Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket minne till iMac DV 400???

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-22 13:21

Tänkte köpa minne till min iMac DV 400.
Vilka minnen funkar? Kan man köpa vilka SDRAM-minnen som helst?

Har kollat på detta på XP-data:
http://www.xp-data.com/product.asp?p=1182

PS. Jag kör PC-minnen på min G4:a och det funkar fint...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 15:05

Om jag inte är ute och cyklar så finns inget som heter PC-minne. Vad som gör om ett minne fungerar i din Mac har att göra med om minnet klarar de krav som din dators firmware ställer.

Se till att du har möjligheten att returnera minne om det inte skulle fungera i din dator.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Om jag inte är ute och cyklar så finns inget som heter PC-minne.

Jo om man lägger till lite siffror efter PC-, alltså PC-100, PC-133, PC-2100, o.s.v

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 15:17
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Petter M:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Om jag inte är ute och cyklar så finns inget som heter PC-minne.

Jo om man lägger till lite siffror efter PC-, alltså PC-100, PC-133, PC-2100, o.s.v

Din spjuver! Ätit för mycket socker nu igen?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Din spjuver! Ätit för mycket socker nu igen?

Japp, det måste vara all Toblerone jag ätit. Fick ett jättestort nyligen när 1100 inlägg passerades

Tobot:
PC133 minnen bör funka, men skall man vara riktigt säker så är det PC100-minnen man skall ha (som Apple skriver i specarna).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-23 02:07
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Petter M:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Din spjuver! Ätit för mycket socker nu igen?

Japp, det måste vara all Toblerone jag ätit. Fick ett jättestort nyligen när 1100 inlägg passerades

Det är bra, ät upp allt innan NIKKE kommer och snattar den.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 10:14

Jag har bara PC-133 minnen i min imac 450. Funkar hur bra som helst. Har haft ett antal olika i den och det har bara varit ett som inte funkat och det funkade inte i pc´n heller så det var troligen fel på det. Har handlat hos XP-data direkt i butik och då var det inga problem att byta om det inte funka sa säljaren.

/Johan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-23 13:08
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: juno:
Jag har bara PC-133 minnen i min imac 450. Funkar hur bra som helst. Har haft ett antal olika i den och det har bara varit ett som inte funkat och det funkade inte i pc´n heller så det var troligen fel på det. Har handlat hos XP-data direkt i butik och då var det inga problem att byta om det inte funka sa säljaren.

/Johan

Tack för hjälpen

Började fundera lite för jag jämförde vad minnena kostade på MacForum och på XP-data. 512:erna var DUBBELT så dyra på MacForum.
Helt sjukt, men det är väl en Mac-Deluxe-produkt som vanligt...

Glöm inte att minnen är som många andra produkter, de finns i olika kvaliteter.
Jag skulle aldrig köpa de billigaste "skräpminnena" till en maskin som måste fungera. Det är INTE ovanligt att datorer krånglar p.g.a. dåliga minnen.
Flera kvalitetstillverkare ger också livstidsgaranti.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 20:15
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Glöm inte att minnen är som många andra produkter, de finns i olika kvaliteter.
Jag skulle aldrig köpa de billigaste "skräpminnena" till en maskin som måste fungera. Det är INTE ovanligt att datorer krånglar p.g.a. dåliga minnen.
Flera kvalitetstillverkare ger också livstidsgaranti.

Mitt i prick. Vi har en del kunder som köper Mac:en hos oss och minnet på postorder eller liknande. De vill helt enkelt inte betala för riktiga minnen som är klockade som originalminnena (CL2). Priset på dessa är oftast det dubbla eller mer.

Sen hör de av sig och har "problem" med datorn de har köpt hos oss. Vi ber dem att ta ur minnet de köpte på Willys och vips fungerar datorn. Här slutar oftast diskussion. I sällsynta fall fortsätter den och då spelar det ingen roll hur mycket "bevismaterial" man halar fram till de riktiga produkternas fördel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-23 21:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Glöm inte att minnen är som många andra produkter, de finns i olika kvaliteter.
Jag skulle aldrig köpa de billigaste "skräpminnena" till en maskin som måste fungera. Det är INTE ovanligt att datorer krånglar p.g.a. dåliga minnen.
Flera kvalitetstillverkare ger också livstidsgaranti.

Mitt i prick. Vi har en del kunder som köper Mac:en hos oss och minnet på postorder eller liknande. De vill helt enkelt inte betala för riktiga minnen som är klockade som originalminnena (CL2). Priset på dessa är oftast det dubbla eller mer.

Sen hör de av sig och har "problem" med datorn de har köpt hos oss. Vi ber dem att ta ur minnet de köpte på Willys och vips fungerar datorn. Här slutar oftast diskussion. I sällsynta fall fortsätter den och då spelar det ingen roll hur mycket "bevismaterial" man halar fram till de riktiga produkternas fördel.

Jag har svårt att tänka mig att det går att hitta "PC-minnen" för samma höga pris som dom motsvarande "mac-minnena"...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-24 10:35

Jag kör iMac DV / 400 och OSX 10.2 med ett "original" 256MB köpt på Macoteket och
ett "PC133 Original" 256 MB köpt i PC-affär.
Fungerar klanderfritt.
/ Ingvar

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 17:05

Ska köpa 512 MB PC100/133 minne till en iMac DV 400 G3 och har hittat hos JME Data ett Kingston minne 168-pin SDRAM med tillverkarens artikel nr: KVR 133 X 64 C2/512.

Har någon provat ett sånt mine i en G3 iMac DV 400Mhz? Kostar 995:- i butiken.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 18:48

Jag har både Pc 100 och Pc 133 i min iMac dv400 funkar perfekt.
Enligt Apple ska det inte funka.

B.D

1
Bevaka tråden