Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En iMac bara dog!!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-08 22:45

Min polares iMac G3, 233 (rev A) bara dog idag. Vi satt bredvid och plötsligt hördes ett knastrande och sedan en liten smäll och allt blev svart. Den var därefter stendöd. Inte ens fläkten går igång, inte ett enda litet elektriskt ljud - ingenting! Vad kan ha hänt? Den har funkat utmärkt tidigare och har inte haft några problem alls.

Nätagget brann ner?Med tanke på att inget reagerar verkar det väl högst troligt att den inte får någon ström?

Nätaggregatet eller moderkortet som gått.

/M

Terroristattack ??

Nää..seriöst...säkring kanske ? Borde finnas en sådan i kraftpaketet eller ?

/ d

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-08 22:59

Kraftpaketet? Vadå? Hur gör man lättast för att kolla olika möjliga fel? Och vad finns det för lösningar till dessa?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-08 23:54

Vi sitter på sådana burkar på skolan. Dom dör som flugor runt omkring oss. Sönderkörda hårddiskar bl.a. Låter som en pingpong boll som studsar på bordet sedan så hänger sig datorn några gånger och är svår att starta om. Då har du sisådär en kvart aktiv körtid innan den går hädan. Hade jag vetat det så hade jag speglat min hårddisk under den kvarten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-09 00:00

Om jag hade möjligheten så skulle jag prova att ta ut hela "moderkakan" och sätta in i en annan iMac.
På så sett kan man utesluta att vissa delar är trasiga.

Är iofs en smula krångligt om man inte gjort det förrut. Kanske kan sabba den andra datorn man provar i. Kalla mig våghalsig, men jag skulle provat detta.

Har i och för sig varit med om flera rev a och b som börjar gå sönder nu. De börjar bli gamla nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-09 00:17

Vad gör man om det skulle vara nätaggregatet? Och var hittar man en passande säkring att testa med? det där med att ta ut hela innanmätet är nog ingen riktigt sugen på...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Vad gör man om det skulle vara nätaggregatet? Och var hittar man en passande säkring att testa med?

Bege dig till den närmaste elektronikåtervinningsstation och håll tummarna att de har några gamla iMacar. Där kan du för en billig penning köpa ett gammalt nätaggregat som passar.

/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-09 00:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Vad gör man om det skulle vara nätaggregatet? Och var hittar man en passande säkring att testa med?

Bege dig till den närmaste elektronikåtervinningsstation och håll tummarna att de har några gamla iMacar. Där kan du för en billig penning köpa ett gammalt nätaggregat som passar.

/M

Jo, det låter inte helt illa tänkt. Säkring då? Tackar för alla svar än så länge: ni är ljus i mörkret!

Sitter det någon säkring i iMacen, så bör den väl rimligtvis sitta i anslutning till nätaggregatet. Det är troligen monterat i själva aggregatet. Jag är inte speciellt stor koll på just den gamla iMacen.

Hursomhelst, du hittar iMacen´s servicemanual på nedanstående länk. Kanske kan det vara till någon hjälp.
http://www.seren.net/documentation/apple_pdfs/imac.pdf

/M

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-12-09 17:46

Hej

Tyvärr så tyder symptomen, med fräsande och en smäll på att någonting ( kondensator etc ) i nätaggregatet gett upp. Det sitter antagligen en säkring någonstans i nätaggregatet, men för att komma åt den så måste du ta isär maskinen. Troligen så går den igen om du byter. Repara eller byta nätaggregatet blir nog lösningen.

Mvh
/Göran

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-12-09 17:48

Förtydligande

"går den igen" avser att säkringen antagligen löser igen, inte att iMacen skulle bli frisk. Tyvärr. Kan eventuellt vara högspäningsdelen i bildskärmen vilken är en känd svag punkt.

Mvh
/Göran

1
Bevaka tråden