Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Imac:en sned...:(

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-10-11 09:46

Min alldeles sprillans nya Imac, 15", 800mhz med superdrive...fick den i förra torsdagen och packade upp den först igår och började installera...
Döm om min förvåning när jag börjar greja i Photoshop och upptäcker att allt lutar!! Den är helt sned!
Döm ännu mer om min förvåning när jag mäter skillnaden på skärmens högra och vänstra sida och det diffar mer än 5 mm!!
Dessutom kan jag inte sätta i kontakten till telefonjacket för piggarna sitter för tätt!?! Den får helt enkelt inte plats i ett vanligt uttag såvida jag inte sprätter bort plasthöljet!
På måndag får DHL hämta den...jag som tänkt ha riktigt roligt får nöja mig med min gamla iMac ett tag till ser det ut som.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-11 09:52

Har aldrig hört talas om dylika trubbel. Tråkigt

Låter väldigt udda, är det skärmen eller "skärmytan" som är sned?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2002-10-11 10:28

Du är inte helt ensam om felet... Det är ett känt problem för Apple-tekniker, det går att justera.

Jag har för mig att det sitter justeringsskruvar i länkarmkonstruktionen. Borde vara rätt enkelt att justera så skärmen står spikrakt.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-11 10:35

Då är det bara telefonkontakten kvar.
Kommer ihåg min far som applicerade våld på telefonsladden och helt sonika körde den rakt in i ethernetuttaget på iMacen och på något sätt fick fast den, senare ringde mor och sa att modemet inte ville koppla upp sig.

Jag tor Therese menar andra delen av telefonsladden, alltså själva stickproppen som ska in i telejacket på väggen. Jag har också upplevt att stiften sitter lite snett, varför det inte är helt enkelt att trycka in den i jacket. Man får helt enkelt bända lite på stifen tills det med lite kraft går att trycka in den i väggen.

/M

Telepluggen är det bara att "bända till" med en tång

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-11 10:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Då är det bara telefonkontakten kvar.
Kommer ihåg min far som applicerade våld på telefonsladden och helt sonika körde den rakt in i ethernetuttaget på iMacen och på något sätt fick fast den, senare ringde mor och sa att modemet inte ville koppla upp sig.

Ha, går det inte med våld så går det med mera våld

Hade en kollega som lyckades trycka in en extra diskett i en LC 475 när det redan satt en i. Fantastisk bedrift. Han fick själv gå till serviceverkstaden för att mecka ut disketterna till allmän muntration hos teknikerna

  • Oregistrerad
  • 2002-10-11 10:47

Som Cube skriver så är det till att justera i armen.. Det är inget vanligt fel vad jag vet dock. Ingen iMac vi har köpt har haft de problemen!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-10-11 12:13

Cube: det låter ju skönt att höra...hoppas det går fort att få den tillbaks också, för jag hade ju räknat med att komma igång och greja med den!
Däremot tror jag inte att jag ger mig på att justera den själv...det sitter liksom i den delen som går in i skärmen, för armen för övrigt verkar rak...eller möjligtvis "skruvad" lite i sidled, om nån förstår vad jag menar.

Martin: sant, jag menar stickkontakten!

Egentligen hade jag tänkt att jag kanske kan leva med sned skärm, lite charmigt kanske? Men när jag skulle plugga i kontakten och den inte heller passade höll jag på att få ett epileptiskt anfall och bestämde mig för att nu får det ordnas. Sen tycker jag det är lite dåligt med tanke på att jag har 3 andra kontakter som sitter i varann huller om buller utan problem.
Mitt humör blev inte heller bättre av att jag hittat en annan kontakt att sätta i och att den inte kopplade upp på internet heller...fast det får jag lösa senare.

(oj...uppsats!
)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-13 13:50

Bra att veta hur man gör ifall fler råkar ut för samma problem....

...så tråden bör ligga under "iMac"-forumet istället!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-15 09:30

Min pappa har också problemet med sned iMac-skärm. Det är länken/böjen närmast skärmen som är glapp, så att skärmen liksom hänger snett.

Menar ni att detta ska gå att fixa till själv? Jag har inte ens vågat prova...

/Nils

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-10-17 10:25

Där ser man....ja, då får vi se hur min ser ut när den kommer tillbaks. Den gick med posten (låter inte det osäkert då??) som företagspaket i tisdags till ett ställe som heter LAN-master.

Citat:

quote: Den gick med posten (låter inte det osäkert då??)

Det roligaste med "nya" Posten är att det alltid blir en överraskning var/när/om sakerna dyker upp

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-10-17 10:52

Edit: vet inte hur jag bar mig för att få samma post skriven igen.

[ 17 Oktober 2002, 13:24: Meddelandet ändrat av: Therese ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-17 12:21

Där ser man...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-10-23 17:08

Jag får spaaaader!!!
I måndags ringde jag och kollade med Master-LAN om statusen. Den var klar och skickad! *jippi* Right on time!
Kollade med posten igår vart min nya vän tagit vägen då den inte blev levererad till mig, och då var den på vift någonstans efter Jönköping, och eftersom jag var en privatperson får jag det en dag senare än företag. Jaha...ringde idag igen och då får jag veta att mitt paket nu ligger på nån servicebutik som säljer tobak och grejer!!! Va!?!
Ska min sprillnya Imac ligga på ett tobakslager!?
Kollat noga om det här verkligen är rätt och så är det....upp till 20 kg och även värdeföremål ibland upp till 50 000.- hamnar på sådana ställen! För posten och butiken är ju ersättningsskyldiga om paketet är skadat...jo jo...och hur ska jag se det då innan jag fått upp burken??
Jeeesus....
Och så länge jag inte fått någon avi får jag inte hämta ut den...och avin kommer i morgon.
Väntar...

Posten är ingen riktigt Post längre!

Men den som vänar på något gott...
hoppas du blir nöjd med din nya "raka" iMac!

edit:
Men du förresten, Skit i avin. Du kan hämta den ändå, det brukar jag göra. Jag ringer utlämningsstället och frågar om paketet kommit, sen hämtar jag det bara. Varför vänta en dag extra?

/M

[ 23 Oktober 2002, 17:15: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-10-24 12:28

Nu är jag lite besviken...
Jag har nyss dragit igång datorn efter att ha hämtat ut den i tobaksbutiken och funkar gör den...men skärmen är ännu mer glapp än förut, för då var den åtminstone lite stum.

Min fråga: glappar alla andras skärmar också eller är de helt stumma?
Min tiltar, alltså går att vicka ganska mkt och snedheten blir beroende på vilket "läge" jag "ställer den" i.

Min fars iMac (15") glappar en liten aning. Det handlar om högst 1 mm i lägesskillnad längst ute vid skärmens kant. Men konstruktionen känns stum, och jag upplever inte glappet som störande. Skärmen är för övrigt rak.

Synd att du har problem med dig skärm. Men jag föreslår att du beger dig till en Macåterförsäljare och jämför med deras demoskärmar. Mycket glapp ska det ju givetvis inte vara, då tycker jag du ska begära att få en ny. Tillämpa "öppet köp"-regeln om de vägrar ge dig en ny.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-24 13:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tesa:
Nu är jag lite besviken...
Jag har nyss dragit igång datorn efter att ha hämtat ut den i tobaksbutiken och funkar gör den...men skärmen är ännu mer glapp än förut, för då var den åtminstone lite stum.

Min fråga: glappar alla andras skärmar också eller är de helt stumma?
Min tiltar, alltså går att vicka ganska mkt och snedheten blir beroende på vilket "läge" jag "ställer den" i.

Farsans skärm glappar, men min egen är helt stum och dessutom rak. Så det _borde_ ju gå att justera...

/Nils

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-11-14 12:53

Då har man fått tillbaks sin burk då och denna gången är den banne mig både rak och stadig!
Jag tror de har bytt armen... och det tog 1 månad sen första inlägget.

Nu är det bara internetanslutningen kvar...Den kom aldrig igång innan jag skickade in burken, och får jag inte sprätt på den blir jag säkert av med maskinen igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-14 15:51

Lycka till Tesa!!!

Vänligen, Ylan, som hatar att vänta!!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-11-18 12:08


Hur stor är sannolikheten att den här burken nånsin blir bra??
När de haft isär den verkar det som de pajjat utgången till ljudet, eller inte fått ihop den korrekt...låter inte bra alls.
Dessutom ser det ut som att de brutit upp den med nåt riktigt vasst för det sticker fram skavd/rispad plast bakpå i skarven på globen.
Så gick det...jag har en rak och stabil skärm på en dator utan ordentligt ljud.
Jag ger upp.

Kör du med Apple ProSpeakers eller?

/M

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-11-18 12:23

Ja...de funkade hela tiden förut, men inte efter att de plockade isär datorn.
Båda får kontakt ett par korta sekunder när man sätter i dem, låter som vanligt, sedan bryter det helt och knastrar i den ena samt låter mycket dåligt. Den andra är helt tyst.
Samtidigt kommer det upp ett felmeddelande på skärmen och i loggen där datorn inte känner igen högtalarna.
Har gjort en helt ny ominstallation för att utesluta mjukvarufel och själva högtalarna verkar det inte heller vara fel på.
Tror det sitter nånstans i kontakten på burken.

Bara att skicka tillbaka den igen då. Ge dig inte.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-02-12 08:37

Minns ni den här?

När ljudutgången inte längre funkade skrev jag ett långt mail till Office där jag köpt datorn och bad om hjälp. De fixade så ärendet hamnade hos Apples Customer relationship men de sa att den var tvungen in en sista gång innan nåt gjordes *suck*. Fick alltså återigen ringa Apple Care, som frågade om jag för en gångs skull ville lämna den där den var köpt för att lagas, vilket blev Office. Först lät jag en kompis testa högtalarna hos sig för att vi verkligen skulle vara säkra på att de var felfria.
Under jul så skickade jag in den och någon gång efter all ledighet ringde de och sa att det VAR högtalarna det var fel på, vilket jag blev väldigt förvånad över. Vi hade ju testat!!
Men de hade hursomhelst beställt nya och skulle skicka hem den till mig när allt kommit.

Någon vecka senare ringer de och berättar att de gjort ett misstag, och att det VAR ljudutgången som var trasig. Men då var den tvungen iväg igen, troligtvis till LAN-master, eftersom Office inte hade rätt att beställa delar till datorn. Tjejen jag haft kontakt med på Office ringde alltså till Apple care själv och passade på att anmärka på repor som blivit på chassit och även en skruv som försvunnit ur skärmen efter alla dessa turer.
Vänta igen...
Ringde i förrgår och får veta att datorn var tillbaks hos Office men de skulle packa upp den för att se att allt var ok denna gången! Bra, äntligen tänkte jag.

Igår ringde de igen...de har fått tillbaks datorn och....chassit var bytt, skruven tillbaks på plats men ljudutgången fortfarande kass.

Nu ligger ärendet återigen hos Customer Relationship och denna gången ska jag ha en ny dator och helst någon typ av ersättning om det går...jag har ju f** varit utan burken i 4 månader!!
Fast egentligen....jag skulle nöja mig utan ersättning om någon ansvarig kunde komma hit med min dator (en ny) med det minne jag hade satt i extra, och en ursäkt över spektaklet.
Då skulle jag bli glad.

Nu bad jag Office tigga ett par nya Koss åt mig då mina ärvda har några år på nacken!

Ge dig inte, det går att få ersättning!
Jag fick närmare tusenlappen, att köpa för i AppleStore, för en månads strul.

Bevaka tråden