Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PowerMacen har landat!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har min nya PowerMac 2x1,25 gHz anlänt.
Har förstås sparkat igång den för att lyssna på ljudet.
Den låter, fast inte på långa vägar lika mycket som den gamla modellen. Det finns ett ganska högfrekvent ljud, man kunde höra det på den där tyska filmen någon länkat till häromdagen.
Men jag tycker inte att det på något sätt är störande, nivån är tämligen låg.
Återkommer med mer omfattande rapport om intresse finnes.

Är det högfrekventa ljudet hårddisken eller en fläkt?

En fläkt, det låter inte som en hårddisk, frekvensen är lägre.

Är de nå fart på skrotet då?

Det vet jag inte ännu, men det är det säkert.
Ska in med lite diskar och skit.
Men jag har formaterat om den och installerat systemet på nytt, eftersom jag ville partitionera hårddisken.

Nu har jag den hemma och här är det (för tillfället) ganska tyst och jag måste nog revidera min uppfattning om att den är tyst.
Den låter faktiskt rätt mycket. Mycket luftbrus och en ganska högfrekvent ton, ungefär som en moped på avstånd.
Tja, egentligen ingen större skillnad mot "Vindtunneln".
Ska det vara så jävla svårt att göra en tyst dator?

Det är möjligt att Apple har ansträngt sig för att få en tyst dator - i så fall gick det inget vidare.
För min del spelar det inte så stor roll eftersom jag ska ha den på jobbet och där är det så mycket andra ljud.
Men jag skulle inte vilja ha den som hemdator, det väsnas den alldeles för mycket för.
Om det här är ett kännetecken för alla exemplar av de nya PowerMacarna så är det inte slut på tugget om att Macarna väsnas.
Det ska bli spännande att höra vad andra som har beställt nya macar säger om detta.

Det lär inte vara någon större skillnad mellan de gamla 1.25GHz-Macarna och dagens. Om något så kanske de gamla är snabbare eftersom de har 2MB L3-cache per processor (jämnfört med 1MB på dagens).

Ska dock bli intressant att se hur 1.42GHz-maskin står emot.

Jag var hemma hos en polare och installerade om han nya Dual 1,25 Ghz och jag måste säga att den låter som bara fan. Ljudet är av typen skärande pipig ton som skar i öronen.
Ganska irriterande ljud när den står på skrivbordet bredvid hans skärm.
Ingen rolig sak det där däremot måste man säga att den är väldig rapp och jobbar felfritt.
Os X flöt på väldigt bra med bara 256 Mb men blev en fröjd när man läger in 2X512 Mb extra till datorn.
Men dator ger ifrån sig tok för hög ton som är riktig irriterande när man ska sitt länge vid dator.

Hans nya som i den nya 1.25GHz-modellen eller bara som i nya datorn? Kan ju vara den gamla modellen. För de nya ska (och är enligt många) vara tysta maskiner.

Edit: Jag frågar eftersom du säger att den låter "som fan", jämnfört med Nurell som bara tycker den låter lite för mycket.

[ 06. mars 2003, 17:04: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Nja, jag är nog benägen att säga att den låter som fan.
Intressant att höra att det är fler som upplever samma sak.
Och jag är säker på att det är den nya modellen, det är ju bara att titta på baksidan, allt är perforerat, även plåtbitarna som täcker PCI-platserna.
När man stänger av eller sätter den i vila förstår man hur mycket den låter för det blir väldigt - tyst.

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2003-03-06 17:43

Enligt senaste MacWorld tidningen (nr 2) sid 32 så står det att bullernivån i nya Powermacen numera är acceptabel vad det nu kan vara 45 dbA isf 47-66 dba i vindtunneln (MW 9 2002)

Det är ju bättre, men långt ifrån tyst...

Mitt exemplar låter mer än de "vindtunnlar" jag har hört.
I mitt första inlägg skrev jag att jag inte tyckte att det var så farligt, men då hade jag haft den igång på jobbet och där är det så mycket andra ljud. Ventilation, andra datorer, radio, prat m m.
Har haft den hemma ett par dagar nu för att fixa i ordning den och då hör jag verkligen hur illa den låter, den hörs i hela kåken när den är igång.

EDIT: tillägg

[ 06. mars 2003, 17:54: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

Jag håller med Nurell att det låter som fan speciellt när man är i ett tyst rum så märker man att det låter lång över det accepterande nivå.
Man märker hur mycket dator låter när man har jobbat en längre stund med macen och sedan stänger av den då märktes det rejält hur högt datorn låter.
Det känns som man är i ett server rum där man hör ett konstant surr från datorn hela tiden.
Nu får Apple verkligen skärpa sig om det ska kunna ha dator i ett normalt rum längre utan att ha öronskydd.

Min PowerMac 8600 låter också mycket. Stationära datorer har väl aldrig varit ljudlösa direkt.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Min PowerMac 8600 låter också mycket. Stationära datorer har väl aldrig varit ljudlösa direkt.

Det här är inte min första stationära Mac. Jag har haft många, men jag har aldrig haft någon som väsnas som denna. Jag kräver inte at den ska vara ljudlös, bara att den inte ska låta så ini helvete.

Det gällde allmänt för hela tråden. Men du kanske har fått ett måndagsexemplar? Andra rapporter, både på nätet och i tidning, har ju sagt motsatsen, dvs att nya PM är klart tystare.

Nja. Tidningarna skriver att den låter i klass med QS. Och QS låter åt h-e för mycket. I allafall min dubbel 800 och min singel 933. Mina tre Intelburkar på 2GHz+ hörs knappt att dom är påslagna.

  • Medlem
  • 2003-03-08 15:10
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Mitt exemplar låter mer än de "vindtunnlar" jag har hört.
I mitt första inlägg skrev jag att jag inte tyckte att det var så farligt, men då hade jag haft den igång på jobbet och där är det så mycket andra ljud. Ventilation, andra datorer, radio, prat m m.
Har haft den hemma ett par dagar nu för att fixa i ordning den och då hör jag verkligen hur illa den låter, den hörs i hela kåken när den är igång.

EDIT: tillägg

Köpte inte du modellen som kunde boota i 9:an?
Det är ju enligt Macworld den gamla MDD-macen! Stog så i deras test iallafall.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-08 18:53

Min låter inte så mycket!
Fick min nya dual 1,25 igår och är nöjd med ljudnivån. Ungefär som min gamla 9600 och frugans IBM Aptiva. Sitter i tyst hemmiljö, hör ingen hög ton. Dock skorrar en fläkt (förmodligen den stora) som om den var i obalans vid uppstart, inte så bra.
Är förvånad att hårddisken (Seagate) knattar så högt, den är mycket högljudare än den Seagate jag har i Cuben, köper Apple in de diskar som inte uppfyller Seagates kvalitetskrav?
Oj vad rapp den är jämfört med Cuben, en fröjd att använda!

  • Medlem
  • 2003-03-08 19:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jan-Anders Lindqvist:
Min låter inte så mycket!
Fick min nya dual 1,25 igår och är nöjd med ljudnivån. Ungefär som min gamla 9600 och frugans IBM Aptiva. Sitter i tyst hemmiljö, hör ingen hög ton. Dock skorrar en fläkt (förmodligen den stora) som om den var i obalans vid uppstart, inte så bra.
Är förvånad att hårddisken (Seagate) knattar så högt, den är mycket högljudare än den Seagate jag har i Cuben, köper Apple in de diskar som inte uppfyller Seagates kvalitetskrav?
Oj vad rapp den är jämfört med Cuben, en fröjd att använda!

Det blir ingen ton eller så från fläktljudet?

Min Seagate 120Gb som jag köpte för ett par månader sedan är rätt så tyst när den arbetar men susar lite grann (märks i en fläktlös iMac).

  • Oregistrerad
  • 2003-03-08 19:25

Nej ingen ton som stör mig i alla fall.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Mitt exemplar låter mer än de "vindtunnlar" jag har hört.
I mitt första inlägg skrev jag att jag inte tyckte att det var så farligt, men då hade jag haft den igång på jobbet och där är det så mycket andra ljud. Ventilation, andra datorer, radio, prat m m.
Har haft den hemma ett par dagar nu för att fixa i ordning den och då hör jag verkligen hur illa den låter, den hörs i hela kåken när den är igång.

EDIT: tillägg

Köpte inte du modellen som kunde boota i 9:an?
Det är ju enligt Macworld den gamla MDD-macen! Stog så i deras test iallafall.

Min är en sån som inte kan boota Mac OS 9, den kan knappt öppna Classic Mode heller.
Jag vet att jag beställde den nya modellen och att jag har fått en sådan också, så det är inget tvivel om den saken.
Ett tröskverk är vad det är.
Jag får t o m klagomål från mina arbetskamrater på oljudet.
Ett klart nerköp från min förra, som ändå var en gammal segburk.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-08 23:51

Har just prövat MP3 kodning och fick 19,8x vilket är ca 4 gånger bättre än med Cuben, om jag minns rätt.
Photoshop känns dock inte så mycket snabbare, 3 gånger mer minne i Cuben har nog viss betydelse.

  • Medlem
  • 2003-03-08 23:58

Konstigt, måste vara något knas med den datorn...
Här var det en som skrev att hans nya 2x1,25GHZ endast lät lite mer än hans 500mhz G4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-09 22:23

Jag har inte hört den nya G4an. Vet någon om den låter mer än första iMac? Om den gör det är det ju faktiskt oacceptabelt, trots att jag vanligtvis inte blir störd av datorfläktar.

Hmmm, i värsta fall får jag köpa ljuddämpande matta på Biltema och sätta upp under skrivbordet.......

  • Oregistrerad
  • 2003-03-11 22:27

Ljudhuven är öronens bästa vän

Jag fick min Dual 1.25 i tisdags, jag belv rent förskräckt då jag bootade den... den står nu hos LanMaster i Stockholm och om de tycker att det där h....etes oljudet är normalt så kommer Apple att få tillbaka den illa kvickt....

Det är möjligt att den går att ha på en bullrig arbetsplats men inte som hemdator...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: TU:
Ljudhuven är öronens bästa vän

Någon som vet några bra och billiga ljudhuvar?

  • Medlem
  • 2003-03-13 13:15

Att den låter som mest under 5-10 sekunders uppstart verkar helt normalt (läs intilligande tråd om en nyanländ 1.42 GHz:are). Sedan ska den varva ner. Läs ånyo 1.42-rapporten.

Man är verkligen avundjuk på Intel-folket när det gäller ljudet ur maskinerna. Även min tystaste mac dual 450 viner som en orkan jämfört med samtliga PC burkar jag varit i kontakt med. Nu råkar jag ju ha en Cube också - men hur länge kan jag använda den när varje ny systemuppdatering gör maskinvaran seg som sirap?

Bevaka tråden