Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Dual 1.42 kom precis in genom dörren!

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick min efterlängtade Dual 1.42 för fem minuter sedan!

Har väntat sedan den 29 januari då jag beställde den... Oohh vad det ska mysas idag!

Vi förväntar oss den sedvanliga ljudnivå-rapporten.

Mycket eller lite oljud? Mer eller mindre än QS osv osv.

Ska skriva mera så fort den är upppackad och har startats upp! jag hade den första Dual 1GHz och den lät en hel del - och då säger alla att den var tyst i jämförelse med de väsnandes MDD´erna!

bara en timme kvar på jobbet - sedan är det av hemmåt!

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-03-12 16:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: petterf:
Ska skriva mera så fort den är upppackad och har startats upp! jag hade den första Dual 1GHz och den lät en hel del - och då säger alla att den var tyst i jämförelse med de väsnandes MDD´erna!

bara en timme kvar på jobbet - sedan är det av hemmåt!

Hehe, tjena Petter! Så du har fått din maskin nu! Nu får du se till att bjuda hem mig och Christoffer på kaffe så att vi får se skönheten.

/Thomas

Attans alltså, själv får jag nöja mig med min PB12" ett tag till, men en dual 1.42 är beställd.
Nu dricker jag ju inte kaffe men jag ta med mig en Cola.

/Christoffer

  • Medlem
  • 2003-03-12 16:38
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: BitBLT:
Attans alltså, själv får jag nöja mig med min PB12" ett tag till, men en dual 1.42 är beställd.
Nu dricker jag ju inte kaffe men jag ta med mig en Cola.

Du böjer dig inte ned om du tappar en hundring antar jag?

Det är jobbets burkar. Får nöja mig med en 800MHz Cube hemma.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-03-12 19:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: BitBLT:
Det är jobbets burkar. Får nöja mig med en 800MHz Cube hemma.

Ja, men att du får både en 1.42 Ghz och en PB12" på jobbet gör mig lite galen. Jag får stå ut med min G3 B&W på jobbet ett tag till. Orättvist. Men som tur är har ju även jag en 800 Mhz Cube hemma

  • Medlem
  • 2003-03-12 20:42

Jag fick min dual 1.42 den 7:e

  • Medlem
  • 2003-03-12 21:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ADG:
Jag fick min dual 1.42 den 7:e

Hur lyder ljud och fartupplevelsen?

1.42 är skön!

Packade upp den, monterade min gamla disk från min kub i dualen så jag enkelt skulle kunna flytta allt. Hållarna för diskarna sitter med snabbfäste och det var enkelt att montera lö dem och sedan snäppa fast dem igen.

Startade upp den, fläktarna starde mjuk och surrade på.
Den installerade systemet från DVD på strax över 60 sekunder... ren kopiering men oj vad snabbt och skönt!

Den underbara doften av ny elektronik (läs flamskyddsmedel) spred sig i lägenheten och med den kommer leendet!
Ljudet från 1.42:an låter ungeför som min 800MHz cube med ett GF3, fast dovare och mjukare! Helt ok i nivå och klart mindre än den gamla Dual 1GHz jag hade en gång i tiden.
Den har två karaktärer i ljudet - ett ljusare, troligen mina två 7200 diskar och mörkare som kommer av den stora 120 mm fläkten! Nätdelen hörs inte alls så länge man inte rycker lös kontakten till 120mm fläkten.. då kan man höra ett väldigt svagt surrande av nätdelen!

Vid uppstart och omstart varvar fläktarna upp i max under 5-10 sekunder och då förstår man att den verkligen kan göra väsen! Den låter nästan som en dammsugare men den lugnare sig snabbt och efter 15 sekunder så puttrar den i tomgångsläge igen.

Jag började med att spela en premier league match i Clanbase Open Cupför UT/TacOps. UT som normalt kräver mycket cpu då den har väldigt dålig nätkod speciellt under OS X och bara stöder en processor - flöt på väldigt bra!
100-120 fps i upplösningen 1600 x 1024 med 32 bitar. Vi vann matchen förresten och leder vår grupp.

Nu ska jag köra lite RC5-72 kryptering och se om den börjar att varva upp fläktarna. återkommer i morgon.... eller i natt redan!

p.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: petterf:
Ljudet från 1.42:an låter ungeför som min 800MHz cube med ett GF3, fast dovare och mjukare! Helt ok i nivå och klart mindre än den gamla Dual 1GHz jag hade en gång i tiden.
Den har två karaktärer i ljudet - ett ljusare, troligen mina två 7200 diskar och mörkare som kommer av den stora 120 mm fläkten! Nätdelen hörs inte alls så länge man inte rycker lös kontakten till 120mm fläkten.. då kan man höra ett väldigt svagt surrande av nätdelen!

Vid uppstart och omstart varvar fläktarna upp i max under 5-10 sekunder och då förstår man att den verkligen kan göra väsen! Den låter nästan som en dammsugare men den lugnare sig snabbt och efter 15 sekunder så puttrar den i tomgångsläge igen.
p.

Jag är uppriktigt satt fascinerad hur olika personer kan uppleva ljudet så olika. I en annan tråd i samma forum klagar nån på oljudet i nya MDD och tycker inte det är så mycket bättre än jämfört med gamla. Du å andra sidan tycker det är en helt ok nivå.

Nog för att omgivning och egna preferenser kan variera men så totalt??!! Rör det sig om måndagsexemplar för vissa eller är man så olika helt enkelt? Vad vet jag... Vad jag vet är att min iMac i a f är supertyst och det är jag glad för.

Jag hade en MDD innan iMacen och jag stod helt enkelt inte ut med oljudet utan var tvungen att sälja. Det skulle vara kul att ta en ny MDD hem till mig och jämföra på samma plats hur mycket tystare den är.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: petterf:
1.42 är skön!

Packade upp den, monterade min gamla disk från min kub i dualen så jag enkelt skulle kunna flytta allt.

Men, visst skulle du ha kunnat montera kubens disk som en FireWire-disk på din nya dator? Det vet du antagligen, jag bara ville passa på att påpeka att detta är en mycket trevlig finess som man inte har på andra plattformar...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: BitBLT:
Det är jobbets burkar. Får nöja mig med en 800MHz Cube hemma.

Sälj din kub till mig

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: petterf:
1.42 är skön!

Packade upp den, monterade min gamla disk från min kub i dualen så jag enkelt skulle kunna flytta allt.

Men, visst skulle du ha kunnat montera kubens disk som en FireWire-disk på din nya dator? Det vet du antagligen, jag bara ville passa på att påpeka att detta är en mycket trevlig finess som man inte har på andra plattformar...

Ja det hade jag kunnat!
TDM rockar men jag ville kunna göra saker med cuben vid sidan om medans den var isärplockad!

Sitter nu med en 2x1,42 under skrivbordet. Jag undrar vad det är som låter som en gammal bilkylarfläkt? Det knackar och knarrar. Tror det är en av fläktarna. Lite smäckigt i så fall att levera med en defekt fläkt.
(knicketiknack..knack.knack.knacketiknack)
Det är rytmiskt i alla fall....

För övrigt har jag inte hunnit testa så mycket. En röd och en blå "död" pixel har jag sett på min Cinema D.20"

kvällen är sen, jag får komma igen en annan dag.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-21 11:06
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Svante S:
Sitter nu med en 2x1,42 under skrivbordet. Jag undrar vad det är som låter som en gammal bilkylarfläkt? Det knackar och knarrar. Tror det är en av fläktarna. Lite smäckigt i så fall att levera med en defekt fläkt.
(knicketiknack..knack.knack.knacketiknack)
Det är rytmiskt i alla fall....

Kan vara en hårddisk som är på väg att packa ihop!!

  • Medlem
  • 2003-03-21 23:58

Blir de nya Powermacarna helt tyst när de sätts i vila?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-22 02:00

ja, blev min PM 400Mhz G4 också så?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Blir de nya Powermacarna helt tyst när de sätts i vila?

Ja, det blir befriande tyst.
Men åtminstone mitt exemplar för ett j-a liv när den är på.

Hej.. Kul att ni fått era "PowerBurkar"..
Är det någon här som använder Lightwave 3D 7.5? Funderar på att köpa in en ny Mac till företaget med skulle vara bra att veta vad man kan vänta sig för renderingshastigheter.
Om någon har en demo eller använder LW3D så kanske ni kan testa de scener som finns i benchmarkmappen och se vad det blir för renderingstid och sedan posta dem här?

Här finns lite information som ni kan tänka på innan ni renderar.
http://www.blanos.com/benchmark/directions.html

Jag vore mycket tacksam om ni kunde hjälpa mig.

/ Pär Mostad

jag fick min igår också den 25e!!

håller med om ljudnivån - den låter klart mindre än min dual 533a. ett dovt surrljud och ett högre - som antagligen är diskarna.

vad för grafikkort har du!? jag har ett gfmx4 64 MB och ett radeon 9000 och jag får inte alls de hastigheterna på spelen... har bara testat wolfenstein.

radeon 9000 ligger på 1280 upplösning cirka 40 fps, 1600 upplösning cirka 30 fps
mx4an - har bara testat 1152 upplösningen - men där ligger den på 90 fps!!

?

  • Medlem
  • 2003-03-26 13:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
jag fick min igår också den 25e!!

håller med om ljudnivån - den låter klart mindre än min dual 533a. ett dovt surrljud och ett högre - som antagligen är diskarna.

vad för grafikkort har du!? jag har ett gfmx4 64 MB och ett radeon 9000 och jag får inte alls de hastigheterna på spelen... har bara testat wolfenstein.

radeon 9000 ligger på 1280 upplösning cirka 40 fps, 1600 upplösning cirka 30 fps
mx4an - har bara testat 1152 upplösningen - men där ligger den på 90 fps!!

?

Hur kan det stämma att mx kortet är bättre än Radeon 9000????

jag ställer mig själv precis samma fråga!

  • Medlem
  • 2003-03-26 15:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
jag ställer mig själv precis samma fråga!

Det kan ju hända att just det spelet stödjer Geforce-kortet bättre än ATI-kortet....:confused:

jo - kanske - fast även andra saker är bättre - som iTunes. geforce är klart bättre även där. skall testa mer annars skall jag reklamera kortet.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-27 00:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
jo - kanske - fast även andra saker är bättre - som iTunes. geforce är klart bättre även där. skall testa mer annars skall jag reklamera kortet.

Intressant...
Vad ska du hävda vid reklamationen?
"Det här kortet är inte lika bra som jag vill att det ska vara..." ?

Som nyss nämndes, så ger det väldigt olika effekt i olika program, när man jämför grafikkort.
Det beror också på en massa andra parametrar, så det är en smärre vetenskap att jämföra dem med exakthet och rättvisa.:rolleyes:

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-27 01:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
jag fick min igår också den 25e!!

håller med om ljudnivån - den låter klart mindre än min dual 533a. ett dovt surrljud och ett högre - som antagligen är diskarna.

vad för grafikkort har du!? jag har ett gfmx4 64 MB och ett radeon 9000 och jag får inte alls de hastigheterna på spelen... har bara testat wolfenstein.

radeon 9000 ligger på 1280 upplösning cirka 40 fps, 1600 upplösning cirka 30 fps
mx4an - har bara testat 1152 upplösningen - men där ligger den på 90 fps!!

?

Du kan ju testa att ändra "last valid renderer " i cfg'en när du switchar kort.

  • Medlem
  • 2003-03-27 11:03

Eller så testar man vilket kort som ger bäst fps i Quake3. Det brukar vara bra att gämföra i.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Sälj din kub till mig

Jag vill åxå lägga bud om du vill sälja!

/G

Bevaka tråden