Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla in IDE-disk externt till iMacen??

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-18 18:33

Om jag skulle ta och förlänga ström och IDE-kabeln till HD:n och ansluta en IDE-disk externt? Skulle det funka? Klarar den inbyggda ATA-kontrolllern av en extra disk?

Normala IDE-kontrollers har 2 kanaler och på varje kanal finns plats för 2 enheter, master och slave.

Så om du har en ledig plats bör de inte vara något problem...

På IDE-kontrollern i din iMac sitter redan två enheter: CD-ROM (eller DVD-ROM, om du har det) och hårddisken. Bättre att köpa en extern disk i chassi med FireWire och ansluta. Har du redan en IDE-hårddisk kan du köpa ett chassi med FireWire och stoppa i disken där.

Om han har CD-ROM + 1 disk så har han fortfarande 2 lediga platser...

edit: kanske inte i imac nä..

[ 18. februari 2003, 20:56: Meddelandet ändrat av: Johan S ]

Man kan ju slänga ut CD´n och köra två diskar, men det kanske inte är nån bra ide?

EDIT: glömde ett ord.

[ 18. februari 2003, 21:09: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

  • Medlem
  • 2003-02-18 21:21

Jag är lite snål och det skulle bli billigare att förlänga ATA och ström-kabeln och sticka ut dom genom ram-luckan så kan man koppla in den gamla disken och lägga den i en låda. Så spar man 1500:- som räcker till en till 120gb om man vill! :rolleyes:

EDIT: 1500:- kostar en Firewirelåda...

[ 18. februari 2003, 21:23: Meddelandet ändrat av: XedoZ ]

Citat:

citera: Jag är lite snål och det skulle bli billigare att förlänga ATA och ström-kabeln och sticka ut dom genom ram-luckan så kan man koppla in den gamla disken och lägga den i en låda. Så spar man 1500:- som räcker till en till 120gb om man vill!

Problemet är att du inte kan ha två diskar och CD-spelare inkopplade samtidigt. Det går bara att köra två IDE-enheter samtidigt i din iMac, förlängd kabel eller ej.

  • Medlem
  • 2003-02-18 21:44
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias A:

Citat:

citera: Jag är lite snål och det skulle bli billigare att förlänga ATA och ström-kabeln och sticka ut dom genom ram-luckan så kan man koppla in den gamla disken och lägga den i en låda. Så spar man 1500:- som räcker till en till 120gb om man vill!

Problemet är att du inte kan ha två diskar och CD-spelare inkopplade samtidigt. Det går bara att köra två IDE-enheter samtidigt i din iMac, förlängd kabel eller ej.

Är du helt säker på att det inte går med en till disk utöver den interna och dvd-läsaren! Datorn i fråga är en iMac DV SE 500Mhz med ATA/66 interface!

Citat:

citera:Är du helt säker på att det inte går med en till disk utöver den interna och dvd-läsaren! Datorn i fråga är en iMac DV SE 500Mhz med ATA/66 interface!

Japp, det går inte att ha mer än två IDE-enheter på en IDE-kontroller, en master och en slave. Din iMac har bara en IDE-kontroller och där sitter redan den interna hårddisken och CD-spelaren.

I min iMac revA (233´a) hade jag 2st hd och cd´n.
Det var när jag flyttade över filerna från den gamla disken till den nya. Funkade ok.
Cd´n sitter på en annan mindre ide kontakt (samma typ som 2.5" hårddiskar använder.
Nyare uppånervända iMacar kanske är annorlunda?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-18 22:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias A:

Citat:

citera:Är du helt säker på att det inte går med en till disk utöver den interna och dvd-läsaren! Datorn i fråga är en iMac DV SE 500Mhz med ATA/66 interface!

Japp, det går inte att ha mer än två IDE-enheter på en IDE-kontroller, en master och en slave. Din iMac har bara en IDE-kontroller och där sitter redan den interna hårddisken och CD-spelaren.

Vänta nu lite här, en master/slave disk kopplas på en och samma kontrollerkortanslutning. Så det är inte begränsningen. Däremot är väl inte iMacen förberedd med en extra ATA och strömanslutning för ytterligare IDE-disk. Däremot kan man alltså i defaultläget hänga två diskar på en PM och dessutom fula dit en tredje istället för CD, även om den sistnämnda inte uppnår full prestanda. Titta på http://www.xlr8yourmac.com

  • Medlem
  • 2003-02-19 14:52

Jag kan ju alltid testa och köpa en förgrening till strömkabeln och en fölängning till IDE-kabeln...
Så får vi se om det funkar!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-02-19 16:29

Det finns begränsningar på hur lång en IDE - kabel får vara tror det är ca 60 cm mellan enheterna, det är i alla fall mindre än en meter. Det kan gå, men det kan lika gärna bli otillförlitligt.

/göran

  • Medlem
  • 2003-02-19 17:25

Som ni ser så kommer kabeln till disken från moderkortet. Bilden är då man har datorn uppochner.
Kan man köpa en kabel som förlänger IDE-kabeln från den yttersta kontakten?

  • Medlem
  • 2003-02-19 19:19

Så här ser det ut från en annan vinkel...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-02-20 10:16

Du får nog bygga en förlängningskabel själv. Köp
kabel och don på ELFA

Flatkabel 55-661-38
Hona 43-108-76
Hane 43-677-69

Sedan är det bara att ta ett skruvstäd och pressa och en vass kniv att trimma med. Kräver lite vana så köp några kontakter, det kan bli fel första gången...
/Göran

Som man ser på bilden finns det bara en IDE-kontakt i iMacen. Då går det inte att använda tre enheter samtidigt, även om man har en kabel med tre kontakter. Det går bara att ha två, en master och en slave. Om du vill prova ändå, så lycka till, det kommer inte att fungera.

[ 20. februari 2003, 11:35: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-02-20 12:16

Tänk på att ifall du skall göra en egen kabel så skall du ha två 50-poliga kontakter och en 40-polig kontakt. Likaså skall du köpa 50-polig kabel och skala bort 10-poler efter det att du har klämt på dom två 50-poliga kontakterna.

Om du tittar på bilderna ovan så ser du att det går en 50-polig kabel från moderkortet till CD/DVD-spelaren. Därefter så är 10-poler kapade och den 40-poliga kontakten är fastklämd.

Hoppas att det inte ställer till det allt för mkt nu.

Groaghach

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-02-20 12:19

Detta förutsätter att du vill använda CD/DVD samt en annan enhet.

Om du inte vill använda CD/DVD så räcker det med att du köper en 50-polig kontakt till moderkortet och att du även köper två 40-poliga. Men du måste ändå använda dig av en 50-polig kabel.

Groaghach

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-02-20 12:25

Om du skall köpa flatkabel från ELFA så skall du beställa 55-661-53, den är 50-polig. Och 50-polig kontakt heter 43-108-92.

Glöm inte bort att göra en skarvkabel för kraften oxå.

Groaghach

  • Medlem
  • 2003-02-20 17:14

Tack för er hjälp!!
Det blir nog så att jag låter det vara då det inte funkar med 3 enheter.

Undra hur det går med projektet?

Har sälv en iMac400DVSE där FW utgångerne har pajat. Inte roligt när jag präcis hade köbt ext. Chassi FW och IBM HD (desutom synckar jo inte heller iPod sådär jätte bra - typ). Därför fundera jag göra samme sak men tänkte avvakte och kolla hur det gick för dig?!?!

För´låt - jag hade bare läst första sidan!

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Om jag skulle ta och förlänga ström och IDE-kabeln till HD:n och ansluta en IDE-disk externt? Skulle det funka? Klarar den inbyggda ATA-kontrolllern av en extra disk?

Varför inte en Firewire-HD externt??? Mycket lättare!
(Jag har en låda liggande efter att ha satt in min HD i Powermacen som du kan få till en billig penning)

MVH

  • Medlem
  • 2003-04-10 08:47

Firewire kostar en tusing extra på disk.

Jaja, jag får härda ut tills jag får en ny Powermac!:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Firewire kostar en tusing extra på disk.

Jaja, jag får härda ut tills jag får en ny Powermac!:D

Men, jag menar ju såhär:
Om du nu har eller tänkt köpa en IDE-disk så har jag en firewirelåda liggande, som jag inte längre behöver. Jag blir gärna av med den för ett par hundralappar! Du kan stoppa din disk i den. Ingen extra tusing där inte!

Skicka mig ett privat meddelande med ett telefonnummer om du är intresserad.

MVH

( FYI: I den satt en IDE ATA 100 40 GB disk, masterbyglad och kopplad till FW-chippet. Den har jag satt in i min Powermac. Tidigare hade jag den kopplad till min iMac)

1
Bevaka tråden