Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge varar Macarna?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag satt och funderade på hur länge en mac håller i den mening att den kan köra det nyaste program utan några större problem.
Apple själva säger att deras powermac har en livslängd på ca 3 – 4 år.
Då undrade jag hur lång livslängd har iMacen samt Ibook och inte minst Powerbook.

Att en iMac håller för Office och email och Internet i minst 4 – 5 år men om man ska kunna köra det allra senaste i program väg och Os så börjar jag undra? ( Tyngre program )
Spel kan man glömma redan när iMacen produceras.
Med tanke på att imacen är ganska under måttlig i sin konstruktion från början så kan väl livslängden inte vara allt för lång.

[ 01. mars 2003, 01:11: Meddelandet ändrat av: Hunter78 ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-01 01:18

Livslängden beror ju helt på vad man sysslar med. Det fanns ju en tid då varje Office uppgradering i princip krävde ny hårdvara, men den tiden är förbi. Det kommer säkert nya användningsområden, som gör dagens datorer till anakronismer, men det man gör idag kan man ju också göra om några år, med precis samma funktionalitet som idag.

Det enda skulle vara om operativsystemet i sig skulle börja kräva en massa, (tänk när OS X kom), men det behöver man kanske i så fall inte uppdatera.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2003-03-01 01:20

En mindre evighet om man på sin maskin kör det den är gjord för och vårdar den ömt...

Vill man jämt köra det senaste så... ett år?

En dators livslängd är verkligen grymt kass om man skall mäta i hur länge den kan köra det senaste...

Visst Men

Nu menar jag att kunna häng med datorutvecklingen så kan jag knappast tänka mig att en dator håller mycket mer än 3, 4 år.
T.ex. iMacen är en mycket snygg dator men hur länge kommer den att hålla med att kunna KÖRA det nyaste program utan några större hinder.
För om utvecklingen går i denna hastighet så lär dagen iMac inte ha några större resurser kvar om tre år när det gäller nytt Os och nya Office eller Photoshop m.m.
Jag har en vän som är helt såld på imacen 1 Ghz men han är en gammal Pc användare och han tvekar stort på just att köpa imacen. Men han vill inte känna att datorn inte räcker till om 2 år pg att mycket nytt har kommit.
Han anser att Powermacarna är för dyra för honom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-01 01:30

Min poäng är bara att om man kör kontorsprogram är det svårt att se att kommande uppgraderingar skulle kräva mycket mer. Med det är klart att vill man syssla med videoredigering är det en annan sak.

Ylan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-03-01 09:16

Man måste inte alltid köra det senaste förden delen.Oavsett vilken dator man köper så är den relativt omodern om ca 2 år.Det vet man när man köper datorn.

Ett program som man är nöjd med är antagligen lika bra om 2 år.Även om nya flashiga versioner kommit.

Apple´s datorer tycker jag känns moderna,eller användbara längre en vad en PC gör.

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2003-03-01 12:16

Jag har nu kört min dator (PM 6400/200) i 5-6 år, och definitivt känns den omodern, men det är en hyfsad surfdator och Office 2001 + MacOs 9.1 funkar bra... men i år blir det en ny (sparar pengar... och förhandlar om budgeten hemma ). Frågan är bara vad man ska välja (om macen ska kunna köras till 2010, måste det ju vara minst en PM DP 1,25 Ghz

...

Jag sitter med en G4 från 98-99 nån gång och det funkar undebart.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-03-01 13:18

Har G4 350 och 400.
Båda fungerar med det mesta, även spel.
Den ena har irriterad högt fläktljud o den andre stänger av sig helt plötsligt, som om man drog ut sladden.

stavfel

[ 01. mars 2003, 13:19: Meddelandet ändrat av: Sten_n ]

  • Oregistrerad
  • 2003-03-01 13:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Jag sitter med en G4 från 98-99 nån gång och det funkar undebart.

knappast 98 du ... den släpptes först i september 99. då fick jag min Yikes, som var första modellen som skeppades. den gamla godingen håller fint än, med 1Gb RAM och ett Radeon 7000 så funkar OSX strålande. Kanske inte kan köra de allra nyaste spelen i full upplösning, men men, för att vara snart 4 år gammal så tickar hon på fint.

Ja det kanske stämmer med powerMacarna men jag undrar hur det blir med imacen.
T.ex. Dagens imac hur länge kommer den att hålla, med tanke att den inte är uppgraderings bar som PowerMacen är.

Citat:

citera:Ja det kanske stämmer med powerMacarna men jag undrar hur det blir med imacen.
T.ex. Dagens imac hur länge kommer den att hålla, med tanke att den inte är uppgraderings bar som PowerMacen är.

Något rakt svar finns inte på den frågan. Det beror helt på vad du använder datorn till. Nya, tunga spel kanske inte är så lämpligt att köra på en iMac från 1998, men jag kör MacOS X 10.2, Office X, Chimera och Entourage på just en sådan, en iMac 333mhz, och det funkar helt ok. Det är inte min primära dator, men den funkar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-02 00:21

Min erfarenhet är att "vanliga" användare ofta kan nyttja en dator åtminstone 4-5 år tillbaka. Superusers har såklart högre krav.

De flesta användare är dock inte speciellt benägna att nyttja möjligheten att uppgradera och rent ekonomiskt är det oftast rätt tveksamt om det lönar sig. Om man därför vet att man inte kommer att ha behov av PCI-platserna och inte är speciellt benägen att uppgradera då är Imacen ett utmärkt alternativ. Då är det bättre att byta apparat var 3/4/5 år efter behov istället.

Har en andra dator som är en beige G3/266 (levererad 98). Den rullar på för barnspel, kontor och surfning. Sist jag kollade hade den gått över 11000 timmar. Helt okej, tycker jag. Den går att använda till det mesta fortfarande. Det enda jag gjort med den är att stoppa i en slavedisk och ett extra grafikkort (2 monitorer) samt lite mer internminne. Den tuffar och går.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-02 13:22
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: safir:
Sist jag kollade hade den gått över 11000 timmar...

Hur kollar du det?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Ja det kanske stämmer med powerMacarna men jag undrar hur det blir med imacen.
T.ex. Dagens imac hur länge kommer den att hålla, med tanke att den inte är uppgraderingsbar som PowerMacen är.

Men hur uppgraderingsbar är PowerMac då? Hur säkra är vi på att det kommer ordentliga uppgraderingar som piskar upp farten till sådär det dubbla inan man till slut får ge upp på grund av kvarvarande flaskhalsar? Jag har dålig koll på det på de nyare modellerna, men det är en väldigt viktig fråga.

Maskiner som 7500/100, 7600/120 och deras kusiner hade ju mycket lång livslängd helt enkelt för att man lätt tryckte i en snabbare processor med hyfsad cache. Samtida budgetmaskinerna 7200/8200 hade inga sådana möjligheter. Mycket för sent kom det en uppgradering som inte hjälpte så mycket. Just därför var 7200/8200 i längden ett mycket sämre köp än 7600.

Jag skulle säga att man inte riktigt vet innan uppgraderingarna kommit och man ser om de hjälper. Ja, skule Apple vara fiffiga nog att sälja rejäla uppgraderingar med moderkortsbyte så skulle man ju vara mer säker, men sådana uppgraderingar brukade förr vara ganska rejält dyra.

I ren körbarhet och hållbarhet tycker jag att alla Macar jag haft hållit riktigt bra. Då har jag lyckligtvis undvikit maskiner som Powerbook 5300.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-02 21:04

Det där med hållbarhet och operativsystem få man ta med en nypa salt, eftersom OS X i princip har nollställt den beräknade livslängden. En nu iMac kommer antagligen att hålla lika länge som maskiner i mitten av 90-talet gjorde. En iMac från 2000 (DV, FlowerPower, Snow och gänget) klarar knappt "normal" Mac-livslängd med OS X innanför västen.
Personligen tror jag att OS X håller hårdvarukraven stabila under en lång tid framöver.

Min dual 450 (2000) är fortfarande en stadig arbetshäst. Min MDD från i sommras är däremot slut och kommer inte att vara värd mycket om några månader.

Genom åren har jag lärt mig att alltid köpa revB av Macarna. Då brukar de flesta barnsjukdommar som sänker värdet på maskinen vara botade. Just nu skulle jag dock vara lite aktsam. Troligtvis är Motorolas G4:or (når bara max 1GHz) överklockade. Överklockning förkortar livslängden på alla processorer. Man förlänger livslängden med kylning. Därav anledningen till att MDD burkarna ser ut som ett pastatråg. Jag skulle bara köpa PowerBook (det går inte att kyla en överklockad G4:a i en PowerBook), XServe eller vänta till rev B av framtida nya processormodeller. Å andra sidan kommer man långt med en PowerBook idag. Man kan t ex få 64-bitars PCI expansion till en PowerBook.

Min Cube G4 450, 896MB samt ATI Radeon 7500 fungerar utmärkt till surfning, Office och liknande. Dock går det lite halvsegt när man skall trixa o dona i Photoshop och liknande, lite tyngre applikationer. Kan tillägga att jag endast kör OS X 10.2. Tror dock att datorn kommer att hålla minst ett år till. Då blir det nog att satsa på en Power Mac.

//Sebastian.

Beror på användningsområde, personligen har jag en PowerMac 6100 som står som filserver.

Egentligen håller en Mac precis så länge du vill att den ska hålla, nästan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 12:46
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: safir:
Sist jag kollade hade den gått över 11000 timmar...

Hur kollar du det?

Jag använder en gammala Tech Tool lite som man även bla kan zappa PRAM och bygga om skrivbord med. Den plockar fram nyttjad tid hur mycket den har gått från just PRAM (min gissning). Datorn har aldrig blivit så raderad att PRAM-data gått förlorad (sen tillverkningen -98) vilket gjort att även om jag zappat så har Tech Tool återställt ursprunglig data. I sig är väl det också ett bevis på hur stabil datorn faktiskt varit.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-03-06 12:59
Citat:

citera:Ja det kanske stämmer med powerMacarna men jag undrar hur det blir med imacen.
T.ex. Dagens imac hur länge kommer den att hålla, med tanke att den inte är uppgraderings bar som PowerMacen är.

Jag har en iMac 400 DV SE hemma som blir 3 år nu. Tuggar på fint på program som Photoshop, illustrator, DreamWeaver och allt som har med internet att göra. Visserligen kör jag bara system 9.2 men det beror mest på att jag inte har mer än 256 mb minne i den. Den kommer nog få hänga med ett tag till . Dagens iMacar vet jag inte...svårt att säga. Fortsätter Apple göra sådana maskiner duger de nog länge.

1
Bevaka tråden