Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UPPROP TILL BJERS

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Följande är nu mailat via 99mac fvb. till Oscar Bjers svartforum - uppmanar fler att sända in samma begäran, ja utifall att ni känner er drabbade - andra tige gärna i församlingen:

Med risk för att vara tjatig så upprepar jag frågan angående den höga ljudnivån i
förra generationens MDD-macar (hösten 2002). Nu ( januari 2003 ) när Apple
mirakulöst *lyckats* med att släppa nya MDD-macar som lär vara avsevärt mycket
tystare, kan man då tänka sig ett åtgärdsprogram för de som känner sig
drabbade eller är det ett helt avslutat kapitel där man INTE tänker agera
alternativt struntar i en god kundrelation. Personligen tror jag att många av oss
kan tänka oss att bita i det sura äpplet och betala en slant för detta.

Mvh,
Olle Jonsson
+++

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 17:06

Det är ju nästan samma fråga som tidigare, men visst varför inte (fast betala för det, tycker jag är en senare fråga)

Antagligen kommer det att bli en hänvisning till det underbara KB-dokumentet:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42948

Som lyder som följer:
*****************************************************
TITLE
Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors): Increased Noise Levels Expected

Article ID:42948
Created: 1/14/03
Modified:1/15/03

TOPIC
Increased noise levels are expected with dual processor computers.

DISCUSSION
The sound generated by Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors) computers is approximately equivalent to previous dual processor computers. Users who upgrade from earlier, single processor computers might notice that the computer is louder. This is because there are more parts to cool--multiple processors and additional expansion capabilities--within the same form factor.

However, Apple has found that there are some situations that may lead to increased sound levels beyond what is expected.

One is addressed with the 4.4.8 version of the firmware (BootROM) for your computer. See software download document 120171 "Power Mac G4 Firmware Update: Information and Download" if you have an earlier version. You can tell which version of firmware your computer has by using Apple System Profiler.

Other situations include the processor fan constantly spinning at high speed, and a clicking sound that comes from the computer´s power supply. In both of these cases, contact an Apple Authorized Service Provider (AASP) to determine if your computer is affected by either of these symptoms. Apple has directed AASPs on how to address affected computers.
*****************************************************

och sen så läser vi på MacCentral.com hur Apple´s marknadsförare ser på saken:
http://maccentral.macworld.com/news/0301/28.apple.php

*****************************************************

The noise level was one of the biggest complaints many customers had with the previous generation Power Macs. According to Apple, this problem has been fixed and customers will be happy with the results of the work put into correcting this issue.

"We worked really hard and went over the systems to find every possible way to make the system quieter," said Tom Boger, Director, Power Mac Product Marketing. "I´m happy to tell you that we´ve done that -- when the systems get out in the marketplace, I´m sure our customers are going to be delighted at how quiet these systems are."

"They are significantly quieter -- these will answer the critics," added Joswiak.
*****************************************************

Så hur lyckades man presentera en tyst MDD den 28/1, när det 14/1 var i stort sett omöjligt att åtgärda (förutom de fall där man kunde misstänka brister i komponenterna.)?

Det är något magiskt över hela situationen, liksom...

[ 29. Januari 2003, 17:07: Meddelandet ändrat av: replicant ]

Jag är en av dem som kom undan "vindtunneln" iom att jag köpte den förra upplagan utav G4:orna (800Mhz) men jag har lidit med dem som beklagat sig över ljudet på de nyare G4:orna.
Jag har följt diskussionerna och undrar, efter att ha läst ovan, vad menar Apple med detta?!?

Att det går att ladda ned någon ny drivrutin åt fläktarna som låter?

Att folk med dessa G4:or kan få byta ut fläktarna (högst otroligt, naturligtvis)?

Att det hela åtgärdas på de nya utgåvorna av G4:or och de med "vindtunnlarna" får söka annorstädes efter hjälp (med andra ord: Tough luck, suckers!)?

Hundratusentals "vindtunnel-ägare" torde vara ännu nyfiknare än jag över vad Apple är glada över.

/G

Jag tror inte kopplingen mellan de som skriver för Apples supportsidor och de chefer och utvecklingsteam som överser nya produktlanseringar är alltför stor. Men samtidigt förstår jag vad du menar och tänker.

En möjlig lösning är att Apple meddelar att de som önskar kan lämna maskinen till närmaste Apple Serviceverkstad, som i sin tur justerar eller byter ut någon fläkt.

Wow, om så skulle vara fallet betyder det en enorm omkostnad för Apple!

Efter ett samtal men Mikael Fredrikson, en av oss här på 99mac så berättade han att Apple faktiskt har gjort precis så gratis 1 gång för många år sedan då det gällde en macmodell, så jag tror inte loppet är helt kört. Han nämnde årtalet och modellen men jag minns inte vilken det var. Jag tror naivt nog inte att Apple skulle tycka det vara värt besväret att detta är en varaktig bild av företaget.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 23:34
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
En möjlig lösning är att Apple meddelar att de som önskar kan lämna maskinen till närmaste Apple Serviceverkstad, som i sin tur justerar eller byter ut någon fläkt.

Jag hoppas innerligt på denna lösning!

Det kan ju inte ta så lång tid att ´fixa till det´ så
jag släpar mer än gärna min Mac till ex. MacForum
och väntar på att den skall bli ´fixad´(antagligen bara
nytt moderkort, ny PSU och ny stor Fläkt..).
---
/Samuel

En fullt realistisk jämförelse är när en SAAB eller VOLVO ertappas med defekter - då kallas dom in för garantiservice - detta kan även Apple ha råd med, man måste räkna med att uppenbara brister kan uppstå.

Olle

Har ni som är drabbade hört av er till Apple alt Apple återförsäljare sedan KB-dokumentet dök upp?

Det står ju tydligt att Apple vet om att det kan vara för högt ljud och att man ska kontakta dem om man är drabbad.

Sedan är det väl bra att Apple lyssnar på kritik och släpper en produkt som är bättre än föregångaren. Har lite svårt att förstå vad som är dåligt med det?

Jämförelsen med att Volvo eller Saab skulle byta ut eller fixa till en modell för att den har högre ljudnivå än andra modeller stämmer väl inte riktigt med verkligeheten?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 09:24
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Har ni som är drabbade hört av er till Apple alt Apple återförsäljare sedan KB-dokumentet dök upp?

Det står ju tydligt att Apple vet om att det kan vara för högt ljud och att man ska kontakta dem om man är drabbad.

Sedan är det väl bra att Apple lyssnar på kritik och släpper en produkt som är bättre än föregångaren. Har lite svårt att förstå vad som är dåligt med det?

Jämförelsen med att Volvo eller Saab skulle byta ut eller fixa till en modell för att den har högre ljudnivå än andra modeller stämmer väl inte riktigt med verkligeheten?

Det fina i kråksången är att AASP inte fått någon ny information, och det de kan göra är som tidigare att byta ut strömaggregaten och gå ner på knä och be.

Verkar inte som att Apple är särskilt synkade just nu, MEN jag hoppas att anledningen till att man dröjt med en fix är att man ville få ut dom nya PowerMac´arna först och sedan ta itu med att lösa problemen med dom gamla.

1
Bevaka tråden