Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför köpte inte du en G4 Cube?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den här frågan ställer jag till dig som köpt en ny stationär Mac under de senaste 6 månaderna

Försäljningen för Apples G4 Cube är katastrofalt dålig. Egentligen är det konstigt! Billigt och bra prestanda. Snygg design. Liten och passar bra på kontor t ex. Ändå säljer den så väldigt dåligt.

- Vad var det som gjorde att du inte valde en G4 Cube?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-05 11:09

jag du jag valde den för just det där du sa.. valde en 22" cinema skärm oxå.. det enda jag kan klaga på är att jag inte hostat upp kosingen än.. och den är ute ur sortementet när jag väl har pengar till den..

  • Oregistrerad
  • 2001-06-05 13:16

Grafisk form, är vad jag jobbar med och det lyser grafisk form om cube’n men tyvärr anväder jag en del kort och kortplatser är det inte precis gott om i den snyggaste datorn genom tiderna - skulle jag byta ut min iMac hemma så kanske det blev en cube.
På jobbet fick det bli en G4 och det är ju inte fy skam...

Varför skrotar inte Apple iMacen och börjar sälja kuben som jättebillig hemmadator med platt skärm? Vill inte hemmaanvändaren ha det så? Eller är det därför iMacen säljer så bra? För att det är en allt-i-ett-dator?

Fast det är ju klart, enligt rykten (och jag har sett skisser) så blir den nya iMacen en TFT-skärm, med löstagbar fot innehållandes moderkort mm. När man tar loss foten kan man hänga upp skärmen på väggen. Dataöverföring mellan "dator"(fot) och skärm sker över Airport.
Då kommer nog G4 Cube att försvinna är jag rädd.

Om jag köper en stationär Mac innan kuben försvinner blir det nog en sådan. Dock, om den försvinner blir den ju lite som Spartacus (20th Anniversery Mac), ett samlarobjekt.

  • Medlem
  • 2001-06-05 15:12

Jag älskar kuben, tycker den är en genial dator men ändå så köpte jag mig en G4 tower.

Jag är nog lite konservativ. Jag ville ha expantionsplatser, även fast jag tycker det är stenålder att stoppa kort i datorn istället för att ansluta via Firewire och USB.

Well, jag hoppas kuben överlever..

/nix

  • Oregistrerad
  • 2001-06-05 16:01

Länge leve cube´n, tyvärr kommer jag aldrig att få råd. Iaf inte om jag ska spara till en iBook först.. Sånt är livet, om apple lägger ner tillverkningen så får de gärna skänka en till mig eller iaf lotta ut dem så man kan vara med och tävla.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-05 16:38

Jag var väldigt mycket i valet och kvalet, men hur jag än vred på det så blev det för dyrt med en Cube. Man kan ju nämligen knappast tänka sig en Cube _utan_ platt skärm. Så jag köpte en iMac som jag är jättenöjd med. Nu kommer så Apple och dräper till mig med den nya iBooken och jag inser att det är DEN jag vill ha. Problem: Har ju iMacen nu. Nå´n affär som kan byta in den tro´s? Helt ny, superfin, men jag kom på att jag vill kunna sitta å knappa var som helst...

Citat:

Försäljningen för Apples G4 Cube är katastrofalt dålig.

Hmmm... Det verkar faktisk ha ändrats. Jag har försökt få tag på en kub 450/DVD (den billiga varianten) och det verkar vara en fantastisk efterfrågan på den. Mer än en månads väntetid är väl inte brukligt för en maskin som säljer katastrofalt dåligt??

Jag har precis köpt tre Cube 450/DVD så jag kanske köpte upp hela det svenska lagret Tycker att de är super för t.ex. en sekreterare som behöver en bättre skärm än iMacen men inte så mycket kraft som en "vanlig" G4

  • Medlem
  • 2001-06-05 22:52
Citat:

Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Jag har precis köpt tre Cube 450/DVD så jag kanske köpte upp hela det svenska lagret Tycker att de är super för t.ex. en sekreterare som behöver en bättre skärm än iMacen men inte så mycket kraft som en "vanlig" G4

Eeeh, En Cube har lika mycket kraft som en stationär G4:a...(450/466. 500/533)

/nix

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Varför skrotar inte Apple iMacen och börjar sälja kuben som jättebillig hemmadator med platt skärm? Vill inte hemmaanvändaren ha det så? Eller är det därför iMacen säljer så bra? För att det är en allt-i-ett-dator?

Fast det är ju klart, enligt rykten (och jag har sett skisser) så blir den nya iMacen en TFT-skärm, med löstagbar fot innehållandes moderkort mm. När man tar loss foten kan man hänga upp skärmen på väggen. Dataöverföring mellan "dator"(fot) och skärm sker över Airport.
Då kommer nog G4 Cube att försvinna är jag rädd.

Om jag köper en stationär Mac innan kuben försvinner blir det nog en sådan. Dock, om den försvinner blir den ju lite som Spartacus (20th Anniversery Mac), ett samlarobjekt.

Hur skall det gå till med dataöverföring mellan dator och skärm med AirPort i sånt fall? 11 Mbps eller 54 Mbps känns inte som att det räcker..

Varför sänker inte Apple priset mer på Cube och säljer slut åtminstone 450 MHz DVD-modellen?

12 000 spänn är dyrt för den. Sänk den till 6-7 tusen spänn så blir det fart på försäljningen!

...men förlust?

Och hur mycket förlust blir det inte om de måste dumpa eller sitta på hela lagret?

Förlust också.

De bör hitta en bra prisnivå som passar både Apple och slutkunderna.

Nej, kuben är grym - perfekt kontorsmaskin, kassapparat, server, etc. Det är bara det att Apple tycks ha litet dåligt grepp om just den marknaden - det är väl därför den går dålig.
(Kuben borde ha lanseras som en bas- och standardmaskin för OSX när OSX blir skarpt på riktigt, tex vid OSX 10.1 samt OSX server 2 - typ någon gång sent i höst.)

Apple har väl antagligen redan gjort reserationer för förluster. Dessutom lär Cube 450 DVD vara ganska gammal och står och ruttnar på lagrena. Lika bra att tömma lagret! Med tanke på alla andras prissänkningar borde Apple kunna göra det också. DELL sänkte priserna med 30% på ett kvartal. Då borde ju Apple kunna göra det med G4 Cube 450 DVD...

Jag menar. Det är ju Cube 450 CD-RW som är den NUVARANDE kuben - inte DVD-modellen. Den kom ju i juli 2000... 11 månader gammal snart... Och har inte alls sjunkit speciellt i pris....

Dessutom lär Cube 450 DVD vara ganska gammal och står och ruttnar på lagrena. Lika bra att tömma lagret!

Ja, enligt rykten så är samtliga Cube 450 DVD maskätna redan. Apple kommer snart att öppna upp lagrena för allmänheten så att vem som helst kan komma och plocka de ruttna datorerna.

  • Medlem
  • 2001-06-06 03:22

Ja, kuberna är ju superruttna...

Problemet är väl att de uppfattas som nåt slags "executives toy"... Urtjusig pryl som passar i polerad miljö, typ. Att de faktiskt kan klara av saker glöms bort.

Om man vill ha litet och kompakt är det lätt att välja en iBook eller PB! Och de passar också en executive, de är små och snygga.

[ 06 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: tott ]

Cuberna säljer faktiskt ganska bra, vi säljer ca 1-2st om dagen och ibland ett större antal till ngt företag.

Cuben med DVD som säljs nu är inte samma som introducerades. Om man öppnar datorn och jämför kan man se att de är ändrade inuti och gjorda på samma sätt som CDRW modellen. Det är troligtvis bara uppdateringar som är gjorda för att de problem som "första" cuben hade när den kom (som inte någon av de nya, CDRW eller DVD har).

Cuben är mycket bra, men den är och skall vara ett alternativ som ligger mellan iMac och G4 Tower. Om du tänker köpa en iMac men inte vill vara begränsad till 15" skärm eller om man vet med sig att man inte behöver PCI platser så är cuben otroligt trevlig att jobba med...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-06 10:33

tack för det svaret.. för folk som snackar skit om sina egna gillar vi inte..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-06 14:30

Haha. Köpte en Cube igår.. Med 17" platt skärm, skrivare, fetaste modellen med inbyggd cdrw, airport och GeForce kortet.. Samt en zip (usb 250mb)

Ser verkligen fram emot att få packa upp den och pilla lite på den och se hur oni går på den burken..

Borde jag vara glade eller borde jag???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-06 14:33

glemme du skall skratta dig lycklig.. det är enligt mig en jävligt bra dator.. kanske inte för pro användare som vill ha två skärmar eller massa hd ram isv.. men som speldator.. klart en värdig motståndare till imac ibook och g4 ti mac..

grattis.. vad kosta kalaset manne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-06 14:40
Citat:

Skapades ursprungligen av: pewe:
glemme du skall skratta dig lycklig.. det är enligt mig en jävligt bra dator.. kanske inte för pro användare som vill ha två skärmar eller massa hd ram isv.. men som speldator.. klart en värdig motståndare till imac ibook och g4 ti mac..

grattis.. vad kosta kalaset manne

hittils bara 43000 kr typ.

Glad att jag slipper betala. Iofs blir det inte min burk heller.. Jaja, drömmar går inte alltid i uppfyllelse...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-06 14:43

jaja.. drömma är oxå trevligt

Vi köpte en cube i december. Sen dess har den varit i drift kanske 10 dagar. Mesta delen av tiden har den spenderat på vägarna mellan Örebro och servicecentret i Holland...

Min kollega som satt med den jobbar inte kvar längre. Hon fick inte sin provanställning förlängd. Att hon fick spendera säkert en månad i telefon med Apples support och med att installera om program hjälpte väl inte direkt hennes chanser till fast anställning...

Jag stog och valde mellan en Cube och en beggad Powerbook. Det blev det senare eftersom den är flyttbar. Cube´n kommer nog att köpas senare dock, fast inte förrän de biffat upp prestandan lite.

Citat:

Jag har precis köpt tre Cube 450/DVD så jag kanske köpte upp hela det svenska lagret Tycker att de är super för t.ex. en sekreterare som behöver en bättre skärm än iMacen men inte så mycket kraft som en "vanlig" G4

Så var det med den usla efterfrågan...

[ 06 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Pegges ]

Jag skulle aldrig i livet köpa en cube....

För det första är det en mac o såna vill jag endast ha att göra med på jobbet, inte privat.

För det andra är jag så jävla förbannad på cuben för det enda den har gett mig är huvudvärk.
När jag kommer ut till en kund som har en cube blir jag livrädd för jag vet att det endast är problem med den.

Vem vill ha en dator som kan starta om eller stänga av sig själv precis när som helst?
Och sedan vara tvungen att vänta i typ 2-3 veckor för att få den "lagad".

Ursäkta mina hårda ord men...

Bajs på Apple för Cuben IMHO.

Bevaka tråden