vill och har sådant material.

/Johanw

1
Bevaka tråden