Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn hittar din hårddisken (var: HD Problem)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Datorn hittar inte min splitter nya 80gig HD och jag skulle behöva lite hjälp med hur man så ska göra. Jag har en G3
Tack

Ändring: Förtydligade rubriken /c

[ 28. februari 2003, 08:13: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

du kanske inte har formaterat den ännu? kolla i skiv verktyg, där finner du den, hoppas jag

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-27 21:46
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tobias Myhrman:
Hej.
Jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Datorn hittar inte min splitter nya 80gig HD och jag skulle behöva lite hjälp med hur man så ska göra. Jag har en G3
Tack

sitter jumpern rätt?

Ett hårdvaruproblem. Flyttar till forumet för stationära burkar. /c

ja jag tror att jumpern är rätt men om du vet vilken slave den ska ha så är jag tacksam för ett svar.

Vad är det för datormodell? Vad är det för hårddisk? Vilken OS-version är det du kör?

//Mikael

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-03-05 11:48

Vi behöver mer info om din masin och din disk, se föregående inlägg. Lite allmänt dock

Om du skall byta din gamla disk så skall den nya vara byglad som master, vilket brukar vara fabriksinställningen.

Vill du ha den som en extra disk så skall den vara slav om den sitter på samma kabel som den gamla disken. OBS det kan hända att det finns en CD-ROM som slav på samma IDE-kanal som den befintliga disken. Om du vill behålla den befintliga disken så har du två alternativ ( under förutsättning att ditt moderkort har mer än en IDE-kanal )

1. Sätt den nya disken som master på den andra IDE kanalen.
2. Flytta CD-ROM en till den lediga kanalen som master och sätt den nya disken som slav på den befintliga.

Jag skulle rekommendera alternativ 1.

I det fall du bara har en IDE kanal så har du inget alternativ till att kasta ut den gamla disken, förutom att köpa ett nytt ATA133 kort och stoppa i.

/Göran

1
Bevaka tråden