Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kuben smiskar!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-06 12:27

Jag läste detta på Cubezone:

Citat:

quote:Powerlogix dual 800, 1Ghz and 1.2 ghz for the Cube coming soon!

Yes you read correctly! Powerlogix will sell a dual 1.2 ghz card for the Cube in the near future. that is what Robert Jagitsch, president of Powerlogix, told us today. Here is what he said, when we asked for an update about the DC board and the dual cards :

"We have come up with an optimized method that allows the use of the standard Apple DC/DC card, so that card will not need replacing. We expect the duals for Cube to be available by the end of January". Contrary to what was said before, Powerlogix won´t make a replacement DC board for the Cube. They will apparently use a new method with the retail Cube DC board....

Asked about the speed of the soon to be released cards, Robert answered : "Yes, we intend to be able to offer dual 800 and faster for Cube, including 1.2GHz."

That´s great news !!!!

Jag vill ha en Kub nu!

  • Medlem
  • 2002-12-06 12:36

Jag ska gå och köpa en iBook nu, men nog skulle jag vilja ha en superkub.

Powerlogix:s uppgraderingar är ju billgare än Sonnet:s men jag kan inte hitta dem nåstans i Sverige. Var kan man beställa dem?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Oscarsson:
Powerlogix:s uppgraderingar är ju billgare än Sonnet:s men jag kan inte hitta dem nåstans i Sverige. Var kan man beställa dem?

En svensk återförsäljare är på gång, håll utkik här på 99mac, du kommer inte att missa det.

Dessutom kommer 99mac´s testlabb att presentera flera Powerlogix-test inom en mycket snar framtid!

/M

[ 06 December 2002, 18:00: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 19:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
En svensk återförsäljare är på gång, håll utkik här på 99mac, du kommer inte att missa det.

När då...när då...när då...när då?!?!

Jag vill inte stressa någon på något sätt, men en ungefärlig tidsuppgift skulle sitta fint med tanke på bokslut och slikt!

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-06 23:17

Jag beställde mitt 800Mhz-kort från OWC i USA. Det tog några dagar med FedEx. Kostade runt 4200 kronor. Gick smidigt som bara den. Och fort går det

Powerlogix byter även in ditt gamla kort om du köper ett nytt. Då blir priset lägre och det blir roligare att uppgradera oftare. Jag inväntar 1.2 Ghz innan jag slår till igen.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-06 23:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:
Powerlogix byter även in ditt gamla kort om du köper ett nytt.

Det där lät ju fel nu när jag läste om det. Jag menar att de byter in ditt gamla Powerlogix PowerForce 100-kort när du köper ett nyare av dem. Alltså inte vilket gammalt kort som helst.

Jag har en liten cube som står hemma i kontoret som filserver, den fungerar perfekt, tyst och fin

Jag måste erkänna att jag varit sugen att gradera upp fler än en gång med tex. ett GF3 men det har alltid slutat med att jag bestämt mig att jag vill fortfarande ha en tyst maskin. Jag har läst lite på cubeowner.com osv om olika uppgraderingar, min fråga är till er som uppgraderat, hur pass mycket mer låter eländet ?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-11 21:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Jag har en liten cube som står hemma i kontoret som filserver, den fungerar perfekt, tyst och fin

Jag måste erkänna att jag varit sugen att gradera upp fler än en gång med tex. ett GF3 men det har alltid slutat med att jag bestämt mig att jag vill fortfarande ha en tyst maskin. Jag har läst lite på cubeowner.com osv om olika uppgraderingar, min fråga är till er som uppgraderat, hur pass mycket mer låter eländet ?

Eländet? Min kub är det finaste jag har

När jag köpte min kub så hade den en 20 gigs hårddisk i sig som lät som en hårddisk brukar. Surrande, vinande och allmännt irriterande.

Jag bytte hårddisken mot en Barracuda IV, satt i ett 800Mhz Powerlogix-kort och medföljande Panaflo-fläkt. Jag har även bytt mitt Rage 128 mot ett Radeon 7500 (utan fläkt). Och datorn låter mycket mindre än den gjorde innan. Man hör fläktens "brus". Inget mer. Hårddisken hörs inte alls (lika tyst som en iPod).

Men om du drattar i en Geforce 3 med fläkt, då kommer det att vina ganska friskt från kuben. De korten har en så ettrig fläkt.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2002-12-28 18:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:

Jag bytte hårddisken mot en Barracuda IV, satt i ett 800Mhz Powerlogix-kort och medföljande Panaflo-fläkt. Jag har även bytt mitt Rage 128 mot ett Radeon 7500 (utan fläkt). Och datorn låter mycket mindre än den gjorde innan. Man hör fläktens "brus". Inget mer. Hårddisken hörs inte alls (lika tyst som en iPod).[/QB]

Så den brusar som en iMac Globe då ungefär?

/jas

Ingen som känner för att sälja sin kub till mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 14:01

Det är dags att Apple släpper en Cube II med utbyggnadsplatser och extremt diskret design. Rätt genomfört kan det bli en storsäljare! Varför inte döda Power Macen och släppa en helt ny modell som bryter ny mark och lämnar minitornmodellen bakom sig?

[ 30 December 2002, 14:01: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det är dags att Apple släpper en Cube II med utbyggnadsplatser och extremt diskret design. Rätt genomfört kan det bli en storsäljare! Varför inte döda Power Macen och släppa en helt ny modell som bryter ny mark och lämnar minitornmodellen bakom sig?

Amen!
Själv sitter man ju med en windtunnel och ser Cuben som nånting som skulle rädda ens liv.

[ 30 December 2002, 15:31: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 16:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det är dags att Apple släpper en Cube II med utbyggnadsplatser och extremt diskret design. Rätt genomfört kan det bli en storsäljare! Varför inte döda Power Macen och släppa en helt ny modell som bryter ny mark och lämnar minitornmodellen bakom sig?

...eller varför inte göra 2 versioner av PowerMac:en

- En cube-liknande UTAN intern periferiutbyggnad som PCI och hårddiskplatser, men med rejäla prestanda. Anslutningar som på iMac G4.
- en större G4 med mer utbyggnadsmöjligheter än dagens. Större och tystare låda.

XServe-estetik på båda. Tjock aluminium i skalet som dessutom används för passiv kylning. Aktiv kylning med Peltier-teknik och vatten (man kanske får återse varningsskylten från gamla Quantum-diskar från IIfx-tiden).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 16:40

Vad är Peltier-teknik? Har aldrig hört talas om det. Kan du förklara lite? Kul att du har V-Gurra som avatar förresten!

[ 30 December 2002, 16:40: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 16:58

Ett peltier-element kan flytta värme från ena sidan till den andra vid tillförsel av elektricitet. Man lägger den "kalla" sidan mot processorn, skickar in ström i elementet och vips flyttas all värme till ovansidan på elementet, där man har satt ett vattenblock och/eller en kraftig fläkt.
Fördelen med peltierteknik är att processorn hålls väldigt väl kyld, nackdelen är att det kräver massvis av ström och att det blir en väldig massa värme på andra sidan av elementet.
Länk

[ 30 December 2002, 17:01: Meddelandet ändrat av: C-mon ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 18:12

Puppet, vilken sorts kylfläns (mått etc) har du på ditt radeon? Min fläkt har börjat lägga av och jag funderar på att limma på en fläns istället.

Off topic: Hoppas X-serve-estetiken är tillfällig. Tycker att borstad metall känns mer 90-tal än "think different". Iofs vore det ju skumt att ha olika design på pro-maskinerna. Men den som lever får se.

Annars tycker jag en slimmad variant av nya G5-lådan vore helt rätt. Varken fläkt eller expansion, bara portar. Hej då vindtunnel.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 18:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Vad är Peltier-teknik? Har aldrig hört talas om det. Kan du förklara lite? Kul att du har V-Gurra som avatar förresten!

Precis som C-mon säger är det en elektronisk "värmepump". Du kan flytta värme med betydligt mindre ströminsats än en fläkt. Detta förutsätter naturligtvis samma temperatur i båda systemen.
Fördelen med att ha en rejält varm kylfläns är bra mycket bättre än en stor fläkt. En liten fläkt på en het kylfäns gör (relativt) lika stor nytta som en stor på en lagom varm.

Jag har själv en Peltier-baserad kyl i min gamla IF-båt. Den använder havsvattnet på den varma sidan och leder med andra ord bort en hel del värme. Kylen är på 18 liter och drar 4W när det är 20grader i sjön. Kalla öl i en dryg vecka på ett 75Ah batteri.

1
Bevaka tråden