Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewirekabinett från Clas Ohlsson

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-11-28 20:11

Hej!
Har köpt CO:s Firewirekabinett samt en 120 GB IBM-hårddisk. HD:n fungerar om man använder den i G4:an, men ej om man använder den i kabinettet. Den syns inte...
Hur skall man "jumpra" HD:n. Ej som master eller slave (har redan dessa i datorn).
Mvh

P-A

  • Medlem
  • 2002-11-28 20:13

En extern hårddisk ska alltid (enligt min erfarenhet dvs) jumpras som master, ifall det behövs öht.

Någon framgång?

  • Medlem
  • 2002-11-28 23:25

Om det är samma som min polare köpte så fungerar chassit uruselt. Stor FireWire-logga på, genomskinlig plast och dito kabel?

Vi har testat det chassit under Win2k/XP, OS9/10.2.2 och det fungerar inte på något OS. Windows kan bara adressera 6Gb via det och macen kan inte ens formatera disken. Lämna tillbaka det ögonabums är nog den enda lösningen.

Sen är det som det är sagt disken ska vara mastrad generellt i externa FW chassin.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-12-03 12:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lukas:
Om det är samma som min polare köpte så fungerar chassit uruselt. Stor FireWire-logga på, genomskinlig plast och dito kabel?

Japp, den är det. Helt omöjligt att få den att funka i kompisens G4:a med OS 9.0.4. Fick eländet att funka i min egen G4 (m OS9.1)igår kväll. "Jumprade" den som Master o den startade direkt! Hade för mig att jag hade testat så i kompisens dator...
Nåja. Tack för hjälpen ni som svarade.
Det verkar dock vara omöjligt att formatera den med Apples hårddiskverktyg. Vilka alternativ finnes för formatering/partitionering?
/P-A

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-03 12:52

Det är märkligt att de flesta av dessa namnlösa prylar från kommunist-Kina eller Taiwan är så groteskt fult designade. Varför? Är ful plast billigare än snygg?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Är ful plast billigare än snygg?

Det finns färg att köpa.

  • Medlem
  • 2002-12-03 13:05

Måste nog ta designen i försvar, just detta chassi är inte särskilt fult. Bara väldigt väldigt dåligt.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-04 20:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lukas:
Måste nog ta designen i försvar, just detta chassi är inte särskilt fult. Bara väldigt väldigt dåligt.

Låter nästan som om du riktigt gillar den.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-04 22:33

Lådan är väl varken speciellt dålig eller särskilt ful:

(mycket vitare i verkligheten!)

å andra sidan kan man ju köpa en ´färdig´ externa firewire hd till ett så vettigt pris att det inte finns någon anledning att gå igenom det där strulet...

http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=15734

t.ex.

1
Bevaka tråden