Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM minne till iMac rev D

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-06-03 22:42

Vad för slags RAM moduler passar i en iMac rev D?? Just nu sitter det 32 + 128 = 160 MB i den, men jag funderar på att köpa en 256 MB och byta ut 32 MBarn så jag får 384 MB i RAM. Men jag är osäker på vilket minna jag ska ha o ja vill ju inte köpa fel... :rolleyes: kan ju behövas lite mer RAM för att få igång OS X..

Den har nog 2st SDRAM platser, vanliga PC100 eller PC133 passar, tänkt på att med apples senaste firmware pryl de gjorde så kan vissa minnen ratas.

Det finns produktblad till alla macar på apples sidor, kolla där för att veta exakt vad du kan ha och inte.

iMac rev D kom väl med 2st 144 pin SDRAM SO-DIMM platser?

O fan ja, det stämmer, SDRAM kom inte förrn i slot-loading imacarna.

Från macbarometern:
"SO-DIMM minnen passar iMac (233-333 MHz), iBook, PowerBook G3 ("Wall Street" & "Lombard") och PowerBook G4.
2" minne passar ej i PowerBook G4, iBook och de undre platserna i PowerBook G3 och iMac. Där passar endast 1" minne.
Observera att nya iMac (350-600 MHz) använder SDRAM minnen."
http://www.macworld.se/macbarometern/minnen.html

  • Oregistrerad
  • 2001-06-04 13:43

"2" minne passar ej i PowerBook G4, iBook och de undre platserna i PowerBook G3 och iMac. Där passar endast 1" minne."

I System Profiler står det att jag har 128 MB i top o 32 MB i bottom, betyder det att jag behöver köpa en 1" 256 MB modul för att kunna byta ut 32 MB mot den eftersom 2" inte passar...?

Och passar då 32 MB (den måste ju vara 1" eftersom den sitter nere) i en ny iBook (500 Mhz) eller har dom något annat slags RAM?

Den senaste FirmWaren går inte att köra på äldre iMacar så det är nog inga problem.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-09 10:40

Som ni kanske märkt har jag frågat både om ny HD o RAM till min iMac, men jag har inte fått reda på tillräckligt om RAMen..

iMacen är som sagt en rev D, 333 Mhz

Just nu sitter det 32 MB + 128 MB i den - alltså det medföljande 32 MBs modulen + en som vi köpte till.

Jag läste Apple Memory Guide

(http://download.info.apple.com/Apple_Support_...)

och i den står det att den första (undre) RAM-platsen är upptagen av dom 32 MB RAM som följde med, och vad jag förstår så går den inte att ta bort..? stämmer det..? för jag hade tänkt att köpa till 256 MB RAM och sätta i den undre platsen eftersom jag självfallet vill ha kvar 128 MBarn i den övre. Går inte det eller?

Hörde också något om att den undre RAM modulen var av ett mindre slag o därmed dyrare stämmer det?

Jag kanske fattat fel, men det vore ju skönt om ngn kunde reda ut det här... :rolleyes:

Mvh Max

den första (undre) RAM-platsen är upptagen av dom 32 MB RAM som följde med, och vad jag förstår så går den inte att ta bort..? stämmer det..?

Vad jag vet så skall det gå bra att byta ut minnet i den undre RAM-platsen. Där 32MB minnet sitter nu alltså.
Dock så är det ganska svårt att komma åt det. Det krävs lite "meckande" kan man väl säga. Därför rekommenderar väl Apple att man inte försöker byta det.

Hörde också något om att den undre RAM modulen var av ett mindre slag o därmed dyrare stämmer det?

Ja det skall vara ett 1,25" (lågprofil) minne , för att det skall passa i den undre RAM-platsen.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-09 16:18

Tack för att du redde ut det.

Fast jag hittar ingen 256 MB modul till den undre, så det kansek är bättre att köpa en för den övre (då bli det så mycket billigare också) och sen försöka sälja 128 MB modulen. Då får jag 288 MB i RAM o det borde ju räcka ändå..

1
Bevaka tråden