Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMacens grafik suger!

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-12-05 19:02

Kan man få fart på grafikkortet i en iMac 17", tycker det går så jäkla segt. Öppen för förslag. Det är nästan så jag börjar skära i datorn snart för att få in ett fetare grafik kort.

Har en fråga till. Ingen som vet om det kommer ett kort som går att sätta i iMacen som Vodoo 2 kortet till rev. B mfl.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-05 21:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Arcane02:
Kan man få fart på grafikkortet i en iMac 17", tycker det går så jäkla segt. Öppen för förslag. Det är nästan så jag börjar skära i datorn snart för att få in ett fetare grafik kort.

Har en fråga till. Ingen som vet om det kommer ett kort som går att sätta i iMacen som Vodoo 2 kortet till rev. B mfl.

Grafikkortet i iMac 17" sitter ytmonterat på moderkortet. Så det kommer nog ingen uppgradering till dem. Men är det verkligen så himla segt? När upplever du det segt? i Finder eller spel? Det är väl ett Geforce 4 MX 32Mb i den modellen väl? Kanske är det något annat som spökar i din dator s å att grafiken känns långsam?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-05 21:37

Varför gör Apple såhär - monterar grafikkortet på moderkortet? Det är ju likadant med min iMac G3. Som man säger numera: det suger kraftigt!

1. Det blir billigare.
2. Du måste köpa ny burk för att uppgradera = mer pengar till Apple.

  • Avstängd
  • 2002-12-05 22:47

Apple räkar ju med att du köper ny dator var 18-24:e Månad av dom så...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-06 02:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
Apple räkar ju med att du köper ny dator var 18-24:e Månad av dom så...

I så fall är det inte så konstigt att Apple inte har de marknadsandelar de önskar (väl?). Dyrt och omöjligt att uppgradera: kan ett köp bli sämre? *arg*

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 13:10

Det segar sig i spel. Vet inte om det är något fel i själva datorn, Warcraft III gick segt från första början

Warcraft III är ju inte direkt ett spel man MÅSTE köra på högsta upplösning?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 14:03

Men hur ser marken ut egentligen om man inte kör på minst 1024 i upplösning.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 16:13

Vilken tur för mig att jag inte köper en mac för att spela med utan har ett ps 2 till det så slipper man vara så sur över att grafiken är kass..

Fast jag håller med om att 1024 är minsta upplösning för warcraft spelet och att det är tråkigt att macen ska ligga så efter på spel sidan. Men vi får väl se om det blir lite bättr agp portar och kort i januari.

/Johan

Vad har markens utseende för betydelse - spelmässigt?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 17:04

hmmm...

När är det segt? tycker varken MOA eller WCIII är segt för fem öre i en iMac...

hur mycket minne har ni i maskinerna? Allt under 512 MB och Mac OS X är ju rena döden ifrån början!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 18:10
Citat:

quote: Vad har markens utseende för betydelse - spelmässigt?

Vadå spelmässigt, det är känslan som räknas

Citat:

quote: När är det segt? tycker varken MOA eller WCIII är segt för fem öre i en iMac...
hur mycket minne har ni i maskinerna? Allt under 512 MB och Mac OS X är ju rena döden ifrån början!
 

Har 512 i minne. Jag kan inte köra MoH:AA på 1024 och medel på allt utan att det laggar. Du och jag kanske har olika krav på vad datorn ska prestera men jag tycker ändå att det är lite skumt.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 18:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Arcane02:
Har 512 i minne. Jag kan inte köra MoH:AA på 1024 och medel på allt utan att det laggar. Du och jag kanske har olika krav på vad datorn ska prestera men jag tycker ändå att det är lite skumt.

I 10.2.2???

Upplevde inte att det lagga. man kan inte köra på max iofs, men medel hade jag inga problem med.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 19:32

Har 10.2.1, är det så stor skillnad?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-06 21:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Arcane02:
Har 10.2.1, är det så stor skillnad?

Det hänger nog inte bara på grafikkortet. Det är trots allt ett Geforce 4 MX i den, iofs ett av de långsammare (modell 420 tror jag) av de som finns i den serien.

Men vad jag tror drar ned prestandan i dina spel lär vara iMacens avsaknad av L3-cache. Jag har en Cube med ett 800Mhz kort från Powerlogix. Det har en L3-cache på 2MB. Slår jag av den så blir min dator bra mycket långsammare. Och det märks tydligt i t ex spel, men även i andra applikationer såsom iTunes med flera.

Men WCIII borde i alla fall fungera tillfredsställande på din maskin. Jag tycker att det gjorde det då jag hade 450Mhz och Geforce 2 MX i datorn.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-07 11:21

Det finns ingen möjlighet att fixa till cachen i iMacen eller är den obytbar som allt annat i den här jä-la datorn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-07 14:00

Att grafikprestandan inte är särskilt bra i konsumentmacar är väll inte någon överaskning direkt.

Borde inte de bästa korten sitta i konsumentmacarna?Det är väll i hemmen det spelas mest hoppas jag.Och de dyra proffsmaskinerna är i alla fall för mig inte ett alternativ.(För dyrt)


[ 07 December 2002, 14:01: Meddelandet ändrat av: Ariel ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-07 15:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Arcane02:
Har 10.2.1, är det så stor skillnad?

nja...

Brorsan tyckte det gick bättre nu! Spelar mest på min QS 800Mhz.

Sen så kan man fila lite på hur du spelar. jag har gjort en image av CDn. Då fick jag det snabbare och kunde köra fullt på allt i min QS.

Har du uppdaterat Wc3 till den senaste uppdateringen? Den fick sig ett rejält prestandalyft med uppdateringarna sedan spelet släpptes.

Jaguar och senaste uppdateringen av Medal of Honor gjorde att även det spelet flöt bättre på min G4 533 med Gf2mx. Dina spel bör ju gå ännu bättre än mina.

Själv är jag kritisk till Apples underdimensionering av grafikkorten i iMacarna. Så har det alltid varit och de lär sig inte. Spel är VIKTIGT för den målgrupp iMacarna vänder sig till!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-07 16:25

>>Puppet
Snygg Avatar!Påminner starkt om min

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-07 16:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Simonsj:
Har du uppdaterat Wc3 till den senaste uppdateringen? Den fick sig ett rejält prestandalyft med uppdateringarna sedan spelet släpptes.

Jaguar och senaste uppdateringen av Medal of Honor gjorde att även det spelet flöt bättre på min G4 533 med Gf2mx. Dina spel bör ju gå ännu bättre än mina.

Själv är jag kritisk till Apples underdimensionering av grafikkorten i iMacarna. Så har det alltid varit och de lär sig inte. Spel är VIKTIGT för den målgrupp iMacarna vänder sig till!

Apple´s policy är att Macen skall vara en digtal hubb.Inte spelmaskin i första hand.Varför de ändå inte kastar i ordentliga grafik kort är en gåta.Eller i vart fall låta oss uppgradera efter behov.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-07 19:59

Dom kunde väl i alla fall tryck i samma 4mx i iMacarna som den enklaste dual G4 fick men inte det nej, och inte går det att byta heller.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-07 20:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Arcane02:
Dom kunde väl i alla fall tryck i samma 4mx i iMacarna som den enklaste dual G4 fick men inte det nej, och inte går det att byta heller.

Apple är väl medvetna om det.

Men på spelfronten kan jag bara säga, sitt lugnt. Under året som kommer så kommer Apple satsa på det!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Arcane02:
Dom kunde väl i alla fall tryck i samma 4mx i iMacarna som den enklaste dual G4 fick men inte det nej, och inte går det att byta heller.

På kontoret har vi lite olika modeller av några av de senaste Macarna. 15 och 17-tumsiMacarna uppvisar ingen som helst skillnad, trots att den senare ska vara snabbare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Men på spelfronten kan jag bara säga, sitt lugnt. Under året som kommer så kommer Apple satsa på det!

OM nu det där är sant, är det ju till föga tröst för de som redan sitter med splitternya, visserligen förbannat läckra, men ack så i spelväg haltande iMacar.

/Simon
(som visserligen inte hade sagt nej till en ny iMac om jag kastades efter en )

[ 07 December 2002, 20:36: Meddelandet ändrat av: Simonsj ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-07 20:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Simonsj:
OM nu det där är sant, är det ju till föga tröst för de som redan sitter med splitternya, visserligen förbannat läckra, men ack så i spelväg haltande iMacar.

/Simon
(som visserligen inte hade sagt nej till en ny iMac om jag kastades efter en )

Det är ju dessvärre så att man får se sitt behov och sen köpa dator där efter. Men Apple vet nu att hemmamarknaden vill spela spel och att spelutvecklarna seriöst tittar på plattformen. Så det kommer. Samtidgt så optimeras spelen ofta vid en senare patch. WCIII är ju ett klart exempel på det!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Arcane02:
Dom kunde väl i alla fall tryck i samma 4mx i iMacarna som den enklaste dual G4 fick men inte det nej, och inte går det att byta heller.

Apple är väl medvetna om det.

Men på spelfronten kan jag bara säga, sitt lugnt. Under året som kommer så kommer Apple satsa på det!

Jo, vi får hoppas det.. Just nu kostar ett 32 MBs ASUS Geforce 4 MX 700 kr ny i förpackning.

För mac. Nvidia GeForce4 Titanium AGP 128MB GeForce4 Ti visserligen lite "Biffigare"

Pris: 4075kr

[ 07 December 2002, 21:23: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-07 21:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Simonsj:
OM nu det där är sant, är det ju till föga tröst för de som redan sitter med splitternya, visserligen förbannat läckra, men ack så i spelväg haltande iMacar.

/Simon
(som visserligen inte hade sagt nej till en ny iMac om jag kastades efter en )

Det är ju dessvärre så att man får se sitt behov och sen köpa dator där efter. Men Apple vet nu att hemmamarknaden vill spela spel och att spelutvecklarna seriöst tittar på plattformen. Så det kommer. Samtidgt så optimeras spelen ofta vid en senare patch. WCIII är ju ett klart exempel på det!

Det är ju helt fantastiskt att Apple nu vet att hemmamarknaden vill spela spel. Det har vi andra vetat över tio år...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-07 21:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Det är ju helt fantastiskt att Apple nu vet att hemmamarknaden vill spela spel. Det har vi andra vetat över tio år...

Innan fanns det inte så många tunga spel till Macen direkt...

Bevaka tråden