Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 dual uppgraderingskort

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag är lite kinkig över en grej. När man investerar i en Apple skulle man gärna se det som en lite mer långsiktig investering. (Iaf som privatanvändare då man inte har råd att köpa in nya burkar varje år!)

Hursomhelst, mitt förslag. Uppgraderingskit från befintliga G4:or till tex G4 Dual 1000. Till humana priser.... annars tvingar man användare som inte alls vill använda PC att göra det i varje fall...

Någon som har koll på de uppgraderingsmöjligheter som finns i dag och vad de kostar? Det jag har sett är ett 1ghz G4 processorkort (ej dual) för 9362kr inkl. hos Macoteket). För detta pris kan man köpa två hela PCs, varför man nu skulle vilja göra det är en annan fråga, men det är en relevant jämförelse.

Det är inte rimligt att man ska behöva köpa en ny dator för 35 lax var 12-18:e månad, speciellt inte när man INTE behöver nya hårddiskar, minnen, grafikkort, und so weiter. Andrahandsvärdet på Macar är också fruktansvärt lågt så det känns ju inte kul att sälja en dator som är i absolut superskick och som bara behöver en liten processorknuff för en femtedel av vad man från början betalade för den.

Hmm.. aja, *grumf*

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-24 06:40

Förstår inte vad du gör med din dator som innebär att du "måste" uppgradera var 12-18 månad.

Det är väl ett val mellan att vänta lite längre framför datorn mot att betala mer för att den skall gå snabbare eller? Det finns ju inte många program som inte går att använda på en 3 år gammal G4a (förutom spel då, men till det är ju en peze ett bättre alt i vilket fall).

Jag har en G4450 som funkar ok för det mesta även om den inte e snabb, sålde precis min Pismo500 som jag haft i 3 år och köpte en PBG41GHz.

Om du är lika nöjd med en peze för fem papp som en Mac så tycker jag att du skall köra peze istället. Annat vore ju att slänga pengar i sjön.

Sök på Sonnet här på forumet så hittar du ett inlägg med $$-priser på uppgraderingskort, har för mig att 800MHz single låg på $449, dual på $749.

[ 24. Januari 2003, 06:49: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Tänk på vilket forum ni skriver i - flyttar till forumet för Power Mac.

/c, guru allmänt

  • Oregistrerad
  • 2003-01-24 09:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: funkybruno:
Andrahandsvärdet på Macar är också fruktansvärt lågt så det känns ju inte kul att sälja en dator som är i absolut superskick och som bara behöver en liten processorknuff för en femtedel av vad man från början betalade för den.

En Mac har i jämförelse med en PC ett mycket högt andrahandsvärde...

Macen kostar mycket men du får bra ut för datorn om den säljs begagnad.

"Det finns ju inte många program som inte går att använda på en 3 år gammal G4a (förutom spel då, men till det är ju en peze ett bättre alt i vilket fall)."

Ja, "gå att använda" är ju en sak. Man kan ju faktiskt köra en 24 år gammal skoda oxå men det går ju inte så bra kanske....

Jag jobbar med musik och kör E-Magic Logic Audio Platinum 5.5 under OS X på min G4 667mhz och det vill sig inte riktigt om man ska använda många vst-instrument och ljudspår. Det som är irriterande är att man kunde köra fler audiospår och virtual instruments under OS 9.

Finns det något smidigt sätt att "nedgradera" till OS9? Alltså, köra OS9 på riktigt, inte via Classic-miljön.

"..har för mig att 800MHz single låg på $449, dual på $749."

om det finns dual-kort är det very cool! även om $749 inte är billigt.. undrar vad svenska priser ligger på...

thanks iaf.

Oj vad jag svarar på mina egna inlägg

Powerlogix.com -
Det fanns minsann Dual 1ghz (kan klockas till 1.2ghz) uppgradering för $1199 och 867mhz för $799

Dom smackar nog på ganska bra, men smakar det så kostar det. För samma pris kan köpa ett dussin Intel P4 2.4ghz-processorer Man undrar lite vad det är som kostar... men men

Någon som kör uppgraderingskort från Powerlogix och har några problem eller kompabilitetsproblem?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-25 17:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: funkybruno:
"Det finns ju inte många program som inte går att använda på en 3 år gammal G4a (förutom spel då, men till det är ju en peze ett bättre alt i vilket fall)."

Ja, "gå att använda" är ju en sak. Man kan ju faktiskt köra en 24 år gammal skoda oxå men det går ju inte så bra kanske....

Jag jobbar med musik och kör E-Magic Logic Audio Platinum 5.5 under OS X på min G4 667mhz och det vill sig inte riktigt om man ska använda många vst-instrument och ljudspår. Det som är irriterande är att man kunde köra fler audiospår och virtual instruments under OS 9.

Om du nu jobbar med "high-end" audio så är det väl inte så konstigt att du vill ha en snabbare burk efter 2 år för att kunna arbeta med fler kanaler samtidigt (667an kom väl i Jan 2001). Tycker inte det stödjer ditt "måste byta efter 12-18 mån om man har Mac" argument särskilt bra.

[ 25. Januari 2003, 17:07: Meddelandet ändrat av: mattan ]

  • Medlem
  • 2003-01-25 17:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: funkybruno:
För samma pris kan köpa ett dussin Intel P4 2.4ghz-processorer

Om du kan hitta så billiga processorer, köp ett dussin och sälj dem för det femdubbla så kan du köpa dig en ny Mac.

Jag köpte min sommaren 2001. Det jag säger är att det känns lite onödigt att köpa en helt ny Mac när det enda man behöver är en lite snabbare cpu Och att de uppgraderingsalternativ som finns är onödigt dyra.

En 1,2ghz cpu för G4 AGP (ej dual) kostar på Macoteket 10 lax (9998:-). Om ingen av er tycker det är lite "hefty" så är ni duktigt hjärntvättade Vi Macare har vant oss med att betala överpris för allting...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-25 18:58

Håller med om att uppgraderingar "alltid" är dyra i förhållande till vad man får. Det är väl ingen som sagt att korten e billiga i tråden, eller?

Det bästa sättet att få en snabbare Mac är oftast att sälja sin gamla och köpa en ny. För en G4667a kan du nog få upp mot 10 papp beroende på konfig. Lägg till 11 papp så får du en dual 867MHz, betydligt mer fördelaktigt än att uppgradera kortet.

Vill du inte lägga så mkt så kan du ju köpa en single 867a begagnat tex.

Du köpte tyvärr din precis innan Quicksilver-serien kom i Juli 2001. Hade du suttit med mellanmodellen av den så hade du nog inte vart lika missnöjd.

"Det bästa sättet att få en snabbare Mac är oftast att sälja sin gamla och köpa en ny. För en G4667a kan du nog få upp mot 10 papp beroende på konfig. Lägg till 11 papp så får du en dual 867MHz, betydligt mer fördelaktigt än att uppgradera kortet."

Den billigaste modellen jag kan se på apple.se är dual 867mhz för 21995. Men då får man 256mb ram (jag behöver minst, och har nu 768mb).

Jag har hittat powerlogix dual 1ghz kort för $1000 om man köper från USA. Borde inte de kunna matcha en dual 867mhz? Powerlogix-uppgraderingarna skall tydligen låta mindre än originalkonfigurationerna också (ingår ju fläkt).

Men å andra sidan är det ju lockande med ett nytt fint chassi.

Men jag skulle behöva få uppemot 15k för min 667mhz med 768mb ram, 60gb hd (när jag plockat ut mina egna diskar, ljudkort osv) för att det ska bli nästan lika billigt att köpa ny som att köpa uppgraderingskort... och det är väl inte så troligt att man får så mycket??

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-25 19:41

Det billigaste sättet att få bättre prestanda är nog att maxa minnet i den burk du har nu. Man kan inte ha för mycket RAM i X. Borde väl göra en del för antal kanaler i Logic oxå?

867an dual finns för 17 papp + moms hos Reda-gruppen. Kolla på Macbarometern.

Är US-priset på kortet inkl. moms?

Du får ju ofta lite bättre kringgrejer med ny burk, dual867an har tex 133buss, DDRminne och combodrive samt GFMX4-grafikkort. Nu vet jag inte exakt specen i din burk, men lite har väl hänt. Grafikkortet gör en jäkla skillnad i X.

Nepp, 15 får du knappast. runt 10 tippar jag.

jag har 768mb ram i min burk, på 3 slots...

vad menar du med "moms" på US-priset? det inkluderar ju ingen svensk moms, men deras vat. jag har inte räknat med några tullavgifter eller liknande i sverige

grafikkkortet torde inte spela någon större roll för antalet ljudspår? dvd-brännare och dylikt skiter jag i, jag vill enbart göra musik på burken.

det är en annan grej jag inte riktigt förstår, varför kostar ett Geforce-kort dubbelt så mycket till mac som till pc? det är ju EXAKT samma teknik!!

ja ja, det är bara att börja lägga undan pengar tack för all hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-25 20:09

Byter du ut de till 512or så får du 1.5 GB på 3 slots.. går på dryga 2000 papp + moms.

Om du inte skall bära in kortet så åker du på svensk moms.

Det sitter ingen DVD-brännare i en 867a, däremot en CD-RW. Det kanske man inte heller har användning av om man jobbar med musik?

Grafikkortet spelar väl iofs inte direkt ngn roll för antalet spår, men det spelar stor roll för allt som rör sig på skärmen i X, dessutom så avlastar det processorn med Quartz Extreme-tekniken, så det kan nog påverka Logic oxå.

Mitt tips är att testa med minne, om inte det hjälper sälj burken och köp nytt.

[ 25. Januari 2003, 20:11: Meddelandet ändrat av: mattan ]

"Byter du ut de till 512or så får du 1.5 GB på 3 slots.. går på dryga 2000 papp + moms"

Jag gillar inte kortsiktiga lösningar som löser problemet "delvis".. förmodligen hjälper det inte alls, kanske om jag köper grafikkort också, men då är man ju uppe i många slantar. Vad kostar ett Geforce 4 till en mac? 300% pålägg på pc-priset?

"Om du inte skall bära in kortet så åker du på svensk moms."

Helt säkert? Jag har köpt rätt mycket prylar från USA, både butik och Ebay, sällan man får något pålägg med moms lr dylikt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-26 19:24

Du kan ju ha tur att det slinker igenom tullen, men räkna inte med det...

Stämmer att det kan bli fråga om svensk moms ibland, men min erfarenhet är att om paketet är litet, t.ex. en eller ett par böcker eller en DVD eller liknade så är risken för momspåslag oerhört liten; klart mindre än
5 %. Om paketet är större ökar risken betydligt, men även då slinker många paket igenom. Jag har, skall jag tillägga, köpt VÄLDIGT mycket böcker från USA så min statistik är nog rätt pålitlig....

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-28 09:34

Håller med om böcker, småsaker som postas.

När jag tänker uppgraderingskort så tror jag mer på ett stort paket. Sånt skickas oftast som paket med Fedex/UPS/DHL och då sköter de moms/import automatiskt, dvs det finns ingen chans att slippa undan som med post.

men testa...

1
Bevaka tråden