Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

svart performa

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-18 12:58

Hallå!
Jag har en svart performa 5400 (?) på gång gratis och undrar om det är möjligt att trycka in ett närverkskort i den, och vilka sätt man kan bygga ut den på i övrigt. Finns det något bra ställe att ta reda på dyligt på?
Är den så kass som ryktet gör gällande? Den är i alla fall gratis och jag tänkte sätta den i en tonårstjejs rum för internet via min iMac G4 med bredband.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 13:16

Vet inte. Men den har en PCI-kortplats så det bör finnas kort till den. Kolla här!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-02-18 13:17
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Baron:
Hallå!
Jag har en svart performa 5400 (?) på gång gratis och undrar om det är möjligt att trycka in ett närverkskort i den, och vilka sätt man kan bygga ut den på i övrigt. Finns det något bra ställe att ta reda på dyligt på?
Är den så kass som ryktet gör gällande? Den är i alla fall gratis och jag tänkte sätta den i en tonårstjejs rum för internet via min iMac G4 med bredband.

Nej! Detta är ingen kass maskin.
Dom tidigare modellerna i serien, 5200-5300 är inget att hurra för, men 5400 och 5500 bygger på en annan design.
Enligt vad jag förstår så har den inbyggd ethernet, och den har en PCI-plats för tex USB-kort, och det finns plats för Performa-seriens tv och videokort.
Man kan även uppgradera den till G3.
Man får gratulera, jag skulle också vilja ha en sån maskin... eftersom den är svart är det ju en perfekt linux-dator.

Edit: ett tips är att man tar en titt på www.apple-history.com eller www.lowendmac.com om man vill veta vad varje maskin har för möjligheter.

[ 18. februari 2003, 13:21: Meddelandet ändrat av: Nillon ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 13:21

Håller med. Jag har jobbat på en sån, fast en beige. Det var en helt anständig konsumentdator faktiskt. Ett slags föregångare till iMac.

  • Medlem
  • 2003-02-18 13:22
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Vet inte. Men den har en PCI-kortplats så det bör finnas kort till den. Kolla här!

Jag har varit inne "här" och kollat men blev förvirrad av att det står att den bara ssåldes i australien. Fanns det mer än en svart mac. Jag var rätt säker på att det är en 5400 180, men nu blir jag tveksam... Den har iaf tvkort men ethernet, det vet jag inte.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nillon:
Man får gratulera, jag skulle också vilja ha en sån maskin... eftersom den är svart är det ju en perfekt linux-dator.

Min gamla fina 5500/225... Vet inte hur mycket som skiljer dem åt - 5500 är en powerpc. Bra på alla sätt. Installera LinuxPPC var en dans, förutom att jag aldrig fick igång ethernet ordentligt. Hur många timmar jag suttit och försökt vet jag inte. En linuxdator utan nätverk är inte särskilt kul.

Sen var ju min dator inte svart heller. Den hade en väldigt fin beige kulör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 13:31

Leta rätt på den här då.

Jadå, det finns nätverkskort till Performa 5400. Asanté har ett par olika kort, tex detta.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 16:31

Såg en sån modell häromdagen med 100MBit Ethernet-kort från Farallon samt Crescendo G3 kort, den rullade på rätt ok med Mac OS 9.1.

1
Bevaka tråden