Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Powermac FW800 tillräckligt tyst?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-22 18:09

Är på väg att köpa en dual 1,25 Powermac och jag undrar om dom har blivit så tysta att man kan ha dom i en förhållandevis tyst hemma miljö?
Hur mycket låter dom jämfört med t.ex en PM 466Mhz?

Jag har en sån på jobbet.
Skulle inte kunna ha den som hemdator, den väsnas alldeleles för mycket.
Så pass att mina jobbarkompisar tycker att det är skönt att jag stänger av och åker hem.
Kan ju finnas andra skäl till det också, jag har frågat och de hävdar att det i första hand är oljudet.

Måhända att det är något fel på min, saken är under utredning, jag tror att det kommer att sluta med att den låter som den ska. Jag har nämligen hört en till likadan och den väsnades lika mycket.
Och det är alldeles på tok för mycket oväsen för en sån burk, särskilt när Apple sagt att de åtgärdat problemet i de nya, efter all kritik de fick för den förra generationen.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-22 19:36

Min nya dual 1,25 är inte tyst den heller, men inte störande högljud. Ungefär som min gamla 9600 tycker jag. Således det är svårt att få råd beträffande detta. Vi tycker olika, vi sitter i olika miljö, vi har olika hörsel osv. Även jag misstänker att olika apparater låter olika.
Den som vill höra hur min låter får gärna hälsa på, bor i Västra Frölunda.

Jag har och har haft flera olika G4or.
På en annan våning i samma hus har vi en s k vindtunnel, svårt att göra direktjämförelse då, men jag och flera andra tycker att min nya låter mer. Den nya har ett annat ljud med högre frekvens. Ljudet kommer från den stora fläkten som blåser på processorerna. Den ska bytas, jag hoppas att det blir tystare sedan.
Jag är fullt medveten om att man måste tolerera ljud från en sådan dator.
Men det här malandet är alldeles för mycket.

Jag har en ny 1.25, jag har investerat i en ljudhuv men enligt mig så är inte det tillräckligt....

Men som sagt alla har vi olika preferenser.... Det skall bli intressant och se om den där fläktlösningen Verax visade på Cebit till Powermacen kan sänka oljudet till en mer "acceptabel hemmabullernivå".

  • Medlem
  • 2003-03-23 11:43

Det verkar som alla tycker olika eller så är det varierande ljudnivå på datorerna?

  • Medlem
  • 2003-03-26 13:27

Min far ringde igår och sa att han hade varit och lyssnat på en av de nya Powermacarna... Han sa att den brummade en hel del.
Men jag ska nog fara och lyssna själv...

Dom FW 800 som jag har lyssnat på är markant tystare än MDD och QS. Nu kan man inte direkt begära att en proffs maskin skall vara lika tyst som en iMac utan fläkt. Men om det nu är så att man tycker att man är rätt man för jobbet så har Apple satt ut en annons.

Title: Sr. Acoustic Engineer
Req. ID: 1934338
Location: Santa Clara Valley, California
Country: United States

Sr. acoustic engineer with experience of running an acoustic lab, versed in the requirements for the chamber meeting all ISO standards and knowledgeable on the design of computer products in noise reduction techniques.

Masters required, PhD preferred in acoustics or similar discipline. Must have worked on major computer product programs with responsibility for acoustics.
A minimum of five years of experience.

1
Bevaka tråden