Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade en ny G4a i dag 1GHZ DP, startade upp i OS9 efter en timme började den stora fläkten att varva upp och ner, på i 10sec av i 10sec, småt störande, man kunde inte prata i telefon, så högt lät den !

Open firmware reset hjälpte inte, men när jag resetade PMUn (power managern) så började datorn att bete sig lite mer normalt, nu var damsugarfläkten på i 10 sec och av i ca 2 min.

Hade varit mycket bättre om fläkten hade hållit en konstant hastighet, och inte av och på.

Är det någon som har en bra lösning förutom öronproppar ?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-15 10:13

Det låter mindre i MacOSX för mig.

Rickard A skriver i ett annat inlägg:
"En jättebra sak med kommande 10.2.2 för oss som har nya G4 867MP (och snabbare) är att den innehåller fixar som gör att fläktarna låter mindre."

Det må vara sant, men fläktarna i nätaggregatet lär ju låta lika mycket oavsett. De står ju på hela tiden och blir väldigt enerverande i längden.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-15 11:44

Egen teori:

I Mac OS 9 så varvar maskinen upp i ett för att Apple anser man skal köra Mac OS X. Har gjort allt för att dra ner ljudnivån i nian, men misslyckats. Den väsnas som bara den!

I Mac OS X så sker det inte oberonde vad jag gör!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Melker Lindström:
Det låter mindre i MacOSX för mig.

Rickard A skriver i ett annat inlägg:
"En jättebra sak med kommande 10.2.2 för oss som har nya G4 867MP (och snabbare) är att den innehåller fixar som gör att fläktarna låter mindre."

Det må vara sant, men fläktarna i nätaggregatet lär ju låta lika mycket oavsett. De står ju på hela tiden och blir väldigt enerverande i längden.

Jag kanske borde förtydliga mig lite. 10.2.2 innehåller bl a nya versioner av AppleFan.kext och CpuThermo.kext. Efter installation och omstart låter det som om fläktarna snurrar mindre i ett ljud som inte är lika irriterande.

OBS!!! DETTA HAR JAG "HÖRT" (LÄST) PÅ INTERNET. JAG HAR SJÄLVKLART INTE PROVAT SJÄLV EFTERSOM 10.2.2 ÄNNU INTE SLÄPPTS OFFICIELLT.

Oavsett vad än Apple gör tror jag inte de kan få den acceptabelt tyst. Datorn är den mest högljudda som jag hört på år och dar. Ljudet från den fyller hela vår 2:a från vardagsrummet där den står till sovrummet i andra änden. Den hörs även om man stänger dörren till sovrummet!!!
Jag hade en QS 800 innan och den är som en viskning jämfört med denna. Innan det hade jag en G4 350 och den var också makalöst tyst jämfört med denna. Igår lyssnade jag på en Digital Audio modell, 533mhz, även den bra mycket tystare.

[ 15 Oktober 2002, 15:14: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

Hur resetar man PMU:t? Det känner jag att jag skulle vilja prova. Man börjar ju bli desperat.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-15 16:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Hur resetar man PMU:t? Det känner jag att jag skulle vilja prova. Man börjar ju bli desperat.

Har också rotat runt och letat lösningar eftersom ljudet driver mig till vansinne. Men det kanske är dags att försöka kräva svar från Apple. Är det verkligen rimligt att betala 25000 plus moms för en burk som låter som en dammsugare?
Finns trådar i Apples egna forum om folk som reklamerat och fått nya nätaggregat (utan förbättring...)

Ingen vidare bra reklam med forum som går ut på hur bullrig den nya datorn är.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Hur resetar man PMU:t? Det känner jag att jag skulle vilja prova. Man börjar ju bli desperat.

Dra ut strömmen, öppna lådan, liten knapp 5x5mm på sidan av logikkortet närmast dig, OBS TRYCK BARA EN GÅNG !! vänta 10 sec, stoppa i strömmkabeln, kör !

  • Oregistrerad
  • 2002-10-16 21:28
Citat:

quote: Let me quote Ian Felts from 2CoolTek here: "...ball bearing, 60mm square by 25mm thick fan. It is loud as heck, and flows more air than most 80 or 92mm fans. Make sure you absolutely have to have this fan before buying, as it will drive you nuts with the high pitched whine." No question, he´s right there. The unit is extraordinarily strong for a 60mm unit, but even if you thought you could handle the 43dB(A) of the PAPST 612 NGHH, the Delta will make you go insane, whether you´re listening to it for 5 minutes or half a day. The noise is unbearable, at least if you keep your case open. It might, however, be easier to endure with a closed case.

Från Hardware Central

Det är den här fläkten Apple satt in två stycken av i nätaggregatet. Tack för det!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-18 13:40

Jag har bytt ut dessa två fläktar i den G4 vi har som demo i våran butik. Personalen i butiken orkade inte med ljudet längre som dom gamla fläktarna gav..

Fungerar utmärkt och datorn är tystare än en QS..

Fläktarna jag använde heter Thermaltake TT 6025A-2B. Det man behöver göra på fläktarna är att byta kontakter.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Melker Lindström:

Citat:

quote: Let me quote Ian Felts from 2CoolTek here: "...ball bearing, 60mm square by 25mm thick fan. It is loud as heck, and flows more air than most 80 or 92mm fans. Make sure you absolutely have to have this fan before buying, as it will drive you nuts with the high pitched whine." No question, he´s right there. The unit is extraordinarily strong for a 60mm unit, but even if you thought you could handle the 43dB(A) of the PAPST 612 NGHH, the Delta will make you go insane, whether you´re listening to it for 5 minutes or half a day. The noise is unbearable, at least if you keep your case open. It might, however, be easier to endure with a closed case.

Från Hardware Central

Det är den här fläkten Apple satt in två stycken av i nätaggregatet. Tack för det!

Så du har inte bytt fläktarna inuti Power Supplyen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-18 14:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Så du har inte bytt fläktarna inuti Power Supplyen?

Jo, det är dom två jag bytt.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-18 15:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:
Fläktarna jag använde heter Thermaltake TT 6025A-2B. Det man behöver göra på fläktarna är att byta kontakter.

Och var köper man de i Sverige? Pris?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-18 16:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:
Jag har bytt ut dessa två fläktar i den G4 vi har som demo i våran butik.

Är inte det snudd på falsk marknadsföring?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-18 16:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:
Jag har bytt ut dessa två fläktar i den G4 vi har som demo i våran butik.

Är inte det snudd på falsk marknadsföring?

Haha, jo, vi får sätta upp en lapp om att den är moddad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-18 16:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Melker Lindström:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:
Fläktarna jag använde heter Thermaltake TT 6025A-2B. Det man behöver göra på fläktarna är att byta kontakter.

Och var köper man de i Sverige? Pris?

Jag beställde dom på www.datorbutiken.com
Thermaltake 60x60x25 ska du leta efter under "Kylning"

95kr st kostar dom.

OBS! Kontakterna på dom nya fläktarna passar inte direkt.. Dom måste bytas ut. Så det gäller att vara lite händig.

[ 18 Oktober 2002, 17:00: Meddelandet ändrat av: JohanK ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-18 16:58

Tänk på att garantin försvinner när ni byter fläkt.

1
Bevaka tråden