Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klocka G3 350 B/W

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom min G3 350 B/W håller på att komma upp i åren så tänkte jag testa att klocka en Mac för första gången. För att ha varit hårdvarutekniker så är det nog förmodligen rätt unikt, eller vad säger ni?

Innan jag tar mig an den uppgiften skulle jag vilja veta vad ni säger är rekommenderat att klocka den till. Vill ju upp så mycket som möjligt utan extra fläkt.

Hepp ... när min trötta BW350 hörde om ditt inlägg hostade den till och skrek "Hotta upp mig!!".

Visst det kan jag väl tänkte jag, men hur gör man?

Du får gärna berätta vad du gör med din maskin ...

  • Avstängd
  • 2002-11-27 10:15

Bra att hålla sig till:
"Hur högt gick just den serien av Datorer?" Om du går över den kan du nog börja tänka på fläkt

Att du inte klockat ännu är inte underligt, det är skamligt

*säger jag som är clock-o-holic och har en överklockad server, bärbar och palm*

Att klocka till 400 eller 450Mhz borde gå. Xlr8yourmac har all info man behöver.

  • Avstängd
  • 2002-11-27 13:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Att klocka till 400 eller 450Mhz borde gå. Xlr8yourmac har all info man behöver.

Jopp går nog alldeles utmärkt, guuhk va trött jag måste vart när jag svarade Trodde hans dator låg på 450 och inte 350 *suck*

Går detta att göra på Imac DV400 också? Att klocka upp den?

Satsa på FET-fläkten och klocka den till 700 MHz istället

[ 27 November 2002, 15:30: Meddelandet ändrat av: William W M ]

CPU Speeds Listed Assume 100MHz (default) Bus Speed

(S = Jumper present or "Set", " " = no jumper

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> Multiple | 4 | 3 | 2 | 1 |
-------------+---+---+---+---+
3x (300MHz)| | S | S | S |
-------------+---+---+---+---+
3.5x (350MHz)| | | | S |
-------------+---+---+---+---+
4x (400MHz)| | S | | S |
-------------+---+---+---+---+
4.5x (450MHz)| S | | | |
-------------+---+---+---+---+
5x (500Mhz)| | S | | |
-------------+---+---+---+---+
5.5x (550MHz)| | S | S | |
-------------+---+---+---+---+
6x (600Mhz)| | | S | |
-------------+---+---+---+---+
6.5x (650Mhz)| S | | S | |
-------------+---+---+---+---+
7x (700Mhz)| S | S | | S |
-------------+---+---+---+---+</pre>

[ 27 November 2002, 15:31: Meddelandet ändrat av: William W M ]

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-11-27 23:20

Jag har en BW 350 som jag klockade till 400Mhz. Det har fungerat sedan september 2001. Jag försökte med 450Mhz, men då bootade den inte. Jag har försökt att trixa med bussens hastighet för att få upp frekvensen till mer än 450Mhz, men utan lyckat resultat.

så 400Mhz fungerar 100% utan extra kylning eller så.

  • Avstängd
  • 2002-11-28 01:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lightning:
Går detta att göra på Imac DV400 också? Att klocka upp den?

om man kan löda på små fina saker, JA. vilket jag inte kan

Daniel -

Jag har klockat upp en grå minitower G3´a 266 till 350 och min B/W 300 till 400 (har jag bestämt för mig).

Den blåvita var hur lätt som helst eftersom jag köpte en färdig bygelbrygga till den (14:- typ).
Den har snurrat på i 400 i 2 år nu utan några problem.
Så om du klockar upp lite diskret så är det inga problem. Jag tror att när man börjar ändra busspeed och sånt då är det dags att köpa fläktar.

- Slice -

Hur man klockar upp en iMac DV om nån är lödkunnig.

kör min blåvita G3/300 i 350, den funkar i 400MHz, dock endast i Classic.

  • Medlem
  • 2002-12-12 16:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Slice -:

Den blåvita var hur lätt som helst eftersom jag köpte en färdig bygelbrygga till den (14:- typ).
Den har snurrat på i 400 i 2 år nu utan några problem.

Vilken sorts bygelbrygga skall man använda och var kan man få tag på en sån?

Finns det nån i Malmö som vill och kan löda lite på min PM G4 Sawtooth?

  • Medlem
  • Partille
  • 2002-12-20 01:32

Sätter man på en kylare med fläkt och använder silverbaserat kylfett, så kan man ofta komma upp ytterligare 50 MHz.

Jag har satt på Peltierkylare och har enda problem att det blir is på processorn, så jag fick sänka spänningen till fläkten.
Apple har otroligt underdimensionerade kylare i alla maskiner!

“Apple har otroligt underdimensionerade kylare i alla maskiner!”

Eeeh va? Var kom det påståendet ifrån?

Jag har då aldrig stött på en stationär mac som som blivit för varm. Att de inte dimensionerar kylningen för att överklocka processorn är väl ganska självklart.

  • Medlem
  • Partille
  • 2002-12-23 06:21

Jo, men livslängden på processorn ökar betydligt för en kostnad av några 10-öringar. Jag menar - de kör nästan utan kylning jämfört med PC.

Bara att öka från 7 mm kylflänsar i G3or till 2 cm i nya G4or kostar nästan inget men gör massa nytta, även om man inte trimmar.

  • Medlem
  • 2002-12-23 09:34

På 3 och G4 är det knappast värmen som gör att det inte går att höja hastigheten... En fläkt gör inte att du kan öka mer. I högre hastigheter får de problem att kommunicera med minnet, och vägrar starta, men det beror inte på att de är överhettade.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jenkan:
“Apple har otroligt underdimensionerade kylare i alla maskiner!”

Eeeh va? Var kom det påståendet ifrån?

Jag har då aldrig stött på en stationär mac som som blivit för varm. Att de inte dimensionerar kylningen för att överklocka processorn är väl ganska självklart.

Nä kanske inte men om de haft en fläkt på processorn så kanske inte nätfläkten behövt gå i hundranittio. Det blir tystare så.

1
Bevaka tråden