Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta ut DVD i G4 450 AGP? + Surrljud?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en ny IDE-cd-brännare och tänkte byta ut den interna DVDn som sitter i min dator emot den. Problemet är att det verkar vara ett riktigt meck att rent praktiskt få ut den ur datorn. DVDn tänkte jag sätta i en USB-låda vid sidan av.

Frågan är - går det att ta ut den, och i så fall, har ni bra tips på hur?

(edit: rubrik)

[ 16. februari 2003, 00:44: Meddelandet ändrat av: Jeffery ]

Javisst går det att få ut den. Gör så här:

Fäll ner luckan på sidan. På insidan vid fronten hittar du två plasttungor som fäster frontpanelen. Tryck dessa inåt och framåt. Då får du loss frontpanelen. Nu ser du två skruvar i fronten som håller fast chassit med DVD/Zip-fack. Skruva bort dessa och dra sen ur IDE och ström-kablar till DVD och ev. Zip-drive. Tryck ut hela kittet framåt. På undersidan av chassit hittar du fyra skruvar som håller fast DVD-spelaren. Skruva loss och dra ur DVD´n ur chassit. Sen gör du likadant fast baklänges när du ploppar in din nya cd-brännare.

Nu har jag ingen stationär G4 tillgänglig, men jag tror jag minns rätt i detta förfarandet, till 90% i alla fall.

Guld!

...fast sedan jag öppnat datorn och fixat det så har ett ljud tillkommit - ett surrande som kommer i vågor hela tiden. Någon som känner igen? Eller vet vad det kan vara?

Låter som om kasetten som håller CD och Zip hamnat ur sitt spår eller att du inte dragit åt alla skruvar ordentligt.

1
Bevaka tråden