Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt om firmware

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-17 21:56

Har sökt hårt och länge efter information om firmware på 99mac. Det nämns ofta men aldrig framgår det vad det är och vad det gör.

Så. Ge mig allt om firmware!

(tack)

Det är nog ingen som vet.
Alla skriver om det för att göra sig märkvärdiga.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-18 00:08

Då kan jag passa på att fråga om det går att uppdatera firmware i en G3 desktop?
USB kortet (PCI) som företaget köpte kräver en senare firmware.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-18 00:13

Jaha. Nu pratar vi firmware igen. Lite fakta någon? Rubriken "Allt om firmware" syftade till att samla INFORMATION OM firmware under en och samma rubrik.

(please)

Du ser, det är ingen som vet nåt.
Firmware är bara mumbo-jumbo. Den finns, men det är ingen som vet vad det är egentligen.

  • Medlem
  • 2003-01-18 11:12

Leta här efter en uppdatering.

Här är en snabbförklaring på vad det är.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-18 11:43

fast program
program i gränsområdet mellan datorutrustning och program; ofta avses mikrokod som utför s.k. maskininstruktioner

Använd fast program för eng. firmware.

Kommentar
Fasta program läggs in i fasta minnen i datorn vid tillverkningen

Källa: Svenska Datatermgruppen

  • Oregistrerad
  • 2003-01-18 13:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Du ser, det är ingen som vet nåt.
Firmware är bara mumbo-jumbo. Den finns, men det är ingen som vet vad det är egentligen.

Håller inte med riktigt här..

Utan Firmware skulle din Mac inte starta över huvudtaget.
Den skulle inte veta om att den har PCI-platser, eller hårddiskar eller annab kringutrustning.

För att jämnföra med PC termer så är FirmWare = BIOS.
---
/Samuel

"Allt" om Firmeware kan du hitta hos Apple i Fundamentals of Open Firmware del 1och del 2.

Apple´s Open Firmware homepage kan ju också vara lämplig.

Dessutom kan du titta på The Mac ROM Enters a New World, Running files from a hard drive in Open Firmware, Debugging Open Firmware Using Telnet, OF Ethernet Debugging II samt från OpenFirmware.org´s webplats och Suns webplats för Open Firmware.

Edit:Letade genom mina bokmärken en gång till och hittade Apple´s sida för OF också.

[ 18 Januari 2003, 18:33: Meddelandet ändrat av: thevil ]

  • Medlem
  • 2003-01-18 17:23

Hu. "Open firmware" är lixom hur hardcore som helst... Skärmen blir helt vit och med svart text får man skriva massa konstigt. Gjorde en "reset all" en gång....

  • Oregistrerad
  • 2003-01-18 17:41

Det finns trådar där det lite löst tipsas om en "reset-all" i Open Firmware (kommando-alt-O-F vid uppstarts-plonget) utan att det egentligen beskrivs vad som kommer hända.

Citat:

Citat:

quote:Skriv sedan reset-all så återställs rubbet.

Så: Vad händer vid en reset-all?
I detalj.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jonny R:
Det finns trådar där det lite löst tipsas om en "reset-all" i Open Firmware (kommando-alt-O-F vid uppstarts-plonget) utan att det egentligen beskrivs vad som kommer hända.

Citat:

Citat:

quote:Skriv sedan reset-all så återställs rubbet.

Så: Vad händer vid en reset-all?
I detalj.

Det händer inte alls så mycket. Det är samma sak som om du startar om maskinen.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-18 19:01
Citat:

quote:Det händer inte alls så mycket. Det är samma sak som om du startar om maskinen.

Varför gör man isåfall en reset-all? Känns som att en omstart är lite enklare.

[ 18 Januari 2003, 19:01: Meddelandet ändrat av: jonny R ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jonny R:

Citat:

quote:Det händer inte alls så mycket. Det är samma sak som om du startar om maskinen.

Varför gör man isåfall en reset-all? Känns som att en omstart är lite enklare.

Öh, jaha.

  • Medlem
  • 2003-01-18 19:45

...eh..ja - varför en "reset all"? Enda gången jag ringt Apple var när min PowerBooks dvd-modul strulade. Jag hade testat lite allt möjligt för att få den att funka och det enda tilläggande tipset support-killen hade var att "reset all" i open firmware. Det skulle "nollställa allt" lite mer än vanlig omstart...eller nåt... Det förbättrade ingenting hursomhelst, någon vecka senare lade modulen av helt och Apple kom med en ny...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ma:
...eh..ja - varför en "reset all"? Enda gången jag ringt Apple var när min PowerBooks dvd-modul strulade. Jag hade testat lite allt möjligt för att få den att funka och det enda tilläggande tipset support-killen hade var att "reset all" i open firmware. Det skulle "nollställa allt" lite mer än vanlig omstart...eller nåt... Det förbättrade ingenting hursomhelst, någon vecka senare lade modulen av helt och Apple kom med en ny...

Tidigare så sa (Apple?) att reset-all återställde Parameter RAM och non-volatile RAM.

Ted Landau, han med macfixit.com siten sa iallafall på ett seminarium att det inte var samma sak.

Så här sa en Apple kille nu när jag frågade:

reset-nvram (will return to you to the prompt, your nvram settings are now factory default)

reset-all (this will reset your logic board and pram settings and automatically reboot your computer)

Jaha, och nu ändrade han sig! (Tre minuter senare.)

reset-all ändrar eller fixar inte PRAM. Inte bara jag som är virrig idag tydligen.

set-default

Däremot, påstår han ska återställa PRAM.

[ 18 Januari 2003, 20:28: Meddelandet ändrat av: thevil ]

1
Bevaka tråden