Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Multiprocessorkort till G4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en G4 350 AGP som tuggar på riktigt bra i dagsläget tack vare att jag unnat mig ett tillök på minnesfronten upp till de 512 meggens rike.

Borta på horisonten tornar dock det stora OS X molnet upp sig och jag känner hur hela datorn skälver av rädsla....

Är det någon här som har testat Sonnets MP kort med dubbla G4/500 i en liknande dator? Hur är det me prestandan eller är det värt pengarna idag eller skall man vänta och se ett litet tag?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Jag har en G4 350 AGP som tuggar på riktigt bra i dagsläget tack vare att jag unnat mig ett tillök på minnesfronten upp till de 512 meggens rike.

Borta på horisonten tornar dock det stora OS X molnet upp sig och jag känner hur hela datorn skälver av rädsla....

Är det någon här som har testat Sonnets MP kort med dubbla G4/500 i en liknande dator? Hur är det me prestandan eller är det värt pengarna idag eller skall man vänta och se ett litet tag?

Dual G4-upgrade kostar drygt 10 000 plus moms.

Dual G4 är ett kort med 2 processorer på.

Vad jag har förstått är G4/450MP och G4/500MP Macar med två processorkort med varsin processor på. Dvs äkta Dual-CPU....

Vad jag har förstått också är att Mac OS X går långsamt för att det inte är riktigt optimerat ännu, samt att Quartz inte har stöd från grafikkorten. *dålig framförhållning från Apples sida* om ryktet stämmer.

Jag tror det är mer värt pengarna att skaffa ett Radeon AGP-kort om du inte sysslar med 3D och/eller en 450 eller 500 MHz "single" G4-upgrade.

Du har en ATA/66-buss och du kan dra nytta av det med snabba 7200 rpm ATA-diskar som rymmer många GB och billiga.

När det finns tillräckligt med optimerade program för Mac OS X är det ändå antagligen dags att skaffa helt ny dator.

Du kan välja:
• Dual G4/500 (10-11 000 kronor)

eller...

• G4/500 (5000 kr) + Radeon AGP (2800 kr) + stor och snabb ATA/66-disk (2000-3000 kronor) + mer RAM-minne

Jag tror du uppskattar det sistnämda alternativet bättre

Oj. Såg att du hade 512 MB RAM redan.

Istället för mer RAM kan du ju alltid köpa en sjysst mus eller kanske något annat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-06 09:22
Citat:

Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Oj. Såg att du hade 512 MB RAM redan.

Istället för mer RAM kan du ju alltid köpa en sjysst mus eller kanske något annat?

calle vännen.. klaga inte på mycket minne om du inte vet vad pågen gör med sin burk.. vemvet han kanske gör fasad affischer som ligger på 2gig att jobba med eller video redigering.. så han behöver nog minnet.. *=)

Jepp det gör jag... Senaste layoutarbetet jag gjorde hamnade på en nätt sorlek på 1,4 Gb..

För övrigt så såg jag att 256 Mb Märkes PC133 minne nu säljs för 780 kr inklusive moms, det är bara en hundring mer än var Logitechs nya trådlösa mus kostar....En konstig värld vi lever i eller?

Test/info : MP-maskiner kontra dual uppgraderingar finns här:

Tester där de jämför mot vanliga MP maskiner

Bara av ren nyfikenhet:

Hur kommer det sig att man bara kan uppgradera AGP-baserade G4 till MP och inte PCI-baserade? Det finns ju MP-kort som fungerar i andra PCI-baserade t.ex. 9600an.

Som reaktion på länken ovan kan man ju säga att statistiken ser mycket lovande ut för Sonnets MP kort. Om det bara kan bli 4-5000 kronor billigare så så skulle det kunna bli en rejäl hit.

Jag har en G4/400 och planerar att köpa ett MP-kort till den. Jag har tänkt behålla maskinen tämligen länge och lär inte byta förrän Power Mac G5 funnits ett tag (d.v.s då en kommande G5:a ger prestanda som min nuvarande maskin inte kan matcha trots uppgradering, den befinner sig då i samma sits som PM 7100).

MP-kortet är rekommendabelt för Mac OS X och dess program, eftersom det systemet stödjer SMP och därmed ger bättre prestanda än en singel-G4 m.m.

1
Bevaka tråden