Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny G4 & lång skärmkabel = funkar inte??

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 09:14

Hej, jag fick min nya G4 häromdagen och då jag varken vill höra den eller att den skall synas pga stöldrisk så vill jag ställa den någon meter bort, dvs skärmkabeln måste förlängas. Jag köpte en VGA förlängningskabel med ferritklump, och när jag startar datorn funkar det hela vägen fram till att skrivbordet skall ritas upp, där dör bilden och skärmen skriker att "videoläge ej supportad". sätter jag datorn i vila, och kopplar bort förlängningskabeln så funkar det igen.

Så frågan lyder: är det nån speciell kabel man skall ha ? jag köpte den dyraste som är 3m, skärmad, och med ferritklump, men den verkar inte ha varit något bra. Jag plöjde igenom teknisk info i boken och den nämner ingen maxgräns på vga-kabeln.

tack på förhand/ Mangan

  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 10:09

Eftersom du har en ferritklump på kabeln, betyder det att den (förhoppningsvis) skall spärra oönskade frekvenser. Har du testat med olika uppdateringsfrekvenser? Det kan ju vara så att du kör den för högt.
De kablar vi tar hem till VGA-förlängning beställer vi oftast på Sisaco. Kablarna görs då oftast efter önskemål och kostar därefter. Nu talar vi om 10-metersförlängningar och längre. I ditt fall är det ju bara en 3-metare.
Jag vet att Siba har sålt dyra skräpkablar med guldpläteringar och massa skryttjafs. Fungerar gör de dock inte.

Jag köpte min på MacForum för några år sedan och den fungerar, dock inte den dyraste....

  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 20:40

Problemet löstes genom en kortare kabel, men förmodligen så var det nog frekvensproblem i grund och botten, men 85Hz bör väl inte vara särskilt hög frakvens i dagens läge ?? Sak samma det snurrar nu i alla fall..

Det här med att förlänga skärmkabeln låter intressant.... hur lång kan jag göra den och vad krävs?

Jag har en Powermac 1.25Ghz och en HD Cinema Display. Jag skulle så gärna vilja bli av med oljudet, några tips?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mangan:
Problemet löstes genom en kortare kabel, men förmodligen så var det nog frekvensproblem i grund och botten, men 85Hz bör väl inte vara särskilt hög frakvens i dagens läge ?? Sak samma det snurrar nu i alla fall..

Vertikalt ja. Tänk på att grafikkortet måste trycka iväg en fyrkantformig våg där varje puls motsvarar en pixel, och kör du t.ex. 1600*1200 blir det 2,1 miljoner pulser per uppdatering. Lägg sedan till att det hela ska göras 85 gånger i sekunden. Eftersom signalen måste vara av fyrkantkaraktär (annars blir det suddigt som bara den) blir det några hundra MHz som ska gå genom kabeln. Tänk dessutom på att VGA-kabeln är bildskärmskablarnas Trabant och egentligen inte alls avsedd att överföra mer högfrekventa signaler än kanske det som 800*600@60 Hz ger, om ens det...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-14 10:29
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Det här med att förlänga skärmkabeln låter intressant.... hur lång kan jag göra den och vad krävs?

Jag har en Powermac 1.25Ghz och en HD Cinema Display. Jag skulle så gärna vilja bli av med oljudet, några tips?

Det finns några att välja på. Dr.Bott har upp till 15m, men då är de aktiva med strömmatning.
Fördelen med att förlänga en digital skärmkabel är att du direkt ser effekten av en fungerande kabel. Antingen har du perfekt bild eller så har du ingen alls. En VGA-förlängare gör skärmen gradvis sämre med längre/sämre kabel.

1
Bevaka tråden