Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överhettad iMac DV

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-11 15:46

Min iMac (DV SE 400,128, 13, OS 9.2.2) har feber, hög feber. Enligt Thermograph är processortemperaturen 64°C och Gauge Pro tycker att den är 64-65°C. Jag har även en “riktig” termometer som visar att lufttemperaturen inne i datorn är 60°C. Då har datorn varit på ett par timmar.

När jag körde med OS9.0.4(?) hängde datorn sig väldigt ofta. Jag trodde att det berodde på att det var buggigt. Den hänger sig fortfarande ganska ofta men jag undrar om det inte har med värmen att göra?

Har någon annan haft liknande problem med värme i iMac? Finns det något man kan göra för att sänka tempen?

Jag har dessutom planerat att sätta in en 80Gb hårddisk (Barracuda IV 7200 rpm) + mer minne + OSX.2. Skulle det bli katastrof (för min dator alltså) om jag gjorde det?

Tacksam för svar
/Henrik

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 16:39

Man kan ju tänka sig att mer minne kan sänka temperaturen, då disken inte behöver gå lika mycket. Klart att se till att iMacen står luftigt till borde ju också hjälpa till viss grad.

  • Medlem
  • 2003-01-11 19:00

Kollla vad programmet ThermoInDock visar..

  • Medlem
  • 2003-01-11 19:25

Min iMac är just nu 44-48 grader varm med ett element bakom dessutom. Men elementet avstängt så brukar tempen ligga på 36-44 grader...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-12 00:04

Kollla vad programmet ThermoInDock visar..

ThermoInDock låter som OSX(?), vilket jag inte har än, men min "riktiga" termometer säger att temperaturen är 60°C.
Har sett att den hårddisken jag funderar på att köpa inte klarar temperaturer över 60°C.

Det måste finnas nån lösning. Kan nån kylfläns ha lossnat? Går det att lösa med "kylpasta"? Nånting?

/Henrik

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 18:45

Märkte en grej när jag körde thermalindock på min imac 450. Thermal visar 36-44 grader ungefär men om man mäter tempen på luften som kommer ur datorn är den högre, 50grader sen ick inte termometern längre.

Kan det vara så att din dator också är kallare inne i än luften som strömar ut.

/Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-12 21:19
Citat:

quote: om man mäter tempen på luften som kommer ur datorn är den högre, 50grader sen ick inte termometern längre.

Hur mätte du temperaturen? La du termometern ovanpå datorn?

Termometern jag mäter med fungerar ungefär som en stektermometer och mäter temperaturen ungefär 8cm in i datorn. När temperaturen är 60°C så är den ovanför bildröret. Längre ner är det lite svalare, ungefär 57°C.

Det är möjligt att mina mätprogram (Thermograph och Gauge Pro) mäter fel.
Jag har ju som sagt tänkt att köpa en större hårddisk och då vill man ju inte att den ska sacka ihop ifall det visar sig att datorn är för varm.

Har också någon annan därute mätt temperaturen inne i datorn med en termometer, efter att den (datorn alltså) har varit på ett par timmar?

Tacksam för svar
/Henrik

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 22:34

Mätte tempen på utsidan ja... Har ingen stektermometer fast mat Tina sagt att alla ska ha en

. Får gå till mormor och låna en i så fall....

/Johan

men luften som kommer ut ur gallret ovanpå imacen är ju ordentligt värmd av själva bildröret som bekand blir rätt varmt. och alla andra komponenter sitter ju under den, och och får färsk, kall luft. men 50 - 60 grader.. låter varmt..

borra fler hål..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 12:40

Montera ett par Papst-fläktar i datorn: en upptill och en nertill. Borde göra susen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 12:40
Citat:

quote: Har också någon annan därute mätt temperaturen inne i datorn med en termometer, efter att den (datorn alltså) har varit på ett par timmar?

Det är inte att rekommendera att stoppa ner saker i närheten av skärmen. Den går på högspänning dvs det är förenat med livsfara om man skulle komma åt något spänningssatt. Var försiktiga dvs gör det inte.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-13 14:16

Om det är håddisken som är orsaken så kanske du kan byta ut den?

Det är hyfat enkelt och billigt, samt att du får en fetare hårddisk för pengarna och inte bara en återställd dator.

Om du kan få den att stå på ett bra tag fast med HD:n i vila, och den inte överhettas, så kanske det kan vara en indikation på att det är disken? Kanske finnsd et fler förslag på hur man avgör det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 14:37
Citat:

quote: Det är inte att rekommendera att stoppa ner saker i närheten av skärmen. Den går på högspänning dvs det är förenat med livsfara om man skulle komma åt något spänningssatt. Var försiktiga dvs gör det inte.

Du har helt rätt. Vet man inte vad man gör skall man absolut inte göra så...

/Henrik

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Henrik Söderström:

Citat:

quote: Det är inte att rekommendera att stoppa ner saker i närheten av skärmen. Den går på högspänning dvs det är förenat med livsfara om man skulle komma åt något spänningssatt. Var försiktiga dvs gör det inte.

Du har helt rätt. Vet man inte vad man gör skall man absolut inte göra så...

/Henrik

Å andra sidan är det ju just då man oftast gör det, alltså det man inte visste att man inte borde göra.

  • Medlem
  • 2003-01-14 16:07

Är säker på att större delen av den varma luften som strömmar ut från datorn kommer från bildskärmen. Hårddisken som sitter längst fram under cd-läsaren borde ha en lägre temp. Men Thermo In Dock mäter dock bara CPUvärmen...

1
Bevaka tråden