Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undran om HDD byte.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 17:04

Funderar på att byta min HDD i iMacen till en tystare och större seagate IV. Har aldrig gjort dtta på en mac innan då detta är min första. Har bara pysslat med sånt hårdvaru göra på PC-maskiner. Mina undringar är som följer.

Går det att köra en HDD på cdspelarens ide kanal i en imac G3 så att man kan ha igång båda HDD samtidigt och tanka över all info från den gamla.?

Skulle gärna vilja installera om alla program och uppdateringar igen. Går det att kopiera över hela systemet till den nya disken och sen starta upp från den.?

Läste här att den partition som operativet (os x) ska ligga på inte får vara större än 7.9 Gb. Stämmer detta?

Hårdvaran är en iMac 450 DV med 512 Mb ram och 20 Gb HDD med OS X 10.2. Den tänkta HDD´n är en seagate IV 80 Gb.

/Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 21:27

Det går i alla fall inte på äldre iMacar. De har en specialkontakt till CDn med både IDE och ström.

Däremot går det ju utmärkt att flytta datan till en annan Mac via nätverk eller sätta den nya disken i en extern FireWire (eller USB) låda.

System 9 går att bara flytta över. Men som du säger. Det är bättre att installera allt på nytt.

Nej det stämmer inte att OS X partitionen måste vara mindre än 8GB i alla fall. Så här står det i läsmigfilen: Installera på en dator i PowerBook G3-serien, en ursprunglig Power Macintosh G3
eller en iMac
Om du får ett meddelande när du väljer målskiva om att du måste installera Mac OS X på en partition
som ligger helt och hållet inom skivans första 8 GB, väljer du Öppna Skivverktyg från Installerarens
programmeny och klickar sedan på Partitionera så att du får se partitionerna på skivan. Den första
partitionen är den som ligger överst. Markera den och kontrollera att den inte är större än 8 GB.
Om den första partitionen är större än 8 GB eller hårddisken endast består av en partition som är
större än 8 GB, måste du partitionera hårddisken igen. Se till att du har säkerhetskopierat alla filer på
skivan, eftersom innehållet raderas under partitioneringen.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 09:21

Tackar tackar..

Ska kolla hur kontakterna ser ut. Flytta över datan eller disken är lite problematiskt då jag bara har en mac och en PC. Får köpa ett usb kabinett eller liknande och det känns ju lite surt.

/Johan

  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 13:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: juno:
Funderar på att byta min HDD i iMacen till en tystare och större seagate IV.

Om du inte redan har Barracudan ska du veta att det finns en senare variant, nämligen V. Den ska också komma med 8 Mb cache vilket gör den ännu snabbare framförallt vid skyfflande av stora filer.

  • Medlem
  • 2003-01-14 16:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: juno:
Tackar tackar..

Ska kolla hur kontakterna ser ut. Flytta över datan eller disken är lite problematiskt då jag bara har en mac och en PC. Får köpa ett usb kabinett eller liknande och det känns ju lite surt.

/Johan

Rapportera gärna om hur det funkar me datt köra 2 diskar i IMacen...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 16:41

Kollade på seagates hemsida och där verkade Barracuda V bara finnas med serial ATA som är en ny standard. Kollade på dustin och lite andra ställen och där säljer de V´an men det står inget om serial ATA. Kanske finns 2 versioner..

/Johan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-14 18:41

Det bör gå utmärkt att köra två HD på HD:ns IDE-kanal om du har en kabel med anslutning för två diskar. Jag har gjort det på en rev B iMac iaf.

[ 14 Januari 2003, 18:43: Meddelandet ändrat av: tsz ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-14 18:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: juno:
Kollade på seagates hemsida och där verkade Barracuda V bara finnas med serial ATA som är en ny standard. Kollade på dustin och lite andra ställen och där säljer de V´an men det står inget om serial ATA. Kanske finns 2 versioner..

/Johan

Barracuda V finns även med "vanlig" ATA-100...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-15 10:18

Okej... då går det ju med en barracuda V då med.. Hoppas bara att den är lika tyst som IV är. Har man en dator utan fläkt och som är nästintill ljudlös så vill man ju inte ha en hårddisk som låter en massa. Original disken har ju börjat låta en hel del och det är störande.

/Johan

1
Bevaka tråden