Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig ljusstyrka på iMac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-06-07 23:58

Tjenare!
Fixade och trixade lite med min fars nya iMac på jobbet. En 400 Mhz-arem indigo (rev. d?) i alla fall, problemet var när jag testade massa spel att ljusstyrkan på skärmen var alldeles för svag, man såg knappt någonting poå vissa mörka spel, som t ex Quake. När jag kalibrerade skärmen var det omöjligt att dra upp ljusstyrkan så mycket så att ovalen kunde synas, ni vet säkert vad jag menar. Hur kommer detta sig, för så kan det ju verkligen inte vara..?

  • Oregistrerad
  • 2001-06-09 00:15

Nej, inte på min. Jag har ljusstyrkan på minsta möjliga och drar ibland även ner lite på kontrasten för att få riktigt svart och fin svärta.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-09 17:34

Är det alltså ingen som vet något om detta? Skulle verkligen behöva veta vad som är fel, eftersom jag ska försöka få hem datorn, och då måste ju skärmen fungera

  • Oregistrerad
  • 2001-06-10 02:56

Det kan väl va´ fel på den kanske - inte otroligt att en eller två av miljontals datorer är felaktiga...

Många iMacar jag sett har just detta problem bl.a min egen vilket jag är mycket irriterad över! Men det ska gå att fixa det genom att vrida på några skruvar innanför skalet...

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2001-08-21 12:11

Har samma problem som Anders. Jag kan inte heller justera upp ljusstyrkan på min iMac DV SE 400. Det är väldigt irriterande. Vore tacksam om ngn visste ngt opm hur man justerar det.

Ganska så enkelt skulle jag vilja säga att ändra ljus styrkan på iMacen, Det finns en kontrolpanel som heter Bildskärm eller Monitor på engelska. Med hjälp av denna kan man på ett enkelt sätt ändra ljus styrkan på monitorn.

Douglas Douglas Douglas...
Tror du verkligen att någon som Anders som använt Mac i 9 år missat kontrollpanelen.
Nej, tyvärr ger du ett alltför vanligt Apple svar...
Om det inte är ett mjukvaruproblem så kan det faktiskt vara ett hårdvaruproblem. iMacarna är långtfrån perfekta och i vissa fall t.o.m. mycket slarvigt byggda.

Jag ser överhuvudtaget ingen oval på iMac DV men ljusstyrkan är det inget fel på. Spelar å andra sidan inte Quake. Kör däreomt 4x4 evo i nattmörker och flyger lite i natt mörker utan problem.

Inte för att det här inlägget löser något, för jag vet inte hur man åtgärdar problemet......

Ovalen är även på min G4/400 m. Belinea LCD-skärm, höljd i dunkel.
Har varit missnöjd med detta i ett år, men inte velat gnälla. Men här lyfts problemet upp - vad jag älskar 99Mac!!
Finns det nu någon där ute som sitter på lösningen tro... :eek:

/ Anders

Jag brukar "dubbel-zappa" primär ramen. DVS håll in tangentkombinationen alt, kringla, p och r under starten... Vid första "plonget" zappas pramen, vid andra plonget zappas bildskärmsminnet. Vet ej om det hjälper på Era skrärmar dock. - och visst finns det skruvar under skalet att vrida på, men i det förflutna - under mina novis dagar - fick jag rådet att aldrig någonsin försöka göra det själv...

MVH Mattias

PS. Du skrev din "fars nya indigo", har du tagit ner alla updates ifrån "software Update", där finns ju en firmware som kan vara bra att köra i alla fall... DS

/M

  • Oregistrerad
  • 2001-08-29 21:10

Hehe, nu var det typ två månader sen jag skrev inlägget, jag har faktiskt inte varit på min fars jobb sen dess.. men jag har testat att dubbelzappa PRAMet...jaja tackar för svaren, vi får se om nåt kan leda till ljuset!

1
Bevaka tråden