Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tinnitusfabriken AB

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag fått ett pip i örat av den/de förbannade fläkten/fläktarna i min dator, och jag har inte ens en av de nya G4-flygplanen, utan en 1,5 år gammal G4 "Quicksilver".

Jag varnar er andra.
Det är de ljud som man snabbt vänjer sig vid som är farligast!!!

Datorn står på golvet under skrivbordet, men vad hjälper det!!??!

Jag är nådigt sugen på att skicka en stämningsansökan mot mitt (trots allt...) favorit-datorföretag!!!!

  • Medlem
  • 2003-01-20 12:07

Jag har själv en Quicksilver och funderar på möjligheterna till att tysta ned den. Vad finns det för alternativ?

Ska man byta ut en av fläktarna?

Vart ska man vända sig då?

Går det bra med en vanlig PC-fläkt som påstås vara tyst?

...eller... ska man skaffa en låda att "göma" Macen i, så att den håller sig tyst? Det vore ju synd då man gärna vill kunna se på sin Mac.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ännu en Martin:
Jag är nådigt sugen på att skicka en stämningsansökan mot mitt (trots allt...) favorit-datorföretag!!!!

Jag har också pip i öronen och det är ingen höjdare. Men du kommer nog ingen vart med en stämningsansökan. Och problemet är knappast Apple endast, här på kontoret har vi två PC som låter som intrustrifläktar båda två.

Under mitt skrivbord har jag på ena sidan en ny PowerMac G4 MDD som är omtalat för att låta mycket. Men det jag stör mig mest på är den iMac på andra sidan, den har en hårddisk som tjuter och det känns betydligt värre i mina känsliga öron. Ljudet från G4:an är högt, men inte lika enerverande.

Sök på Accelerate your Mac. Där ska det finnas anvisningar om hur man tystar ner sin PowerMac om jag inte minns helt fel.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
...Men du kommer nog ingen vart med en stämningsansökan. Och problemet är knappast Apple endast, här på kontoret har vi två PC som låter som intrustrifläktar båda två...

Nej, jag ska inte stämma någon, men jag var väldigt arg och frustrerad just då. Som tur är blev det bättre efter en natts sömn, men det höll på hela dagen, pipet.

Numera lägger jag mitt stora tjocka duntäcke kring datorn. Ser inte klokt ut, men det hjälper en hel del. Man får dock se till så det finns viss möjlighet till luftcirkulation för fläktarna bak och luftintaget i datorns botten.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-20 20:49

Pip i öronen behöver inte vara tinnitus. Jag är lite musiker också och drabbas ofta av höga ljud. MDD-maccarna låter mycket men det är nog inte tillräckligt för att ge tinnitus. Däremot gör de att man känner sig _väldigt_ trött efter en stund.
Förkylningar och framförallt stress framkallar pip i mina öron. Efter en stressig dag händer det att jag har sånt högt pip att jag knappt kan sova. Massagedyna och vete-värmare brukar tysta pipet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 20:56

Kan man inte misstänka att öronsus (tinnitus) orsakas av hörlurar väldigt ofta? Jag drabbas ofta av surr i öronen när jag har lyssnat för högt i lurar. Det verkar också har med sömnbrist att göra.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: bollman:
Pip i öronen behöver inte vara tinnitus. Jag är lite musiker också och drabbas ofta av höga ljud. MDD-maccarna låter mycket men det är nog inte tillräckligt för att ge tinnitus. Däremot gör de att man känner sig _väldigt_ trött efter en stund.
Förkylningar och framförallt stress framkallar pip i mina öron. Efter en stressig dag händer det att jag har sånt högt pip att jag knappt kan sova. Massagedyna och vete-värmare brukar tysta pipet

Aha, ja det där har jag känt igen! Ibland när jag ska sova så har jag undrat varför det vissa dagar piper mer än andra dagar, trots att jag inte utsatt mig för högt ljud. Men det låter rätt rimligt att det går att sammankoppla med stressiga situationer.

Pip i örat brukar också komma fram då man lite för full är med och spelar i bandet Corpse Grinders på IBN, är med på några av bilderna på denna sida IBN Band. Har fått veta den hådra vägen att man inte skall stå mitt för en högtalare

Köp ett par billiga hörsnäckor på ON OFF, starta real player och lyssna på någon lugn fin musik.
Billigare än både duntäcke, nya fläktar eller köpa köpa ny mac

Bygg en (anti-) ljudbox, det har jag. För säkerhets skull rekommenderas en digital termometer med inställbart larm, ifall det blir för varmt i låddan (max 35 grader), kostar ett par hundra på Claes O.

1
Bevaka tråden