Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac fläkt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iMac har börjat väsnas något å det grymmaste. När den var ny för ett år sedan så var den tyst och fin, det gick att sova med den om man säger så.

Men nu verkar fläkten dra igång på högvarv så fort man slår på den och sedan stannar den aldrig.

Vad har hänt och vad kan jag göra?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-23 12:54

Om det är en CRT-iMac så har den ingen fläkt, men om du kollar i Systeminformationen vad du har för hårddisk kommer du att se att du troligen har en Maxtor. Tyvärr verkar det som om lagren brinner upp på dem efter runt 1 år och då börjar de tjuta som satan, mycket irriterande. VI har haft 5st sådana som vi fått byta disk på. Sen är de såå tysta och fina igen.

Nej, det är en halvbolls-flatskärms-iMac, visst har den en Maxtor hårddisk men det blåser också en ständig men svag fläktande vind från ovansidan av "bollen". Irriterande ljud; javisst.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-24 09:30

Fast jag skulle gissa mer på disken (om du har den igång mycket). Det verakr som om Maxtors diskar hade usla lager under en tid.
Det är ju lätt att testa, sätt strömsparet på att slå av disken efter 5 minuter. När disken stannar (det hör man) så är det ju bara fläkten igång, då hör du ju om det är den som för liv, eller disken.

Verkar som om det var hårddisken i alla fall, något tips om vad jag gör med den nu. Jag antar att jag inte vill ha en ny Maxtor i den.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-24 14:05

Hm, det ska visst vara rätt klurigt att få isär de där halvgloberna. På www.xlr8yourmac.com har jag för mig att det finns instruktioner. Om du inte vill göra det själv får du anlite AppleCenter (men det kommer nog att kosta).
Vilket märke du ska ha på disken är svårt att säga, men kolla vad folk säger om olika diskar på xlr8 så får du ju en uppfattning.

1
Bevaka tråden