Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag dö?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-10-17 23:41

Riskerar man att åka på en propp, ifall man öppnar ett kraftaggregat? Det har börjat vina lite konstigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-17 23:50

Öppna inte nätdelen. Men OM du vill byta ut fläkten i den - arbeta då alltid bara med en hand så slipper du få kräm genom kroppen i alla fall.

  • Medlem
  • 2002-10-17 23:56

Låter lite osäkert tycker jag. Lek inte med krämen, brukade min mamma säga... Kan man inte ladda ur det på något sätt? Finns det delar som man kan isolera som farliga, respektive säkra?

Om inte någon dr. El uttalar sig VÄLDIGT säkert, så låter jag det vara. Du kanske är säker, Mondo?

Jag har fått starkström genom kroppen ett par gånger, en inte allt igenom olustig känsla... fast med tanke på riskerna vill jag inte låta det gå över i ett beroende.

Klart du kan öppna nätdelen ingen fara så länge du inte kommer åt något stift eller så...Använd suntförnuft bara...Kondingar kan innehålla avsevärda mängder spänning och dom skall man inte peta på i onödan men återigen det är bara stiften på demsamma som är "farliga"

Vinande säger du!? Kan vara fläkten men då får du nog plocka fram lödkolven och som alltid sysslar du inte med dylika grejor annars så låt bli nu med...

Ekker en konding som är på väg att lämna jordelivet... Sissafitz!

  • Medlem
  • 2002-10-18 02:25

Slicka på anslutningen till kondingen för att testa om den levererar ström

Visst har man fått sig några rejäla kyssar....

När jag var i tonåren hade jag byggt en ljusorgel, det låg 220V direkt på trissorna.. Och farmor som var på besök,tyckte här var det dammigt och tog fram en våt dammtrasa, Vilken sjuhevetes kyss hon fick

[ 18 Oktober 2002, 02:26: Meddelandet ändrat av: nixon ]

Jag hävdar alltid. -Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete...

  • Medlem
  • 2002-10-18 07:52

Tack grabbar, jag får se vad jag gör. Om jag inte återkommer vet ni varför.

Jag vet inte alls hur det funkar med datorer, men om man skall in o rota i en gitarrförstärkare bör man låta den stå inkopplad, men frånslagen i nåt dygn innan man ger sig på den.

*LOL*
Ursäka stfm, men jag gav ut ett högt skratt så mina arbetskollegor vände sig om. Jag ser fram emot att få höra hur det gick, om du fick kräm genom kroppen. På nått litet bisarrt vis ser jag fram emot en rolig historia

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-18 22:26

Bytte fläktar i en nätdel idag.. Fick mig en liten stöt när jag tog på fel ställe.. Men det var ju bara skönt. Vaknade till iaf..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-10-19 20:33

Drar du bara ur sladden och jordar nätagget så borde det inte vara några problem.

Någon som försökt värma frysna fingrar i en brödrost?

Jag kan tala om att det inte är skönt, speciellt inte när man kommer åt det strömförande värmeelementet.

/M

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-21 00:16

Helst bör du inte röra nätdelen !
Eftersom den är plomberad. Apple skulle inte godta den som utbytepris ! Du riskerar att köpa ny nätdel som fullpris. Inte värt att försöka. Komponenter är väldigt speciella typer som är nästan omöjligt att få tag. Försök så får du se !
Men eventuellt kan ju finnas säkring i nätdelen som du kan byta ut. Men håll tummarna att säkringen håller !
Annars kan det bli fullpris för ny nätdel.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
*snip*
När jag var i tonåren hade jag byggt en ljusorgel, det låg 220V direkt på trissorna.. Och farmor som var på besök,tyckte här var det dammigt och tog fram en våt dammtrasa, Vilken sjuhevetes kyss hon fick

ROTFL!!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Någon som försökt värma frysna fingrar i en brödrost?

Jag kan tala om att det inte är skönt, speciellt inte när man kommer åt det strömförande värmeelementet.

/M

Tell me its not true!

/Gambit

Varför ska du öppna ett kraftaggregat som är på? Är inte strömmen i är det ju lugnt. Fick en fin kyss av mitt när jag kollade om kylflänsarna var heta, de var de, av ström! Uppenbarligen så blir hela nätagget strömförande när jag inte körde på jordat

Om ett aggregat låter så är det oftast fläktarna (t.ex. G4 Windtunnel), de kan du byta om du vill. Men det är inte alltid det lättaste. Däremot ska du nog inte öppna elaggregatet om du inte är elektriker eller utbildad på sånt.

Byt ut det istället.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-21 17:26

Är det någon mer än JohanK som bytt fläktar i nätaggregatet på de nya G4:orna?
Reflektioner, tips & rekommendationer mottages tacksamt.

Vad kostar en nätdel till de nya burkarna?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Varför ska du öppna ett kraftaggregat som är på? Är inte strömmen i är det ju lugnt. Fick en fin kyss av mitt när jag kollade om kylflänsarna var heta, de var de, av ström! Uppenbarligen så blir hela nätagget strömförande när jag inte körde på jordat

Inte riktigt sant. I ett nätagg sitter det ofta (alltid) en sk glättningskondensator på utgången. Meningen är att den ska hjälpa till att jämna ut spänningen på densamma. Den kondensatorn är troligen sen största i hela nätagget och kan alltsä lagra en hel del energi. Ett sätt att ladda ur den innan man börjar mickla är att helt enkelt kortsluta stiften med en skruvmejsel. Du klarar dig, men det är inte alltid kondingen mår så bra av det (har jag för mig). Som kuriosa kan jag nämna att när man bytte bildskärmsrör på gamla 128/256/Plus/SE/SE30/Classic etc så körde man in en skruvmejsel i högspänningskontakten (15000V?) och en på en jordskruv. Datorn avstängd och sladden i. Sedan lät man skruvmejslarna närma sig varandra och fick efter ett tag en fantastisk ljusblixt på upp till flera centimeter...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-10-22 13:57

Hej STFM (nån Atari koppling här ??)

Det finns ett antal gyllene regler när man håller på med elektronik och datorer ( även annat ). En lyder "If it ain´t broken , don´t fix it". Så vänta med att göra någonting till dess att ditt aggregat verkligen packar ihop, eller skicka in det för att få ett nytt om du inte vill ta olägenheten att stå med en trasig dator vid ett oplanerat ( dvs sämsta möjliga ) tillfälle.

Öppna INTE aggregatet. Utan ritningar, mätinstrument och kunskaper kan du bara göra saker och ting värre. Vinandet du hör kommer från "switchfrekvensen", moderna aggregat hackar upp spänningen med hög frekvens ( 50-100 kHz) för att kunna transformera upp/ner med mindre förluster som största fördel. Ett ansträngt pipande kan tyda på att aggregatet håller på att packa ihop, ELLER att strömförbrukningen gått upp radikalt för att något annat är på bommen. Eller så är det betydelselöst.

Ett bra sätt att ladda ur stora kondingar är att hålls ett lagom stort motstånd (100Kohm) över polerna några sekunder.

/Göran

  • Medlem
  • 2002-10-22 14:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: gpd:
Hej STFM (nån Atari koppling här ??)

Har jag inte ens tänkt på... så, nej ingen koppling.

Tack för tipsen. Till en del folks möjliga förtret har jag bestämt mig för att avså från att pilla med aggregatet. Får köpa ett nytt, eller härda mig.

1
Bevaka tråden