Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med iMac (tft-modellen, 15")

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon förklara för mig varför min iMac helt plötsligt visar bilden helt inverterad ?

Den har stått på några dagar med skärmsläckaren igång (den har inte animerat något utan bara släckt skärmbilden) och när man startar upp datorn så ser det bra ut men efter någon sekund ändras allt och bilden blir inverterad.

Jag har aldrig sett något liknande och är grymt förvirrad. Bara att ringa supporten imorrn ?

Jag är inte helt hundra på hur LCD skärmar fungerar, men jag har för mig att det sitter just en inverterare bakom LCD-panelen i skärmen. Fråga mig inte varför man har en inverterare...

Skulle kanske kunna vara något strul med den.

/M

Kolla på Systeminställningar -> Hjälpmedel, om det har råkat ändra sig där av nån anledning.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Kolla på Systeminställningar -> Hjälpmedel, om det har råkat ändra sig där av nån anledning.

Sant! Det finns ett snabb-kommando som du kan ha kommit åt, för att göra texten mer läsbar för synsvaga.

/M

Invertern är den kromade dosan till vänster. Men som sagt, jag har ingen aning om vad den gör, eller om den överhuvudtaget kan gå sönder.

Någon mer kunnig person kan säkert svara på vilken funktion denna komponent har.

/M

YES!!

Tack alla! Nu fungerar det igen!

Fick lite panik när min PC kraschade och sen kommer sambon och meddelar att skärmen på iMac:en är paj... allt inom fem minuter...

Hehe, då var det alltså inte hårdvaruspåret som jag var inne på. Men, men, det kan ju vara bra att veta att det sitter en inverter i skärmen.

Var det verktyget för synsvaga som var aktiverat?

/M

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
YES!!

Tack alla! Nu fungerar det igen!

Fick lite panik när min PC kraschade och sen kommer sambon och meddelar att skärmen på iMac:en är paj... allt inom fem minuter...

Använd inte den inbyggda skärmsläckaren "Flurry", den kan kanske överanstränga och döda videominnet. I alla fall ställa till problem.
Det finns tecken som tyder på att det kan vara så, men det är obekräftat än så länge.
Alltså bava, jag skojar inte.

Jag tvivlar starkt på att en skärmsläckare kan "döda" videominnet. Skulle väl möjligen kunna vara någon typ av värme-problem. Men det skulle tyda på en väldigt stor konstruktionsmiss. Tror knappast på det...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: KristerG:
Jag tvivlar starkt på att en skärmsläckare kan "döda" videominnet. Skulle väl möjligen kunna vara någon typ av värme-problem. Men det skulle tyda på en väldigt stor konstruktionsmiss. Tror knappast på det...

Tro vad du vill då.
Vissa skärmsläckare skapar värmeproblem.
Fläkten går som fan på mina Macar om man har vissa av de inbyggda skärmsläckarna aktiverade, men inte annars. Fastän man stressar med massa Photoshop och sånt.
Nåt lurt är det.
Jag har en bekant som har fått sitt video-ram pajat av "Flurry". Macen funkar under 9an, som bara använder en bråkdel av videoramet i jämförelse med vad X tar i förfogande.
Men om han startar den med X så ballar det ur.
Det finns trådar om detta på Apples forum, det är bara att titta där.
Jag orkar inte klistra in några länkar just nu, men den som är intresserad kan glo på eget bevåg. Det är bara att söka.

Är det ingen annan som noterat att fläktarna går som fan om någon av skärmsläckarna är aktiverade? Särskilt "Flurry"?

Om det nu är så att video-minnet har för dålig kylning, så är det INTE något problem enbart med skärmsläckare. Det är definitivt ett HÅRDVARUPROBLEM!!!

Håller med Nurell.
Flurry är troligen en OpenGL skärmsläckare som kräver väldigt mycket beräkningskapacitet av grafikprocessorn. Därför utvecklas hög värme som kanske sprider sig till minneschipen och kan få dom att paja..

Apple: "Quartz Extreme uses a supported* graphics card built into your Mac to relieve the main PowerPC chip of on screen calculations. "

Grafikchipet kanske behöver bättre kylning..?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-01-17 14:47
Citat:

quote: Jag är inte helt hundra på hur LCD skärmar fungerar, men jag har för mig att det sitter just en inverterare bakom LCD-panelen i skärmen. Fråga mig inte varför man har en inverterare...

Invertern ( engelska) som som sitter i skärmen är en spänningsomvandlare som omvandlar inspänningen till lämpligt värde för TFT_n.

/Göran

Ok, jag ska inte tjata om det här. Det här blir mitt sista inlägg i den här debatten, jag lovar!!

Jag håller med om att värmen säkert är problemet, och att krävande skärmsläckare och 3d-spel gör att temperaturen stiger i grafik-processorn. Men vad jag försökte säga var att om det är så att diverse program kan skada grafikprocessorn eller minnet, så är det faktiskt alldeles för dålig kylning i datorn. Det SKA inte hända i normala fall. Undantaget är ju om till exempel en kylfläkt slutar fungera. Då kan det uppstå problem om det inte finns någon typ av överhettningsskydd. Men det var väl inte så det var i det här fallet?

1
Bevaka tråden