Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny HD i iMac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-06-07 19:50

Lite frågor:

Vilken typ av hårddisk kan man stoppa i en iMac rev d? Är det IDE?

Hur stor får den vara?

Kan man ha en 7200 RPM-are istället för 5400, eller blir det för varmt..?

Vart kan man köpa en så stor som möjligt för så lite pengar som möjligt?
Har ca 1900:- på fickan.

(Instruktioner har jag på macskruvaren.cjb.net)

TILLÄGG: finns det ngt slags skal till den gamla HDn så man kan använda den som extern? Helst med usb-koppling då. Vore ju synd att låta den ligga och samla damm.. :rolleyes:

[ 07 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: bOOzo ]

Tjena!

Det är IDE som är standard i alla Macar sen G3:an kom (förrutom större serverlösningar som det sitter SCSI diskar i). Du kan köpa i stort sett vilken IDE disk som helst. Köpte själv en IBM Deskstar 30 GB 7200 RPM och den fungerar kanonbra!
Det är ingen större skillnad i värmeutveckling mellan 5400 och 7200 RPM så det ska gå bra.
MacOS 9.1 klarar idag volymer på 2 TB (terrabyte) men så stora diskar går inte att köpa ännu och du har nog inte råd heller Så med andra ord så köp disk för vad dina pengar räcker till. www.jmeab.se har väldigt billiga priser på datordelar. Köpte min disk därifrån.

Det är tyvärr så att de IDE hårddiskar som säljs nu inte har stöds av/i iMac rev D.

När det gäller just iMac så funkar de från iMac DV och framåt kan man säga då Apple bytte IDE standard på moderkorten.
Om det är någon som har andra erfarenheter så skulle jag gärna höra dem...

Samma problem har G3or (både beiga & blåa) : problemet kan lättas upptäckas genom kopiering av stora filer då det i stort sätt alltid blir fel på filerna man kopierat. Någon som har andra erfarenheter?

  • Oregistrerad
  • 2001-06-07 23:23

Beror på ATA-bussen, eller vad man nu kallar den. Finns tre standarder "to my knowledge"; ATA 33, Ultra ATA 66 & ATA 100. Ska man köpa en disk till sin gamla G3:a (grå / blå) så tittar man förmodligen på en Ultra ATA 66-disk. Denna dator har dock en ATA 33-buss. Det sägs att man måste köpa ett nytt PCI-kort med 66-stöd för att få det att funka; andra säger att 66-diskarna funkar jättebra även i dessa äldre G3 :or. Jag vetefan...

Men jag har HÖRT om detta i alla fall. Är inget hårddiskproffs men en lekman...

Samma problem har G3or (både beiga & blåa) : problemet kan lättas upptäckas genom kopiering av stora filer då det i stort sätt alltid blir fel på filerna man kopierat. Någon som har andra erfarenheter?

Japp, helt andra erfarenheter.
Kör med 2st IBM 75GXP diskar i min beiga G3/233. En på 46 GB och en på 30 GB. Inga som helst problem.Har aldrig blivit några fel vid kopiering av stora filer.
Har iofs inte testat större än 1,7 GB

  • Oregistrerad
  • 2001-06-08 13:48

Nu får ni reda ut det här!

Mårten: har du en iMac eller? (rev A-D) och det funkar?

om inte så måste jag alltså skaffa en ATA 66?

Vart ännu mer förvirrad efter alla inlägg

Jag har en iMac DV Special Edition 400MHz med slot-in DVD. Vet inte vilken revision det är, men jag har satt i en 76 GB IBM75GXP i den. Det funkade bra förutom att jag fick lite problem med att DVD-player muppade lite. Men det löste sig (se annan diskussion).

En o annan skruv var det att skruva ur o i ...

BooZo: Nej, den disken jag köpte satte jag i min beige G3. Den har ju ATA 33 som standard vad jag vet och disken är en ATA66/100 disk... Jag har då aldrig hört talas om eller märkt att någon Mac med standard IDE skulle ha problem med nysålda diskar. Att man ska behöva köpa ett nytt IDE kort tvivlar jag starkt på. IDE är ju en standard!! Att det sen är 33, 66 eller 100 är ju hastigheten på gränssnittet. Dagens diskar ska vara bakåtkompatibla till gamla IDE-hastigheter.

Beige G3 har väl inte ATA/33?

OBSERVERA: PowerMac G3 blå/vit Rev A har en defekt ATA/33-krets. Köp ett ATA/66-kort till denna dator!

Citat:

Skapades ursprungligen av: bOOzo:
Lite frågor:

1. Vilken typ av hårddisk kan man stoppa i en iMac rev d? Är det IDE?

2. Hur stor får den vara?

3. Kan man ha en 7200 RPM-are istället för 5400, eller blir det för varmt..?

4. Vart kan man köpa en så stor som möjligt för så lite pengar som möjligt?
Har ca 1900:- på fickan.

(Instruktioner har jag på macskruvaren.cjb.net)

5. TILLÄGG: finns det ngt slags skal till den gamla HDn så man kan använda den som extern? Helst med usb-koppling då. Vore ju synd att låta den ligga och samla damm.. :rolleyes:

[ 07 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: bOOzo ]

1. Jepp. IDE. Du har väl en iMac 333 MHz? Jag tippar att det är den IDE-standard som kom innan ATA/33. Det KANSKE är ATA/33. Men är inte säker...

2. Upp till 80 GB ATA/100-diskar finns.

3. Satsa på 5400 rpm. Då du inte ens har ATA/66 kommer du nog inte att märka någon skillnad tror jag...

4. Svårt att svara på.

5. Det finns FireWire-lådor för IDE-diskar att köpa. Kostar drygt 1000 spänn plus moms. Vet inte hur det är med USB-skal...

  • Oregistrerad
  • 2001-06-09 10:27

Med storlek medade jag hur stor hårddisken får vara i mått, men jag antar att det är 3,5".

Vilken ATA standard har då min iMac 333 Mhz? 66 lr? Och då är det alltså lika bra att köpa en 5400 RPM eller?

Om jag fattat rätt nu skulle en sån här disk passa: http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=12101

Om inte så förklara noga vad som inte stämmer :rolleyes:

//Max

Kolla denna sidan

The Buyer´s Guide

  • Oregistrerad
  • 2001-06-09 16:52

Hårddisk 40 gig, 5400 RPM, ATA-60/100 - 1 425:-

Externt HD "skal" - 1195:-

Skalet till för att ha den före detta 6 gigaren i och en ny 40 gigare att ha i datorn. Vad tror ni om det? Funkar den HDn i en iMac rev d 333 Mhz? Svara snabbt o tydligt så jag kan beställa..

Externt HD "skal" - 1195:-

Skalet till för att ha den före detta 6 gigaren i och en ny 40 gigare att ha i datorn.

Är enda skälet till att du skall köpa en USB eller FireWire låda att du skall ha din gamla 6 GB HD i den?
Eller har du för avsikt att ta med dig och flytta runt lådan/disken mellan olika datorer?
Har du inte någon nytta av detta, så kan du lika gärna lägga de pengarna på den större disken du skall köpa och ha i datorn.
För 2033 kr får du en 60 GB disk hos Datorbutiken.com
(Western Digital Caviar 60.0Gb 5400rpm 2Mb UDMA100 IDE)

  • Oregistrerad
  • 2001-06-09 19:55

Grejen är att jag inte har pengar till allt just nu. Och ja, jag ska ta med mig HDn, kanske inte blir så ofta, men någon gång. Och en 40 gigare är mer än tillräckligt för mig. Har haft en 30 gigare och hade väldigt svårt att fylla den utan att lägga in ALLT som jag har på cd skivor.. och det känns bara onödigt..

Men funkar det med den hårddisken jag föreslagit eller? Kan inte någon svara på det så jag kan beställa!

  • Oregistrerad
  • 2001-06-10 14:26

Skulle bara säga att nu har jag beställt en 40 gigs IBM hd, 3,5", 5400 RPM o ata-60/100.

OM DET AV NÅGON ANLEDNING INTE SKULLE GÅ ATT ANVÄNDA DEN I EN IMAC REVD 333 MHZ, SÄG DET SNABBT SÅ JAG KAN AVBESTÄLLA :eek:

//Max

  • Oregistrerad
  • 2001-06-11 12:49

Det är nog ingen fara, det borde funka. Och gör det inte det så får du säkert lämna tillbaks den "without further ado".

1
Bevaka tråden