Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radeon 9700, eller?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet när de kommer att börja levereras? Jag sitter och funderar på en ny Powermac men känner att jag inte vill köpa ett G4ti då det för samma summa går att köpa ett Radeon 9700.

Problemet är ju att det måste börja levereras, he. Någon som vet?

Finns det någon applikation till OSX som kräver ett Radeon9700 då?

Största anledningen till att köpa ett Radeon 9700 (eller för den del Radeon 9500) i Windowsvärlden är att det stöder MS DirectX 9,0 API som nästa generations spel kommer att använda sig av. Finns det motsvarande spel/teknik/behov för OSX?? (eller för Linux) Någon som vet?

Dessutom är ju Radeon 9700´s prestanda väldigt beroende på CPU:ns prestanda. Med de CPU:er som finns i Macvärlden idag tror jag inte man får ut så mycket av ett så kraftfullt grafikkort, i alla fall blir det inte speciellt kostnadseffektivt. Fast Radeon 9700 Pro låter ju häftigt..

Intressant, jag kikade bara in på toms hardware som snabbast och såg hur ordentligt GF4ti fick spö av Radeon 9700, då de kostar lika mycket att uppgradera när du beställer en ny Powermac så började jag fundera.

9700 skall enligt tester som anandtech gjort även smiska nya Geforce FX 5800 i 3D grafik.

Det låter bara för mig som om man får mer för samma slant om du förstår vad jag menar. Men om eftersom testerna är gjorda på en wintel burk så kanske jag är ute och cyklar, känner mig lite vilsen i all hi-tech ibland, hehe.

..tänk på att ju kraftigare ett grafikkort är desto mer beroende är det av CPU:ns prestanda. I Windowsvärlden är det i alla fall inte kostnadseffektivt eller ens meningsfullt att köra ett Radeon 9700 Pro på en burk med en 1Ghz CPU. Läs gärna om "CPU scaling" i grafikkorttester..Såvitt jag vet kan grafikkort inte heller dra nytta av två CPU:er i datorn - bara program som är skrivna för dubbla CPU:er klarar det. Vet inte om det finns spel som är skrivna för dubbla G4:or under OSX?

Benchmarks under WindowsXP på Radeon 9700 Pro görs oftast på flera CPU-serier från AMD o Intel, men inkluderar nästan alltid senaste generationen CPU:er; numera Intel P4 3.06Ghz o nu senast även AMD AthlonXP3000+ (Barton). Det är med dom CPU:erna man får fram riktigt extrema prestanda som anges i Bechmarks.

På den Mörka Sidan är prestanda oxå väldigt beroende av CHIPSETdrivare. VIA´s senaste chipsetdrivare Hyperion höjde exempelvis prestandan på både ATI o nVidias grafik med ca 7-10% i många benchmarks, enligt Anandtech. VIA är f ö inne på generation 43! av chipsetdrivare för Windows.

Undrar hur mycket resurser Apple satsat/kan satsa på att utveckla sina chipsetdrivare för OSX?

Både ATI och nVidia har ganska lång erfarenhet att skriva grafikdrivare för WinXP/2000. nVidias senaste WinXP/2000 drivare är av generation 41.09. Vet inte om deras OSX-drivare är lika finslipade.

Det KAN vara så att du inte får full utdelning för satsade pengar om du köper ett 9700 Pro till en G4..

Intressant, tack för den upplysande posten!

Jag antar att vi får vänta och se vad grejerna presterar när de släpps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 14:10

CPU och GPU gör lite olika saker vad gäller 3D. Vissa saker är väldigt beroende av CPU-kraft, andra mer på GPU kraft.

Ett exempel är ATi:s tech-demos de precis släppte för någon vecka sedan. Jag har prövat det dels på en Dual G4/500 med ett Radeon 8500, dels en Dual 1Ghz MDD med ett Radeon 9000. Det kan tyckas att Dual 1Ghz:aren BORDE vinna straight-off men så är icke fallet.

Eftersom Radeon 8500 är ett bättre kort (snabbare, klarar mer) men Dual 1Ghz:aren har en snabbare processor så presterar datorerna olika beroende på demo. Alla demos bygger främst på att visa styrkan i SMARTSHADER (pixel/vertex shaders) som både Radeon 8500 och Radeon 9000 hanterar. Dock klara 8500:an MER på denna front än Radeon 9000. På lika dant sätt klara Radeon 9700 av avsevärt mycket mer på denna front än båda ovanstående.

Lite resultat
På ATi Tubes:
Dual 500: Runt 12-15 fps som lägst
Dual 1Ghz: runt 24-27 fps som lägst

Detta demo har rel. många polygoner (uppåt 30 000 ibland). Processor och GPU får jobba mycket båda två och Dual 500 blir krossad.

Ati ocena får däremot c:a 60-65 fps på Dual 1ghz, men uppåt 80 fps på en Dual 500. Detta är eftersom det inte är så många polygoner i scenen utan man främst belastar GPU:n mölighet till SMARTSHADER, multitextursupport m.m

Jag tror helt klart man kommer tjäna på ett Radeon 9700 i en ny Mac. Kortet är mycket snabbare på just saker som man ser i dessa tech-demos - saker som KOMMER komma mer och mer i 3D-spel på Mac (och PC). FSAA, Pixel/vertexshaders m.m. rullar på som en kung på detta kort.

Ja, det finns stöd för mångt och mycket av de Radeon 9700 klarar av i och med OpenGL 1.4 i OSX. Om allting i kortet stöds återstår att se.

Bortsätt från detta så är ATi:s kort bättre på allt annat ändå (DVD decodning, 2D-bildkvalité, video filtering m.m) och har även bredare stöd för FSAA (något som Radeon 9700 fixar extremt bra, ivf på PC).

[ 17. februari 2003, 14:14: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

OK, ATI´s demon i alla ära, men vilka APPLIKATIONER och/eller SPEL för OSX kan dra nytta av kraften i GPU´n i Radeon9700 Pro?

Någon?

1
Bevaka tråden