Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 HD?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett till problem när det gäller HD jag undrar nu varför inte datorn vill hitta min andra ide HD och om det är det möjligt att ha 2st ide HD och en scsi HD?

Ge gärna lite mer info om vad du har för dator och diskar, så blir det lättare att hjälpa dig.

ok. Jag har en G3 400mhz, 512ram en scsi Hd på 10Gb och en ide Hd på 20,4 Gb och vill nu sätta in antingen en 80gb Ibm deskstar eller en vanlig apple Hd på 13Gb.

Om det är den första versionen av blåvit G3 du har, går det tyvär inte att sätta en extra ide-disk på samma anslutning som den interna, det finns inte stöd för två diskar på samma buss. Om disken sitter på en lång platta i botten av datorn, har du den första versionen. Om disken sitter separat i ett U-format chassi, har du verison 2, och då kan du ha en extra disk. Bygla den som slave.

För att kunna stoppa i en scsi-disk, behövs ett scsi-kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-14 19:18

Kolla den här annonsen!

  • Oregistrerad
  • 2003-03-14 20:53

Enklaste sättet att se om man har rev. A eller rev. B på G3 B/W är att kolla in hårddiskhållaren. Om den har fästen för en extra disk direkt ovanför den första är det rev. B, annars rev. A

[ 15. mars 2003, 17:08: Meddelandet ändrat av: Schuckert ]

Flyttar till forumet för stationära Macar.

/c, moderator

såhär ligger det till. Jag har en scsi disk som är master och en ide disk som är slave på datorn nu och jag får inte en tredje att fungera. Är det möjligt att ha 2 ide diskar?

Ja, det är möjligt att ha två ide-diskar om du har en dator som klarar detta. Titta på chassit där din original-disk sitter. Är chassit U-format och har skruvhål för en disk till? Om ja, då kan du sätta dit en ide-disk till, byglad som slave. Om original-disken sitter på en lång platta i botten på datorn har du fel version av G3:an och det går inte att sätta dit en extra ide-disk.

En scsi-disk kan för övrigt inte vara master eller slave-byglad. Scsi-enheter identifieras genom ett id-nummer, man sätter byglingar på disken precis som på ide-diskar men beroende på hur du sätter dessa, får disken ett id-nummer. Kolla att du har byglat disken rätt, en del diskar kräver att man sätter dit en bygel för terminering och autospin, mm. Scsi-disken sittar alltså inte på samma kedja som ide-diskarna och dessa är helt oberoende av varandra. Om du har en scsi-disk i maskinen sitter denna i så fall på ett scsi-kort.

EDIT: Ursäkta, din scsi-disk fungerar fint vad jag kan förstå, jag läste inlägget lite slarvigt. Glöm mitt babbel om scsi-diskar.

[ 15. mars 2003, 18:50: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-16 01:04

Eftersom din är 400 MHz datorn, då låter det som den klarar av 2 st IDE hårddiskar (master and slave).
Läs senaste inlägget ovan av andra

tack för alla svar jag ska genast titta vad det är för plats min ide Hd sitter på.

1
Bevaka tråden