Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SDRAMM PC 133

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Var på InetData i Göteborg och köpte på mig lite mer minne (256MB) idag.
Frågade om det fanns PC 100, Nix sa han.
Spelar ingen roll sa jag, de ska ju fungera ändå, datorn går ju inte snabbare för det , sa jag lite skämtsamt.

Då sa han något som oroade mig, de är inte bakåtkompatibla längre, och visar inte rätt sa han.
Vad då visar rätt, undrade jag?
-Ja de visar bara halva minneskapaciteten. så det går inte, sa han.....

Ja men jag skall sätta dem i en Mac sa jag ( Det var som att svära i kyrkan)
Mac vet jag inget om, men du får prova dem om du vill, sa han.
Han sa något om CL3, som jag inte vet vad det är.

Så jag köpte ett för 475:- och fick påskrivet på kvittot att jag hade öppet köp i 10 dagar för att prova det.

Plockade ur mitt 64MB och satte i det nya.
Och visst kommer det upp och visar 256MB.
Allt fungerar bra hittills.

Men är det någon som känner till något om varför inte PC133 minne skulle fungera längre där det ska vara PC100 minnen?

Lite orolig har jag blivit trots att allt visar rätt.

[ 29. Januari 2003, 19:08: Meddelandet ändrat av: Pocahontas ]

om inte jag misstar mig så handlar det inte bara om vilket minne du installera utan också vilken dator det handlar om, G3 kan ta vilket som helst men den senaste -02 G4 är lite mer kinkiga.

Om du går in på http://www.pwi.se och scrollar ner längst ner på sidan och klickar på shortcut så kommer du till en åf som har koll på läget. Där kan du se vilket minne du ska ha i din burk...

http://shortcut.fmcc.se har de som hemsideadress men du är tvungen att logga in via en distributör / därav länken från pwi.

Jag funderar på att damma av min gamla G3a och köpa mer RAM åt den. Tänke nog sega mig till Inet och precis som du köpa PC133 minnen istället för fånigt dyra PC100 i någon Macbutik. Har bara hört att det skall fungera bra, att minnen till skillnad från hårddiskar verkligen är bakåtkompatibla. Iaf när det gäller olika typer av SDRAM.

Har kollat upp lite mer nu och är ännu mer frustrerad.

Jag läser nu, och det har jag, vad jag kan påminna mig, aldrig sett förut och gör mig en smula bekymrad.

Så här står det på Macoteckets sida, Stationära minnen.
SDRAMM PC133 passar alla G4 AGP grafitgrå-alla utom "Yikes"

Och det vill säga den första 350/400 MHz.

Det är ju en sådan jag har, var ju trevligt, inget annat att göra än att åka och lämna tillbaka det. De har inga PC100 256MB på InetData.
Macoteket tar 749:- för sina.

Kan undra om detta undantaget av Yikes-modellerna har kommit till långt senare.

Men vad händer? Datorn går ju bevisligen, och visar att det sitter 256MB i.
Är det någon som kan det här, fasen det sitter ju mer minnen i som är 256MB, får kolla dem också.

Blir dyrt det här?
Får bli utförsäljning om det är "fel" sort av de andra.

En följdfråga.
Finns det något program som kollar om jag har "rätt" minnen i ?
Kör ju Mac OS 10.2.3 nu, och det borde väl ha sparkat bakut om det varit felaktiga minnen.

Fanns ju ett program i Mac OS 9, som heter DimmCheck. Kanske borde jag leta upp det och kolla.

Det som kan hända om man har "fel" minne i burken är att allting blir ofattbart segt.

Om det inte har blivit det och datorn visar att du har 256 mb så är det väl bara att köra på!

Flyttar till forumet för Power Mac.

/c

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 21:50

Pc-killen är lite ute och cyklar. Längre? Vissa datorer/moderkort är känsligare än andra mot "fel" minnen och minne av fel hastighet. Oftast fungerar det men som som alltid när det gäller datorer vet man inte.

Om du vill att minnet ska fungera med mac så köp alltid märkesminnen såsom Viking, Kingston eller Acer. det minimerar chanserna för dåliga upplevelser.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 21:51

SDRAM till Macar skall vara icke-paritets och obuffrade kan tilläggas. Det är dock det de flesta, så det är inget special.

Tipset jag fick här ovan gick till en företag inte så långt från mig:
http://www.pwi.se/
Om det finns kvar vet jag inte, sidan var senast uppdaterad i höstas, men de säljer minnen av märket Princeton och finns då som SDRAMM PC100 256MB.

Märket har jag aldrig hört talas om, livstids garanti låter ju alltid bra. Frågan är bara vem man vänder sig till den dagen då det inte fungerar och återförsäljaren är borta?

För två månader sedan köpte jag 4x256MB PC133 (billigaste jag kunde hitta) åt min Blåvita G3 400MHz.

Det visade sig att minnet funkar utmärkt i några andra burkar jag har, men i min G3 dyker det upp som 128MB istället för som 256MB.

För övrigt kan jag säga att jag har 2x256MB PC133 till salu om nån är sugen...

nånn som vet ifall PC133 minnen funkar i en Imac DV SE 400mhz ?

Det visar sig att de två 256MB minnen jag tidigare köpt (1 från Macoteket samt 1 från InetData) också är av typ PC133. Så nu sitter det 3 SDRAM PC133 i min G4 Yikes. Va kul

Startar upp från min 9.1 partition för att kolla lite och finner en lustig grej:

Minnesöversikt:
Cache-minne: 8160 K
Virtuellt minne: 897 MB
Används på skiva: Macintosh Hd
Inbyggt minne: 896 MB
Antal tomma RAM-platser: 0 ()

Placering Storlek Typ av minne
DIMM0/J21 256 MB PC100-222S
DIMM1/J22 256 MB PC100-222S
DIMM2/J23 128 MB PC100-222S
DIMM3/J24 256 MB PC100-322S

Direktk. sekundärcache: 1 MB

Jag vet ju att det är PC 133 men minnesöversikten visar annat.
256MB redovisas korrekt.
En skillnad på det sista jag satte in, det står 322S på det. Någon skillnad är det på det gentemot de andra.
Har ju bytesrätt, och får väl ta och utnyttja den i värsta fall, och sätta tillbaka originalet på 64MB

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Jag vet ju att det är PC 133 men minnesöversikten visar annat.

Anledningen att det står PC100 är att din dator inte stödjer mer. Du behöver inte upprörd, för det spelar ingen roll.

Jag börjar bli allt mer undrande, vad har jag för dator egentligen, är det en 350 AGP PCI eller är det en grafik?

|
| Datorhastighet : 350 MHz |
| Busshastighet : 100 MHz |
| Antal processorer : 1 |
| L2 cache-storlek : 1MB |
| Datormodell : Power Mac G4 (AGP-grafik) (version = 2.7) |
| Boot ROM-info : 4.2.8f1 |
| Kundserienummer : - |
| Ordernummer : |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
Minnesöversikt:
Location Type Size
DIMM0/J21 SDRAM 256 MB
DIMM1/J22 SDRAM 256 MB
DIMM2/J23 SDRAM 128 MB
DIMM3/J24 SDRAM 256 MB

Jag har fått mig itutat att det var en Yikes jag har

Men till saken är att min dator kraschade några månader efter köpet, fram i feb 2000 tror jag det var.
Den var då c.a 3 månader gammal.
Då bytte MacForum ut moderkortet och hårddisken.
Kan jag ha fått inmonterat den nyare typen? För det står ju AGP-grafik i Systeminformation.
När jag läser följesedeln för reparationen står det: Board Logic Power Mac G4 (AGP), version 2

Sen satte de in mer minne 64Mb SDRAM PC100 till Yosemite, G4 & nya iMac/350,400
(kostade 690: exkl moms på den tiden)

Finns inte nämnt ordet PCI nånstans

Har jag rört upp himmel och jord alldeles i onödan? :rolleyes:

->Pocahontas

Det borde synas tydligt om du har ett AGP-kort för grafiken eftersom (om jag inte är helt ute och cyklar) AGP har en något annorlunda fysisk kontakt mellan kort och datorns moderkort. Lossa grafikkortet och kolla kontaktens utseende. (Hoppas bara att du då har ett AGP-grafikkort och inte ett Pci-grafikkort i en Pci-plats.

Man kan faktiskt köra Pci-grafikkort även om AGP-platsen är tom.)
I vilket fall som helst så sitter en eventuell AGP-plats längst till höger eller vänster om alla Pci-platser.

(Hängde du med i min röriga beskrivning?)

:rolleyes:

Mm, borde väl vara lätt att kolla eftersom AGP platsen är större än vanliga PCI platser.. om jag inte är ute och cyklar.

Nu har jag varit inne och kollat. (måste ju stänga av och flytta lite prylar, luckan vätter mot en bokhylla

Kortet vi pratar om har en fläkt påmonterad förstår jag, och till den leder bildskärmskabeln. Den har en egen kortplats, som är minst av alla kortplatserna och är brun. På vänster sida sitter tre PCI-platser varav jag uttnyttjat en för ett USB kort. De är långa och vita.
På höger sida om grafikkortet är då de 4 minnesplatserna monterade. Allt sett uppifrån när jag fällt ner locket åt höger (hänger ni med nu)

Så jag förmodar att när de bytte moderkort som jag vet är i stort sett hela datorn, så har de väl varit tvungna att sätta dit "rätt" grafikkort också.
Tog inte loss grafikkortet (törs inte försökte se om det fanns något information som var begripbar.
Made in China, begrep jag. Men resten är bara massa nuffrer under streckkoden.

Så jag har vad jag kan se haft tur i den oturen som drabbade mig då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-30 14:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: krille413:
nånn som vet ifall PC133 minnen funkar i en Imac DV SE 400mhz ?

Jag köpte ett på 512 meg på Inetdata, det funkar hur bra som helst

>>>Krille
Ja, enligt Macotekets lista gör de det, men Inetdata är ju förstås billigare.

Du har väl inte missat denna sidan, apple History?
http://www.apple-history.com/quickgallery.html?where=g4agp.htm

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-30 22:33
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Nu har jag varit inne och kollat. (måste ju stänga av och flytta lite prylar, luckan vätter mot en bokhylla

Kortet vi pratar om har en fläkt påmonterad förstår jag, och till den leder bildskärmskabeln. Den har en egen kortplats, som är minst av alla kortplatserna och är brun. På vänster sida sitter tre PCI-platser varav jag uttnyttjat en för ett USB kort. De är långa och vita.
...

Jupp då har du en AGP plats då.

Schysst av dem att uppgradera!

/arvid

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Jag vet ju att det är PC 133 men minnesöversikten visar annat.

Anledningen att det står PC100 är att din dator inte stödjer mer. Du behöver inte upprörd, för det spelar ingen roll.

Japp, 133 står för att de klarar 133MHz och eftersom systembussen kör i 100MHz så tror den att minnena också är 100MHz. Men då PC133, 100 och 66 kompatibla kan du alltid sätta i ett snabbare minne än du behöver.

En varning på G3:orna är att de bara klarar av 256MB minnen som mest, dvs max är 1GB ram. Så ingen ide pröva sätta i större minnen än 256 MB.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43123

Ser då att jag har möjlighet att sätta i 512MB minnen i datorn om jag så skulle önska.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43103

Himla bra

Hm, jag kan inte riktigt dra några bra slutsatser av den här diskussionen så jag ber om ett rakt svar istället

Kommer PC133 DIMM funka i min G4 AGP 450 Mhz eller inte?

thnx.

  • Medlem
  • 2003-02-16 01:32

Ja det fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-16 10:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Placering Storlek Typ av minne
DIMM0/J21 256 MB PC100-222S
DIMM1/J22 256 MB PC100-222S
DIMM2/J23 128 MB PC100-222S
DIMM3/J24 256 MB PC100-322S

Ganska onödigt att sätta in ett CL3-minne på plats 3, när du har CL2 på de andra. Det sänker prestandan på hela burken.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-16 11:01
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jeffery:
Hm, jag kan inte riktigt dra några bra slutsatser av den här diskussionen så jag ber om ett rakt svar istället

Kommer PC133 DIMM funka i min G4 AGP 450 Mhz eller inte?

thnx.

Ja, det funkar oftast. Får du problem; tveka inte en sekund att plocka ut minnet innan du börjar felsöka.
"Skumma" datorproblem beror inte alltför sällan på missriktat snålhet i minnesinköpen. Det drabbar även PC/Windows-användare, men de är så vana vid småfel att griniga minnesproblem drunkar i floden av drivrutins- och OS-fel.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Minnesöversikt:
Cache-minne: 8160 K
Virtuellt minne: 897 MB
Används på skiva: Macintosh Hd
Inbyggt minne: 896 MB
Antal tomma RAM-platser: 0 ()

du har ju bra med minne, varför stänger du inte av det virtuella?

om firmware uppgraderas enligt Apples rekommendationer och du har en AGP G4a så kommer inte CL2 minne att fungera. det är i alla fall min erfarenhet. det skall vara CL3. jag hade en massa minne (1,5) i min G4/450. efter firmwareuppgradering fungerar bara en modul. resten var CL2. there you go.

Det här var intressanta inlägg som tillkommit

Vad är det för skillnad på CL2 och CL3, jag är helt novis på vad detta innebär.
En säger att de inte fungerar, en annan säger att det ena drar ner de andra, blir som sagt både orolig och konfunderad

Det virtuella minnet som någon nämnde har ju ingen betydelse i X, har nog bara hängt med sen 9:an och innan jag hade mer minne. Lätt fixat.

Men det andra, ska det vara CL2 eller CL3?
Vore bra, både för mig och andra om vi fick det utrett..

Märker inget "dåligt" på min maskin just nu.
Den skulle alltså gå bättre om jag tar bort något eller några?

Bevaka tråden