Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switchat

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-12-02 23:48

Hej !
Nu har jag äntligen skaffat mig en Mac igen. Den senaste hette SE30.... Nu blev det en imac 17" och allt verkar OK så här långt, men jag antar att frågorna hopar sig efter ett tag.

Det enda jag är missnöjd med hittills, och hoppas ni kan hjälpa till med är:

- Sida vid sida med min gamla PIII 450 Win 98 så är Macen märkbart långsammare att ladda websidor, speciellt alla gif bilder kommer sent. (bostream) Är det något jag har felinställt, eller är det bara att vänja sig ? Annan browser kanske.

- Fältet där man skriver in URL er är lite väl litet när man använder högsta upplösning och jag förstår inte hur man kan göra det större. Går det ?

- Det tar tid att vänja sig vid att texten med kantutjämningen är "suddigare" på än på PC. Jag tänkte köpa en Mac till morsan i julklapp och undrar om det är mindres suddigt på en eMac som har vanlig skärm än på iMac med TFT.

Tacksam för svar

mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-03 00:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tby:
- Sida vid sida med min gamla PIII 450 Win 98 så är Macen märkbart långsammare att ladda websidor, speciellt alla gif bilder kommer sent. (bostream) Är det något jag har felinställt, eller är det bara att vänja sig ? Annan browser kanske.

Prova Chimera. Det är fortfarande en betaversion men fungerar väldigt bra och är snabbare än IE. Mottot är också att få dig så långt ifrån Microsoft som möjligt nu när du åter kommit över till den ljusa sidan!

Välkommen tillbaka till Mac-världen!

Citat:

quote: - Sida vid sida med min gamla PIII 450 Win 98 så är Macen märkbart långsammare att ladda websidor, speciellt alla gif bilder kommer sent. (bostream) Är det något jag har felinställt, eller är det bara att vänja sig ? Annan browser kanske.

Det är för att Windows har Explorer integrerat och det är fullt optimerat för Windows. För Mac OS X är det bara ett program, och inte 100% optimerat. Så är det, bara att accpetera.

[ 03 December 2002, 00:06: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

Kantutjämningen på typsnitten kan ställas in under -> Systeminställningar -> Allmänt.

I Explorer kan den stängas av helt och hållet.

/M

  • Medlem
  • 2002-12-03 00:56

Tack för det . Såg att Chimera var i 0,6 är det användbart redan nu ?

Var kan man stänga av kantutjämningen i explorer ? Blir det bättre eller sämre eller bara annorlunda. Den här siten ser helt ok ut i "PDF" formatet. Andra siter har jag uuptäckt blir bättre om man ökar storleken på texten.

Inget tips om hur man ökar textstorleken i browserfältet ?

Två nya frågor:
- Finns något enkelt bokföringsprogram för OSX ?

Är det någon dramatisk skillnad att använda Apple Mail eller Entourage (bortsett från att MS = minus här på forumet)

Mvh

mvh

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-12-03 00:57

Hej

Kör du OS9 ?? Min erfarenhet är att en Mac med OS9.2 eller tidigare är avsevärt segare med Netscape än vad motsvarande PC är, så jag tror inte att Explorer -> Windows är problemet, snarare gamla MacOS usla multitasking.

Jag har aldrig kört OS X , men som ett UNIX derivat borde det vara betydligt snabbare än legacy OS.

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-03 01:35

Måste säga en sak. Mac OS 9 och X är trevliga system men Windows kickar rumpa när det gäller att surfa på webben. Det går snabbare. Mycket snabbare än Mac...

Jag köpte en gammal PII 450 av Marin Björnström (Martin: var är kvittot?!). En vanlig gammal Siemens-hoj med 128 MB RAM och ett sunkigt grafikkort. Jag satte i en större och snabbare HD i den. Den är så snabb och bra på internet!

Jag vet inte vad det är för fel men Apple måste fixa segheten i Mac OS NU på en gång! Det har absolut *inget* att göra med hårdvaran nämligen utan med hur OS:et är programmerat.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-03 02:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tby:
Är det någon dramatisk skillnad att använda Apple Mail eller Entourage (bortsett från att MS = minus här på forumet)

Entourage är snabbare, bättre och har många fler nyttiga funktioner. Jag bytte till Mail pga kopplingen till Address Book, men gav upp efter en dag, främst pga den dåliga prestandan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-03 08:05

blurrigheten i texten i explorer och Chimera går att stänga av.. i explorer gör du det under "Gränssnitets extrafunktioner" där bockar du ur "Aktivera Quartz-textutgämning"

i Chimera får du sätta browser.quartz.enable till false i prefs.js i din chimera-profil.

(sök på prefs.js, skriv in browser.quartz.enable åsså snor du en false tagg från nån annan sak i det dokumentet så att raden blir likadan som dom andra)

sen ere frid och fröjd..
och Chimera är snabb!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tby:

Två nya frågor:
- Finns något enkelt bokföringsprogram för OSX ?

Jag har pratat med Hogia´s mac-utvecklar avdelning om samma ärende och svaret jag fick var att de har presenterat en utvecklingskostnad för cheferna och att det nu var upp till de att besluta om det skulle bli något för OS X eller inte. Det svaret fick jag för 1-2 månader sedan så det är kanske värt att höra sig för igen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Buckner:
blurrigheten i texten i explorer och Chimera går att stänga av.. i explorer gör du det under "Gränssnitets extrafunktioner" där bockar du ur "Aktivera Quartz-textutgämning"

i Chimera får du sätta browser.quartz.enable till false i prefs.js i din chimera-profil.

(sök på prefs.js, skriv in browser.quartz.enable åsså snor du en false tagg från nån annan sak i det dokumentet så att raden blir likadan som dom andra)

sen ere frid och fröjd..
och Chimera är snabb!

måste bara fråga, ska raden se ut såhär:
user_pref("browser.quartz.enable", false);

Jag vill bara berätta att Apple fått mig att switcha till PC. Sug på den ni.

Jag får liksom ont i huvudet av min Power Mac G4 MDD som låter så in i h-e mycket. Eftersom att Apple vägrar erkänna det som ett problem och jag inte har råd med en ny tyst mac blir det en pc istället. Radeon 9700, 2,8ghz P4 mm för 15000kr. Det blir grejer det.

  • Medlem
  • 2002-12-15 22:54

Efter ett par veckor med Mac förstår jag varför Mac-folket fortfarande pratar mhz hela tiden: PC är otroligt mycket snabbare. Men Macen är så mycket coolare, och jag behöver egentligen inte prestandan (bortsett från surfningen) så det gör inget

iMacen är ju heller inte tyst, som det sägs i reklamen.

men, men jag är nöjd ändå !

Inte ska du behöva ha ont i huvudet pojk. Jag kan rädda dig från det och ta hand om din Mac för en vettig peng så slipper du lida i fortsättningen.

  • Medlem
  • Partille
  • 2002-12-20 03:08

För bättre (subpixel) upplösning på TFT finns ett litet sharewaretillägg (kontrollpanel):

SmoothType 2.3 på:

Http://www.kaleidoscope.net/greg/

MacOS 9 och Classic apps under MacOS X.

Ställ ner cache-storlek i browsern.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-20 08:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tby:
Finns något enkelt bokföringsprogram för OSX ?

Montania har både det enklare StepOne Bokföring nxt och det lite mer avancerade StepOne Ekonomi nxt !
(för oss med beslutsångest finns bägge att tanka ned som demo)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-20 09:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tby:
Tack för det . Såg att Chimera var i 0,6 är det användbart redan nu ?

Två nya frågor:
- Finns något enkelt bokföringsprogram för OSX ?

Är det någon dramatisk skillnad att använda Apple Mail eller Entourage (bortsett från att MS = minus här på forumet)

Mvh

mvh

Chimera funkar ok.Lite buggigt emellanåt.
Mail.app är alldeles utmärkt.Det sorterar b.la spam helt automatiskt.Men gillar du Entourage bättre ska du naturligtvis använda det.

Personligen bryr jag mig inte om vem som gjort vad,huvudsaken är att programet fungerar som jag vill.

1
Bevaka tråden