Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågetecken vid uppstart

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-18 00:39

Har försökt allt jag kan komma på för att på distans få igång en eMac som tröttnat.

Problemet: vid uppstart visar skärmen det sedan sent 80-tal bekanta blinkande frågetecknet på en diskett över en grå skärm (vilket betyder att lämplig startskiva/lämpligt system inte hittats).

För att komma förbi detta har jag försökt följande:

1. Starta från OSX-install-cdn som följde med datorn. Från denna har "disk utilities" körts vilka lämnat både reparerade och orörda fel bakom sig. Finder/dockan - där jag under systeminställningar skulle vilja välja startskiva - går inte att nå från startskivan, utan datorn väljer att starta om då installeringsprogrammet avslutas (visst ska man kunna nå Finder/docka/systeminställningar från startskiva?).

2. Starta med "s" eller shift nedtryckta för att köra fsck -y (populärt kommando som kanske inte "borde" lösa det här problemet?). Men visst krävs en fungerande startskiva för att få möjlighet att köra det kommandot? Så långt kommer man nämligen inte nu, frågetecknet dyker fortfarande upp istället.

3. Zappa parameterminnet. Populärt på den tid då det var OS9 som gällde. Läste att det kan användas även i X. När och varför?

Problemet uppstod efter installation av OS9 och ett första försök till omstart i Classic. Kan kopplingen mellan uppstart och val av startskiva "skadats"?

Är någon systemfil skadad?

KRÄVS ominstallation?

Tryck in en systemskiva och håll in "alt" vid uppstart liksom bara typ så funkar allt som det ska och det är bara att typ välja lite liksom...

Håll ner alt vid omstart.
Om datorn visar startskiva välj OS X.
Starta Classic från OS X.
Starta om igen med alt
Kolla om du har 2 alternativ.
Välj..

prova startaom datorn med x knappen nertryckt.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-18 15:17

Alt knappen tycker jag är ett smidigare och bättre alternativ för då har man mer koll på vad som har krachat

  • Oregistrerad
  • 2003-01-18 18:57

Tyckte att tipset med "alt"-knappen vid omstart lät bra. Men tyvärr fungerade det inte. Ruta för val av startskiva dök upp - det fanns bara en - och i den fanns "macsymbolen" (två ansikten i en ruta). När den valdes och fortsätt-knappen trycktes på så dök frågetecknet på disketten upp igen.

Fler idéer? Kan några OF-kommandon vara på sin plats?

Ser gärna att ingen tipsar om ominstallation..

Vet inte om jag förstår, men har du testat att köra in 9:an och starta med "C" nertryckt (starta från CD:n alltså). Kör Disk First Aid. Starta om med alt nere och välj 9:an. Eller om du väljer 9:an direkt som startskiva.

Eftersom det strulade när du installerade 9:an är det kanske den som skall repareras och inte 10:an. Vad vet jag?

Hursom helst Lycka till!

[ 19. Januari 2003, 08:57: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

DiskWarrior

  • Oregistrerad
  • 2003-01-19 14:17
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Vet inte om jag förstår, men har du testat att köra in 9:an och starta med "C" nertryckt (starta från CD:n alltså). Kör Disk First Aid.

Läste någonstans att det var olämpligt att köra 9:ans Disk Utilities när man kör OSX på samma dator. Kommer Disk First Aid att låta allt som rör OSX vara orört, eller finns det risk för att något går fel?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jonny R:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Vet inte om jag förstår, men har du testat att köra in 9:an och starta med "C" nertryckt (starta från CD:n alltså). Kör Disk First Aid.

Läste någonstans att det var olämpligt att köra 9:ans Disk Utilities när man kör OSX på samma dator. Kommer Disk First Aid att låta allt som rör OSX vara orört, eller finns det risk för att något går fel?

jag tror att startar du upp i 9:an så så är det den den kollar. Men det finns väl alltid en risk, och det låter ju som om det redan har gått fel. Datorn tycks ju inte vilja starta upp.

Och om du startar upp på 9:ans CD kan du ju alltid installera en ny ren systemmapp (men spara den gamla) och välja den som startskiva (den nya alltså). Då behöver du inte köra Disk First Aid först.

Jag skulle testa och funkar det inte så installera om allt. Men mitt råd är att partitionera hårddisken först och lägga 9:an på den ena och X på den andra. Sedan kan man ha fler partitioner för annat. Men två är väl en bra grund.



[ 19. Januari 2003, 14:46: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

Eftersom det är en eMac du har och det då är en relativt ny maskin så kan det ju inte vara batteriet, för hur tokigt det än låter så hade jag det problemet att jag fick upp ett blinkande frågetecken på vår 4400/200 som användes väldigt sällan.
Men jag chansade på att det var dags för batteribyte, och det var det som behövdes.
Datorn startade som normalt.
Kan du kolla så batteriet sitter i som det skall, dålig kontakt eller annat. Eller byt ut det.
Visst det låter helt galet, men är alltid något att pröva.

Annars så är Drive10 fenomenalt.

1
Bevaka tråden