Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testkört nya PMG4 1GHz - den är tyst!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har vi testkört nya PMG4 1GHz och den är förvånansvärt tyst!

Vi har inte hunnit köra något hårdtest men jag återkommer med mer info - första intrycket är dock mycket bra!

Det är ju dock endast en singelprocessor mac dual maskinerna kommer in till oss på måndag/tisdag.

Hur är den jämfört med tidigare modeller? Inte jämfört med MDD utan t ex QS och första G4-an? De har ju blivit mer och mer högljudda för varje modell känns det som. Med undantag för senaste nu då kanske.

Den låter mindre än QS maskinerna.
(jag har en 733a och en 933a att jämföra med och de låter bägge mycket mer)

Det låter ju mycket bra! (No pun intended.)

  • Medlem
  • 2003-02-26 15:30

ojojoj vad jag blir glaa

Hoppas bara att dual-modellerna är lika tysta!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-26 16:29

Ta av dig hörselskydden, Johan!

Jag tycker inte den är så tyst som den borde, eller som jag hade förväntat mig.
Men det säger jag utan att ha testat med flera olika bredvid varann samtidigt.

Det är ju ett fläktljud visst, men det är betydligt mycket lägre än på QS maskinerna (att jämföra med MDD är ju onödigt).

När räknar ni med att få 1.42:erna?

  • Medlem
  • 2003-02-26 19:32

Är det några svajningar i fläktljudet eller så?
Låter den mer eller mindre än en 466Mhz G4?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mannen:
Det är ju ett fläktljud visst, men det är betydligt mycket lägre än på QS maskinerna (att jämföra med MDD är ju onödigt).

Med tanke på att väldigt få klagar på ljudnivån hos Quicksilver-maskinerna så är det något positivt.

Lyssna (och titta) på en quicktime film där de testar ljudnivån. På tyska.

Intresant jämförelse, men man ska nog tänka på att öronen inte kommer lika nära som den mikrofonen - saknar uppgifter om dBA på nya 2x1,25 GHz samt den gamla 450 MHzáren. Tycker att det lovar ganska gott inför att åtgärdsprogramet kommer för MDD. Filmen kommer bara att ligga kvar i 1 dygn så man får sno sig på ifall man vill lyssna till denna mindre rätt gjorda test... som sagt vad en försmak är det trots allt.

[ 27. februari 2003, 00:07: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Låter verkligen dessa maskienr så mycket som filmen ovan visar? Jag har inte hört/sett någon MDD Mac IRL, men om den där filmen verkligen visar som det är, så förstår jag nu eran kritik. Det är ju rent ut sagt för taskig ljudnivå. Jag fick ju ont i skallen på den korta studen jag kollade/lyssnade på filmsnutten.

/M

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Låter verkligen dessa maskienr så mycket som filmen ovan visar? Jag har inte hört/sett någon MDD Mac IRL, men om den där filmen verkligen visar som det är, så förstår jag nu eran kritik. Det är ju rent ut sagt för taskig ljudnivå. Jag fick ju ont i skallen på den korta studen jag kollade/lyssnade på filmsnutten.

/M

Den maskin som de jämför med upplever jag som knäpptyst. Ljudet på filmen är högt. Det är jämförelsen som är intressant.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-02-27 08:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Lyssna (och titta) på en quicktime film där de testar ljudnivån. På tyska.

Är det "gamla" MDD 1,25 eller nya FW800 1,25 som de har i testet?

[ 27. februari 2003, 08:30: Meddelandet ändrat av: hugin ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-27 09:54
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: hugin:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Lyssna (och titta) på en quicktime film där de testar ljudnivån. På tyska.

Är det "gamla" MDD 1,25 eller nya FW800 1,25 som de har i testet?

Att döma av det sönderskjutna chassit torde det vara en FW800...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-27 09:59
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Låter verkligen dessa maskienr så mycket som filmen ovan visar? Jag har inte hört/sett någon MDD Mac IRL, men om den där filmen verkligen visar som det är, så förstår jag nu eran kritik. Det är ju rent ut sagt för taskig ljudnivå. Jag fick ju ont i skallen på den korta studen jag kollade/lyssnade på filmsnutten.

/M

Så härligt har man haft det. Jag tror att många missat att förstå hur outhärdlig den oscillation som de två fläktarna i nätaggregatet avger när dom körs tillsammans.

  • Medlem
  • 2003-02-27 10:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: replicant:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: hugin:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Lyssna (och titta) på en quicktime film där de testar ljudnivån. På tyska.

Är det "gamla" MDD 1,25 eller nya FW800 1,25 som de har i testet?

Att döma av det sönderskjutna chassit torde det vara en FW800...

Hmm... det verkar som det. Zoomar man in så ser man en port under de 2 firewire400 och usbportarna som borde vara FW800porten...

I såfall så verkar ju den nya leva om rätt så mycket, eller?
Nu blir jag riktigt förvirrad? Är det verkligen en FW800mac i filmen?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-27 10:48

Det är en FW800, titta på kylpaketet när dom öppnar, det är det nya stora paketet.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-27 12:07

Visst är det förvirrande. Det verkar som om variationerna på dessa datorer är stora också (som de var på MDD)

Det är rätt så irriterande att man inte nu vågar köpa en ny FW800 maskin för tänkt om den bara är
"tillräckligt" tyst, så man inte kan klaga på den för mycket. Det var ju i alla fall fördelen med den gamla modellen:-) När den var igång kunde jag höra den i hela huset och jag menar inte om jag verkligen lyssnade. då har man verkligen rätt att klaga.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-27 12:10

Sitter också är rätt förvirrad, verkar som att oscillationen från nätaggregatfläktarna kvarstår

och om så är fallet så är det nog Verax lösningen som kommer att till slut döda oljudet....

Förvirrande

Men Johan/mannen har ju testat maskinen, se de översta inläggen och den är ju tyst, väl?

Vi får väl hoppas att det kommer ett "riktigt" test snart.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mannen:
Nu har vi testkört nya PMG4 1GHz och den är förvånansvärt tyst!

Har "mannen" nån kommentar till QT-filmen från tyskland? Verkar det stämma det som visas/hörs?

  • Medlem
  • 2003-02-27 15:31

Macworld kommer med ett test i nästa nummer har de sagt...

  • Medlem
  • 2003-02-27 15:53

Mer om testet, på tyska givetvis.

Gjorde om länken, så sidformateringen inte skulle bli knasig /M

[ 27. februari 2003, 23:54: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Jag har som sagt endast testat 1GHz modellen (tyvärr).

För att förklara fläktljudet så är det främst mycket lägre/dovare än de förra modellerna...

Fick siffror från nya MW i mailen.

Bullernivån ligger på 45dB(A), men vid uppstart kan fläkten dra igång på 58dB(A).

Någon som kan dekryptera detta till vanlig svenska?

  • Medlem
  • 2003-02-28 09:02

Citerar MacWorld 9/2002 (obs): "Ljudnivån hos nya PowerMac G4 ligger kring 50 dB(A) och pendlar vanligen kring 49 till 52 dB(A) med enstaka toppar på 55 dB(A)..." Det står vidare att den stora fläkten toppade på ca 65 dB(A). Testet utfördes på PowerMac G4 MDD Dual 1,25 GHz, 2002 års modell.

[ 28. februari 2003, 09:45: Meddelandet ändrat av: Gg ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-28 10:56

Jag tror MacWorld jämförde MDD G4:orna från 2002 med en damsugare på ett par meter håll... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 12:08
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Fick siffror från nya MW i mailen.

Bullernivån ligger på 45dB(A), men vid uppstart kan fläkten dra igång på 58dB(A).

Någon som kan dekryptera detta till vanlig svenska?

Här går det att få det dekrypterat

http://home.swipnet.se/tr/tyst-dator.html

1
Bevaka tråden