Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM9600 MakeOver!!!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en gammal 9600:a därhemma som kommer förbli osåld eller inbringa ett pris som inte gör det lönt att sälja den.

Istället har jag funderat på vad jag skulle kunna hitta på med den. Jag har 128 Meg minne i den, och det skulle behöva boostas. Kan man köpa begade minnen? Vilka processoruppgraderingar finns och vilka rekommenderas? Vilket operativ kan jag köra på den (funkar OS X med någon patch eller hur är det)? Linux? Och kanske framför allt, vad tusan kan jag använda den gamla bettan till?

Hjälp mig med: PM9600 Makeover!!!

vänligen Jont Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-18 22:12

FTP-server
Webbserver
Scannerdator
Ge bort den till Afrika

[ 18 November 2002, 22:13: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-11-18 22:22

Har samma fråga angående en G3 Desktop 266Mhz (klockad hela 33Mhz! )
160mb ram, os 9.1 3+4gb HD intern zip
har ingen router( bara en sketen switch i ett skåp) hemma (utom airport) annars hade jag satt den som server..

nån som har idé?
den är nyformaterad

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-18 23:20

Vaddå, en G3:a går ju att göra mycket kul med. Jag har en utöver min QS. Används dagligen av familjen som surfdator och för barnspel. Jag plockade i mer minne (nu totalt 416 Mb) och stoppade i ytterligare ett graffakort (överblivet ATI Rage Pro) utöver den ATI Rage som är original. Var ner och köpte en extra 17" skärm från Recyclers konkurslager för 500 spänn. Vips blev det en helt suverän maskin för surfning och e-post. Smutt med dubbla skärmar när man surfar...

Hör till saken att jag har stoppat i ytterligare en IDE-disk sen tidigare så den har hela 4+17 Gb. Räcker gott för enklare ändamål. Delar bredband via en switch. Funkar kanon.
Den har gått 11643 timmar sen 980913 då den tydligen rullade av linjen. Inte illa Den går nog 10000 timmar till....

[ 18 November 2002, 23:22: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-19 00:48

Om man är lite händig och känner för att pilla lite så kan man ju alltid bygga om sin gamla dator. Titta på den här sidan för lite inspiration!

/arvid

Någon som vet var man hittar begat minne till en PM9600? Här kanske?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-11-19 08:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Om man är lite händig och känner för att pilla lite så kan man ju alltid bygga om sin gamla dator. Titta på den här sidan för lite inspiration!

/arvid

redan gjort många av dom vettiga sakerna där =p

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-11-19 08:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Vaddå, en G3:a går ju att göra mycket kul med. Jag har en utöver min QS. Används dagligen av familjen som surfdator och för barnspel. Jag plockade i mer minne (nu totalt 416 Mb) och stoppade i ytterligare ett graffakort (överblivet ATI Rage Pro) utöver den ATI Rage som är original. Var ner och köpte en extra 17" skärm från Recyclers konkurslager för 500 spänn. Vips blev det en helt suverän maskin för surfning och e-post. Smutt med dubbla skärmar när man surfar...

Hör till saken att jag har stoppat i ytterligare en IDE-disk sen tidigare så den har hela 4+17 Gb. Räcker gott för enklare ändamål. Delar bredband via en switch. Funkar kanon.
Den har gått 11643 timmar sen 980913 då den tydligen rullade av linjen. Inte illa Den går nog 10000 timmar till....

hm.. delar bredband via en switch?
inte router?
vad har du för internetleverantör?

jag har ingen router, (bara airport) annars ahde den fått stå som server eller surfdator

  • Oregistrerad
  • 2002-11-19 10:56

Gör en filserver ALLAN av den. 6PCI platser i den så du kan ju skaffa ATA kort och sen trycka in diskar i den. Snabbt nätverkskort och du har en filserver som du kan ha länge.

Det går att lura på X på den, men jag skulle nog låt bli...

Om du skulle sälja den, vad vill du ha för den?

NIKKE: Vad är du beredd att ge?

PM9600, 128 Meg minne, 1.2 + 4 Gig hårddisk, 3 ATI grafikkort (4+4+8)Mb minne. 15´, 17´ skärm. + en massa mer eller mindre användbart schauffs!

/JO

1
Bevaka tråden