Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

digitalplåta och iphoto

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad rekomenderar ni för kamera till någon som inte har varit närheten av en digitalkamera förut men som just köpt sig en 17" imac. Helt ny-switchad men hade inte så mycket datorvana på pc heller.
Jag har sett någon kamera som man bara ställer i en ´docka´ eller ´sko´ så sätter uppladdningen av ackumulator och nedladdning av bilder igång (nästan jallafall)

Fråga: Vilket är det mest intuitiva och användarvänliga för nybörjaren systemkombinationen?

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-03-18 21:20

vad hade du tänkt dig för prisklass?
annars kan du titta i recensionerna på fotosidan där brukar man kunna hitta det mesta inom foto. Annars är Minolta Dimage 7i en relativt bra ingångs kamera, men den kostar ca 10000:-

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: macdek:
vad hade du tänkt dig för prisklass?
annars kan du titta i recensionerna på fotosidan där brukar man kunna hitta det mesta inom foto. Annars är Minolta Dimage 7i en relativt bra ingångs kamera, men den kostar ca 10000:-

nu snackar vi iofs om en kille som just pungat ut med 22000 på en imac så han är lite mör. men efter att jag demonstrerat smidigheten med kamera och iphoto så vill han nog jallafall. Finns det nåt vettigt i 5000:- - 7000:-klassen?

Jag är grymt nöjd med min Minolta DiMage X. Kostar drygt 3000 spänn plus moms, har ypperlig bildkvalitet, är väldigt liten och enkel att sköta.

Sen passar den PERFEKT med Macen också.

Ciryon

  • Avstängd
  • 2003-03-18 21:33

Har du plåtat med vanlig systemkamera?
Vill du förstora upp?
det är en massa att tänka på.
jag började med svartvitt på 60 talet Köpte en Olympus 4040Z som jag tyckte var en värsting Satt tre månader och Jämförde med olika kameror. www.cyberphoto.com och www.scandinaviaphoto.se
helt klart bäst. sen gäller det att printa ut. Priser info. gå runt och pruta.

Titta på ljusinsläpp,optik,m.m.
En digital systemkamEra går att få för 30-40 tusen.
En ok digitalkamera där man kan förstora upp sin bild till ok printout tycker jag skall ligga på 4 milpx. Minst. Men det är vad jag tycker. Beror på vad du skall göra.
Vänta snart kommer ccd med extra funktioner.
Eller hitta n´åt du känner för det är som computers Nytt runt hörnet,

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pirre:
Har du plåtat med vanlig systemkamera?
Vill du förstora upp?
det är en massa att tänka på.
jag började med svartvitt på 60 talet Köpte en Olympus 4040Z som jag tyckte var en värsting Satt tre månader och Jämförde med olika kameror.

Nu gäller det ju polaren här som aldrig plåtat förr och garanterat inte vill stå i mörkrum och soppa.
Han villta snabba inspirerade bilder på sina ungar och sitt liv och dunka in dom i sin nya imac på ett förträffligt enkelt sätt. Jag håller med om att kameran inte bör ha för låg upplösning för han vill nog kunna printa ut nånna bilder och skicka till släkt och vänner etc.
Han är alltså inte fotograf i dagsläget. men vem vet om inspirationen blomma får veckla ut sina ståtliga kronblad...

  • Avstängd
  • 2003-03-18 21:45
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: David Slättne:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pirre:
Har du plåtat med vanlig systemkamera?
Vill du förstora upp?
det är en massa att tänka på.
jag började med svartvitt på 60 talet Köpte en Olympus 4040Z som jag tyckte var en värsting Satt tre månader och Jämförde med olika kameror.

Nu gäller det ju polaren här som aldrig plåtat förr och garanterat inte vill stå i mörkrum och soppa.
Han villta snabba inspirerade bilder på sina ungar och sitt liv och dunka in dom i sin nya imac på ett förträffligt enkelt sätt. Jag håller med om att kameran inte bör ha för låg upplösning för han vill nog kunna printa ut nånna bilder och skicka till släkt och vänner etc.
Han är alltså inte fotograf i dagsläget. men vem vet om inspirationen blomma får veckla ut sina ståtliga kronblad...

Unnefär vaa ja ville framfööra.

  • Avstängd
  • 2003-03-18 21:50

Å preciss va jaa sössla mää. Eftäsom jaa fota fö många åååsen men nu nää jaa fått tid mäatt så haa jaa åteeupptat män grfiska footbildningaaa.
Ååå vaa trött blitt. Saa sluta mää däinga vinet.

  • Medlem
  • 2003-03-18 22:29

Hade jag haft några pengar hade jag köpt en Minolta f300 (eller den tidigare modellen f100).

-bra bildkvalitet
-hyfsat liten
-hög upplösning
-möjlighet att spara i tiff
-möjligheter att ställa tid och bländare manuellt
-sparar på SD-kort (jag har en palm som också använder det)
-bra pris

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/f300.php

Och jag skulle köpa en Canon Ixus 400. Kameran släpps i april.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Och jag skulle köpa en Canon Ixus 400. Kameran släpps i april.

åh, nu vill jag se en bild och få ett ca pris

  • Oregistrerad
  • 2003-03-18 23:07

Bild om mer info om IXUS 400 finns hos Canon . Cirkapriset i butik är 6500, och på postorder borde det väl bli nånstans mellan 5500 och 6000.
Själv skulle jag satsa på en Canon S50, den är mycket bra, har själv en S40 men är lite sugen på att byta. Visst ligger Canon lite högre i pris än t.ex. Minolta, men det är lätt att förstå varför när man ser bildresultatet.
Mvh Erik

  • Oregistrerad
  • 2003-03-18 23:11

Det är inte så krångligt som man kan tro att digitalfota. Du kommer att lära dig på nolltid, jag lovar. Välj inte kamera efter vad du tror att du klarar av att använda. Välj efter vad som motsvarar dina behov och blir bekvämt att använda i längden.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Papastefanou:
Det är inte så krångligt som man kan tro att digitalfota. Du kommer att lära dig på nolltid, jag lovar. Välj inte kamera efter vad du tror att du klarar av att använda. Välj efter vad som motsvarar dina behov och blir bekvämt att använda i längden.

Isåfall skulle man ju ta en CanonpowershotG3 eller en Sony (S85 tror jag den heter) Den senare är ju en jäkla trevlig kamera men är det inte lite väl mycket knappar för en sån som jag beskriver tidigare i denna tråd?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-19 02:21
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pirre:
Har du plåtat med vanlig systemkamera?
Vill du förstora upp?
det är en massa att tänka på.
jag började med svartvitt på 60 talet Köpte en Olympus 4040Z som jag tyckte var en värsting Satt tre månader och Jämförde med olika kameror. www.cyberphoto.com och www.scandinaviaphoto.se
helt klart bäst. sen gäller det att printa ut. Priser info. gå runt och pruta.

Titta på ljusinsläpp,optik,m.m.
En digital systemkamEra går att få för 30-40 tusen.
En ok digitalkamera där man kan förstora upp sin bild till ok printout tycker jag skall ligga på 4 milpx. Minst. Men det är vad jag tycker. Beror på vad du skall göra.
Vänta snart kommer ccd med extra funktioner.
Eller hitta n´åt du känner för det är som computers Nytt runt hörnet,

Jag höll också på mycket med foto på 60 o 70 o 80 talet med vanliga filmremsan. Jag har också prövat med digital kamera en hel del. Jag vill säga att det är i nästa samma princip som negativa, dia och digitala bilder. Dvs att objektivet och prestandan ( ljusbehandling och fokus ) har större betydelse än vad som hamnar på ljuskänslig ytan ! Forfarande är det viktigt val av objektiv, blixt och förmåga att behandla ljusinformation. Där kan man forfarande lita på stora märke inom 135 mm kameran som kan klara av framtida digitala utvecklingen.

Flyttar till forumet för Digital Bild, Ljud & Video!

Har en Nikon coolpix 4300
Bildkvaliten blir super...

ifall du väljer en kamera med
compact flash minne så har jag
två 16 mb kort att sälja...

1
Bevaka tråden