Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TOTALKRASCH IMAC REV C

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2003-02-01 20:01

NÄR JAG SKULLE UPPDATERA MIN IMAC TILL 9.2.2 BLEV DET GRÅSKÄRM OCH DÄR STOD FIRMVARE 3.0 0CH TILLVERKNINGSDAG FÖR DATORN SAMT >OK
NÄR JAG LÄSTE IN NYTT OPERATIV PÅ ANDRA PARTITIONEN PÅ MIN HD OCH UPPGRADERADE DENNA TILL 9.2.1, SEDAN TILL 9.2.2 SÅ BLEV DET BARA GRÅSKÄRM.
JAG KAN STARTA DATORN VIA SYSTEM-CD.
NÄR JAG UPPDATERAR FIRMWARE MED VERSION 1.2 SÅ SÄGER DEN ATT DET REDAN ÄR UPPDATERAT
FINNS DET NÅGOT SÄTT ATT RÄDDA DATORN ELLER SKALL JAG SÄLJA DEN SOM RESERVDELAR.
NU SITTER JAG OCH SURFAR PÅ EN LC 475 OCH DET GÅR VÄLDIGT TRÖGT... MEN DET GÅR.

Kan du formatera disken igen, och installera ett äldre system än 9.2.2, kanske från den system-cd som följde med datorn?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2003-02-01 21:03

Det borde gå bra att formatera disken.
Men jag tror inte det hjälper, för när jag installerade nytt system på andra partitionen från orginalCd:n så blev det bara gråskärm och det kvarstod hela tiden vid varje uppgradering.
En nackdel att formatera Hd:n är att det är 34Gb data som jag måste lagra någonstans.
Men jag har en gammal Hd som jag skulle kunna starta den med för att utröna om det blir någon skillnad.
Nu är tyvärr iMac rev c Apples mest svårmeccade dator så jag avvaktar nog till Måndag så att jag får min nya dator då har jag plats för det mesta som finns på disken.

Eftersom det går att starta den från CD så går den säkert att rädda.

Du installerade nytt system på "andra partitionen" sade du. Av det sluter jag mej till att du har två partitioner. Men, försöker den verkligen starta från andra partitionen? Har du valt den som startskiva? Kommer båda partitionerna upp när du startar från CD? Varför inte kasta systemmappen på "första" partitionen och installera rent på den?

Har du kollat disken med ambulansen, Norton eller liknande? Felet kan vara korrupt filstruktur, och om du har det är det en sak som går före allt annat: backup!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2003-02-02 00:12

Backupp var orsaken till problemet!!
Köpte en begagnad extern USB-Cdrw för att bränna backupp.
Det ville inte fungera, så därför så tog jag och laddade hem uppgraderingen till9.2.2.
Det är en Acer Cdrw och den ville inte känna igen Cdr-skivor, den kunde bara läsa pressade skivor, inget visade sig på skrivbordet.
Under tiden som jag höll på med att Försöka lösa problemet så läste jag inte instruktionerna riktigt.
Jag installerade uppgraderingen med tredjepartstilläggen aktiverade.
Nu vet jag inte om det är det som orsakade skadorna, men någon orsak är det.
Ps, jag knappar nu på ett gammalt Adb-II tangentbord och det måste jag säga, det var bättre tangentbord förr, mycket härligare respons i tangenterna

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2003-02-02 00:17

Har inte Norton eller något annat Räddarprogram.
På måndag så skall jag prova att formatera om hd:n, för då har jag förhoppningsvis nya datorn med posten.
Kan Norton göra något som en total formatering och ominstallation inte klarar?

Rättat stavfel
Sov Gott

[ 02. februari 2003, 01:13: Meddelandet ändrat av: Erling N ]

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2003-02-02 10:55

Jag har tömt respektive partition och återskapat system.
Den stannar fortfarande uppstarten strax innan den glada Maccen skall visa sig.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2003-02-03 21:09

Genom att installera nytt operativsystem 8.5, ej den som var bipackad iMacken utan en som jag köpt till annan dator, så lyckades det mig att installera ett fungerande system.
Därefter kunde jag med systemskiva återskapa Hd.
sedan var det "bara" att uppgradera och installera alla extra tilllägg.
Så nu fungerar det!

Grattis! alltid lika kul att mecka i gammel-imacarna. Kommer ihåg när jag bytte hd i min revA, satte ihop allt.. o så funkade det inte - glad? NEEE!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2003-02-06 21:48

Tur att jag fick igång den.
Nu har Posten slarvat bort min nya dator.
Onsdag morgon lämnade den Postcenter i Härnösand för att åka 7km till Älandsbro, och den har ej setts till efter detta.
Torsdag em. och ingen vet vart den är!!!

1
Bevaka tråden