Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac med TFT skärm

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det realistiskt att se Apple producera en iMac med inbyggd TFT skärm (säg t ex 14") inom 12 månader?

Kanske lik 20års Macen som fanns för några år sedan.

Priserna på TFT-skärmarna har sjunkit ordentligt och kommer nog göra det även i fortsättningen. Om Apple beställer 3 miljoner skärmar ifrån Samsung så lär dom få bra pris. En 15" skärm kostar cirka 5.000,- idag om man köper en skärm, kanske man kan få ner det priset till 3.000,- för en 14" skärm...

Vad tror ni

tft i iMacen - ja det borde vara ganska naturligt.

Om man ser till att tft skarmen enbart skall ersatta den befintliga 14/15"aren som sitter i iMacarna nu sa behovs det ju bara en 13" tft som redan tillverkas i stort antal till PC-laptops...

Ett annat steg i den riktningen ar ju att Apple kommer att sluta salja sin CRT 17" och enbart ha TFT skarmar inom kort...

Undrar hur den kommer att se ut, i så fall ?? :rolleyes:

BEST säljer en "platt" pc med inbyggd TFT skärm.

Här hittar du en BEST platt dator

Sämre hemsida har man knappt hittat men den finns där iallafall, längst ned till vänster.

Imacen som den ser ut idag behover verkligen andras. Snart 3 ar med samma form och utseende. Undrar om dom forst lanserar en iMac med 17" CRT eller gar direkt pa TFT varianten. Jag anser fortfarande att TFT skarmarna ar for dyra for att platsa i en konsument produkt (sett till andra tillverkares produkter).

Hur som helst maste Apple utoka bildytan pa iMacen, genom 17" CRT eller motsvarande TFT. OS X kraver bildyta. Tack och lov fixade de upplosningen pa iBooken.

IBM har också en "platt dator" men den ser inte bra ut, helt i svart, och känns otroligt plastig.

Om Apple får tag på 13.3" skärmar till rätt pris med 1024x768 upplösning så skulle det räcka till en iMac.

Vore riktigt coolt med en liten rackars klient till rätt pris.

Varför inte släppa en Mac helt utan skärm? (Inte Kuben) Bygga på befintlig teknologi antingen i Ibook eller Imac och göra en riktigt kompakt modell som man kan koppla till befintlig skärm. Ta priset på en High end G3 med 600 Mhz, bygg chassist och sälj den ett par tusen kronor billigare - om Ibooken kostar 13´, så borde man kunna få en schysst mac med fet hastighet för runt 10´ Att använda tillsammans med någon av alla de tusentals skärmar som rätt många faktiskt redan har...

Bara en idé..

MVH Mattias

Jag kan inte låta bli att tänka på G4 Cube när jag hör din beskrivning. Den finns redan och ingen är intresserad av den.

Konstigt faktiskt.

Nej, exakt, varför betala det priset för en kub, när det går att göra billigare och bättre? Jag kan inte heller se varför man skulle ha köpt en kub. Den var förvisso exkat vad jag efterlyser, men för långsam G4 processor till ett allför högt pris... Kapar man skärmen bör det vara billigare...

MVH Mattias

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-05 11:12

jag skulle kunna tänka mig att 25:th annev... kommer se ut som 20:th.. men den blir då byggd på kanske deras 17" tft.. en liknande isub.. superdrive inbyggd.. den kommer glänsa i solsken.. denna genomskinliga manifika lilla pryttle

Tjena,

Min moster köpte en Cube från Macoteket när de reade ut första (?) generationens datorer. Ett kanonpris för en kanondator för den som inte behöver tip-top datorn med extra allt... Än så länge är den kopplad till en gammal Sony-skärm men med tanke på prisutvecklingen på plattor så har hon nog en sådan snart..!

Som så ofta rör det sig om marknadsföringsmisstag snarare än något annat... I privatledet verkar Apple bara bry sig om unga män och kvinnor!

Vi hörs,

Christian

  • Oregistrerad
  • 2001-06-05 15:45

G4 Cube är snygg, mycket lockande men tror att folk drass till andra större datorer för att kunna stoppa in mer en HD eller något liknande.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-05 16:44

iMacens design har förändrats ganska radikalt tycker jag, över åren. Indigomodellen tycker jag är jättefin. Skärmen får väldigt gärna vara av TFT-typ, men man får ändå inte ändra designen allt för mycket, det är mycket identitet i iMac tycker jag. Skulle se konstigt ut med en dator som iofs var snygg men såg helt annorlunda ut, men ändå kallades för iMac. Då är det bättre att göra en med platt skärm som man kallar för.. iBook kanske?

  • Oregistrerad
  • 2001-06-05 16:46

Sorry, menar förstås att designen förändrats på ett lagom radikalt sätt inom subtila el. givna ramar! Eller nå´t! :rolleyes:

Om ni tänker till lite vad ni skrivit ovan..
Är det inte vad vi fått i och med nya iBook?

Verkar ju dumt med en TFT stationär om inte annat.. Dessutom tycker jag att idagens läge är det MINST en 17" skärm som gäller.. Alt ingen skärm alls med för en stationär dator (som G4orna)

Tänker man ett steg till så kanske det är precis så som komma skall. Eftersom Apple nu inte har några CRT skärmar kvar i sortimentet..

Du köper helt enkelt en dator utan skärm o väljer vilken skärm du vill ha, 15-22" Apple eller annan tillverkare..

  • Oregistrerad
  • 2001-06-05 22:28

Nej, det är ju värdelöst, då går man ifrån konceptet med iMac helt. Den dator du nämner finns redan - i två modeller: Cube och G4. iMac ska helt klart ha inbyggd skärm. iMac är iMac. You can´t take that away from it. Den är populär å snygg och billig, en asbra liten Mac för de flesta. De har numera även bildskärmsutgång så man kan använda en annan skärm (också) om man vill.

Apple är ju på väg mot bara platta skärmar.

Kolla på detta:
iBook - 12.1" TFT
PowerBook - 15.2" TFT (widescreen)
Studio Disp 15" TFT
Studio Disp 17" TFT
Cineam Disp 22" TFT (widescreen)

sedan har vi nästa pryl...

iMac 15" CRT

iMac visades i maj 1998. Det var över 3 år sedan. Vi har haft samma design. Försäljningen ökade och ökade och nu börjar den minska.

Det är dags att vända försäljningstrenden för iMac. Ny design skulle passa. Då kan väl ändå Apple släppa en ny iMac med TFT-skärm?

Senaste modellerna med olika mönster istället för färger är väl bara en chansning för att öka försäljningen inför nästa iMac?

iBook förnyades rätt så snabbt till iBook "2" och helt ny design. Det är väl ändå dags för Apple att göra samma sak med iMac?

MacWorld Expo New York i sommar skulle vara perfekt!

13.3" eller 14.1" TFT-skärm skulle vara perfekt!

G3/500-700 MHz, 128 MB RAM, 20-40 GB HD, CD-RW, USB, FireWire, 100 Mbit Ethernet, 56k-modem, och Mac OS 9.2 med Mac OS X 10.1 skulle vara perfekt tror jag - med en 13.3" eller 14.1" TFT-skärm.

Priset MÅSTE vara väldigt lågt. Billigaste måste kosta under 10 000 kronor, typ G3/500 med 128 MB RAM och 20 GB 5400 rpm HD och CD-ROM med ett nytt skal och 14.1" TFT skulle väl inte vara för dyrt?

Apples nya port ADC gör ju att det är busenkelt att ansluta vilken Apple-skärm du vill med bara en enda kabel. Det är "iMac-tänkande".

En VGA-skärm kräver 2 kablar - ström och video. I vissa fall även USB-sladd.

Kan tänka mig en skärmlös iMac med en Apple-skärm som ingår till rabatterat pris. Det skall vara extremt förmåligt att ta den och inte någon Sony-skärm t.ex.

Jag skulle inte bli helt förvånad alltså med en skärmlös iMac då det är enkelt att ansluta en Apple "ADC-skärm".

Oavsett vad som händer kommer det att snackas MYCKET efter att nästa iMac-revidering släpps...

  • Medlem
  • 2001-06-06 02:37

Jamen asså! En skärmlös iMac är ju en kub, lixom. Troligare är väl att de släpper en iMac liknande den vi har idag fast med TFT-skärm och mindre djup. En iMac som är ännu smidigare och mer lättplacerad med en skärm som inte är större men visar mer, typ = LCD.

Och mer tidsenlig design. I stil med iBooken och Ti, sobrare och mindre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-06 09:32

grejen med imac är att det är en billig allt i ett dator.. att den skulle vara tvådelad låter som rena idiotin.. eller?

  • Oregistrerad
  • 2001-06-06 10:16

Ja, det tycker jag. iMacens design måste inte alls förändras. Den är fortfarande, efter tre år, helt obesegrad vad gäller design om du jämför med vilken PC som helst.

Men om man släpper en iMac med TFT skärm då sitter man ju där med en iBook..

inte sant?

iMacen har gjort sitt.. 15" är för litet.. den tar inte några pc användare längre.. dom kräver 19" el högre om man får tro alla mina pc nerd polare..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-06 14:29

nej imac med tft är ingen ibook.. en ibook är en bärbar dator.. imac blir en bordsdator med löst tangentbord och mus.. likt toshibas ibms och dells.. tft datorer.. doc tycker jag att apple bör satsa på 17" tft skärm till sin imac..

15 är förlitet även för tft..

  • Medlem
  • 2001-06-06 14:29

Att en produkt har LCD-skärm gör den ju inte automatiskt bärbar! Lättare, men bärbar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-06 14:45

precis vad jag försökte säga..

O vad jag försöker säga är inte att en iMac med TFT blir = en iBook.. men det är ju inte mycket som skiljer..

  • Medlem
  • 2001-06-08 01:14

Förresten kom jag att tänka på att Apple investerade 300 miljoner (tror jag det var) i LCD-industrin för ett halvår sen. Nu har de bara LCD i sortimentet förutom iMacen.

Apple har del av tillverkningen och köper massor, låter som en rejäl prispressare tycker jag. Ytterligare ett skäl till varför man kan gissa på LCD-iMacs.

Bevaka tråden