Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radeon i kuben brinner upp i 10.2!!!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en kub med medföljande radeon (med den väsnande fläkten...). För ett par månader sedan började ett problem uppträda i samband med viss belasting på grafikkortet (vissa websidor, quicktimefilmer, opengl o.s.v.)
Det kommer vertikala streck på en annars helfärgad skärm ( i olika färger varje gång, vanligtvis grå).
För att få bort spektaklet måste man sätta kuben i vila och väcka den igen. Jag kollade runt lite på nätet och upptäckte att detta är ett vanligt problem bland kubägare med radeon. Det verkar vara 10.2 som triggar hela saken men inte nödvändigtvis direkt när man har installerat det... Jag fick felet först en tid efter 10.2.2 (tror jag) och hade haft 10.2 sedan det kom ut.

Efter mycket letande på bland annat apples diskussionsforum verkar det som att det är en permanent skada på kortet och därav är enda lösningen att skaffa ett nytt kort. Ok tänker man och frågar sig var man kan köpa ett nytt grafikkort till en maskin som slutade produceras för 1,5 år sedan. Ringer applestore där jag köpte den. Dirigeras till apple teknisk support. Dirigeras till annan appleåterförsäljare i stockholm. De har olika "reservdelar" för kuben som man kan få köpa från apple.
Ok, och vad kostar spektaklet?
För ett ATI 128, ett kort som inte tillverkats på evigheters evigheter vill de ha drygt 2000 kr!!!
För ett geforce 2mx ännu mer.
Jag kan få ett radeon något billigare (samma pris som ATI 128) eftersom det är samma kort som jag hade innan, men jag vill ju inte bränna ytterligare ett. Ett geforce 2mx för pc kostar i dagsläget >500 kr i affär!!!

Apple bör göra något för sina kunder, i stället för att göra vinst kan de väl sälja kortet helt utan vinst bara så att det går runt. Det är trots allt apple som har orsakat problemet och de har inte ens kommenterat eller hjälpt till på något sätt.

Det är ju det västa, alla stackare som sitter med radeon i sina kubar ovetandes utan att apple säger något. I morgon kan det vara deras tid för att få en icke-fungerande arbetsdator.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-04 12:52

Är du 100 på att felet har med hetta att göra? Iofs verkar det ju logiskt att GPU:n får jobba hårdare pga QE, men att det skulle brinna upp låter skrämmande. Sitter med samma kort med en fläkt som låter som om den lägger av när som helst och funderar därför på att kasta på en fläns istället, men nu blev jag halvnervös.

Hur varmt går era kort, Puppet och andra som kör med Radeon + kylfläns?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-04 13:14

Nu lär du ju inte vilja ha ett Rage 128 men det borde du kunna hitta ganska lätt.. många som bytt ut dom i sina kubar. Sätt in en annons. Du lär ju inte behöva betala 2000 iaf. Geforce MX och Radeon 7500 brukar ligga på dryga 1000-lappen om det inte blir budgivning.

Själv har jag kvar mitt 128 i kuben. tyvärr.

Lycka till.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-04 13:19

Det kan ju tänkas att det alstras en del värme även från hårddisken under dessa processer och sammantaget med värmen från CPUn och GPUn blir det kanske för mycket?

Har själv ett fläktlöst GF2 MX som går hur svalt som helst..

Kan rekommendera Bill Fox lösning till alla Cubister

Citat:

quote:Efter mycket letande på bland annat apples diskussionsforum verkar det som att det är en permanent skada på kortet och därav är enda lösningen att skaffa ett nytt kort.

Det kan vara fläkten till kortet som håller på att ge upp. En väns dator började uppvisa samma tendenser som din, det visade sig att fläkten på hans GF2 höll på att ge upp.

Ok, jag kanske skall klargöra att kortet inte bokstavligen brann upp. Felet verkar ej heller ha att göra med hetta, då radeonkortet har fläkt och inte alls blir lika varmt som t.ex. geforcet.

Det är helt enkelt GPU belastning eller dyligt som orsakat felet som ÄR PERMANENT.

För att göra det hela ännu konstigare kan jag upplysa om att den grå skärmen kommer oftast precis när man slagit på kuben då den är sval (då kan det inträffa bara man öppnar ett fönster ). När kortet blir varmare uppträder felen endast vid stor påfrestning på grafikkortet.

Jag har satt annonser på många ställen, inget lycka med vare sig Geforce 2mx eller Ati 128. ( jag behöver ADC för min skärm och dessutom är de flesta geforce 2mx:arna kylflänslösa vilket inte går ihop med kuben...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 10:31

Jag lyckades ropa in ett ATI Radeon 7500 Mac Edition, 32 Mb + stöd för två skärmar, på Ebay i våras. Ett sådant kort är fläktlöst och går precis in i Cuben. Man måste modifiera den fästplatta som sitter på Cubens originalgrafikkort. Inga värmeproblem, Cuben går dygnet runt och det var ju rätt varmt i sommras.
Innan du frågar: Nej jag säljer inte originalkortet, vill ha det i reserv ifall det trots allt skulle hända något.

Lösning: Sälj din kub till mig och köp en ny Mac för pengarna

  • Medlem
  • 2003-01-05 14:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ghazban:
För att göra det hela ännu konstigare kan jag upplysa om att den grå skärmen kommer oftast precis när man slagit på kuben då den är sval (då kan det inträffa bara man öppnar ett fönster ). När kortet blir varmare uppträder felen endast vid stor påfrestning på grafikkortet.

Exakt samma problem hade jag med ett Geforce 2MX på PC. Min okvalificerade gissning är att vid högre temperaturer så lagades en glappkontakt genom metallens svällning. Kortet är sålunda på väg att dö helt. Det kan vara relaterat till värme, men kan lika gärna vara ett fabrikationsfel, som gör att den gått sönder i förtid. För övrigt vet man ju inte hur länge de nya korten håller...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sundevall:
Lösning: Sälj din kub till mig och köp en ny Mac för pengarna

Hur mycket vill du betala för den?
(fan, jag vill inte ha en vindtunnel

Citat:

quote:Hur mycket vill du betala för den?
(fan, jag vill inte ha en vindtunnel

Beror på vilka specs det är men jag är väldigt sugen. Har "alltid" velat ha en kub.

450 MHz G4, ATI Radeon 32 MB DDR(trasigt, typ...), 576 MB RAM, DVD-rom, 10/100 mbit ethernet, inge airport. Resten e standard för kuben tror jag.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ghazban:
450 MHz G4, ATI Radeon 32 MB DDR(trasigt, typ...), 576 MB RAM, DVD-rom, 10/100 mbit ethernet, inge airport. Resten e standard för kuben tror jag.

Okej, sounds good..
lägg till mig på din ICQ ( # finns i min profil), så kan vi snacka

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-07 23:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: pjutsi:
Är du 100 på att felet har med hetta att göra? Iofs verkar det ju logiskt att GPU:n får jobba hårdare pga QE, men att det skulle brinna upp låter skrämmande. Sitter med samma kort med en fläkt som låter som om den lägger av när som helst och funderar därför på att kasta på en fläns istället, men nu blev jag halvnervös.

Hur varmt går era kort, Puppet och andra som kör med Radeon + kylfläns?

Jag har ett Radeon 7500 med kylfläns på bara. Det blir inte speciellt mycket varmare än ett ATI Rage 128-kort med kylfläns på.

Mina förra kort (Geforce 2 MX och vanliga Radeon 32MB) var betydligt varmare. Geforce 2 MX var nog snäppet varmare än Radeon. Båda dessa kort monterade jag en fläkt på. Och visst blev de varma, men att de skulle brinna upp låter lite knasigt. Men har man fel sorts fläkt eller att värmen från GPU:n inte leds upp på korrekt sätt i flänsen så kanske det kan bli knas.

Vill man vara på superlugna sidan med sin Cube så ska man helt klart endast använda Rage 128 eftersom det inte har stöd för QuartzExtreme, och därför blir de inte lika varmt som med de andra korten.

ghazban..
har du gått och dött?

edit: stavfel

[ 08 Januari 2003, 21:58: Meddelandet ändrat av: Sundevall ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 23:17

Puppet, vad fick du hosta upp för ditt Radeon 7500 på eBay? För det var väl där du hittade det? Och hur mycket kostade frakten?

Jag hoppade just av ett budgivningsrace som slutade på $192.50 för ett sånt kort. Puh. Om 2 dagar stänger ytterligare en auktion med samma kort. Hoppas den går lugnare till... Det skulle kännas lättare att vara med och kriga om jag hade koll på vad liknande grejer gått för innan.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-15 13:58

Jag har Radeon 7500 i min cube utan fläkt. Inga problem hittills. Skumt att det blir så när du har fläkt i den?

uhm... kanske blir för hög belastning på strömaggregatet som inte pallar trycket?

/D

1
Bevaka tråden