Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BeOS på en G3-a !!!! härligt!

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Äckligt soft... uppgraderade min PowerMac 7500 med ett sonnet cresendo G3-350mhz... och BeOS fungerar sååååå perfekt! älska BeOS!!!

/ Fanskapet

[ 04 Januari 2003, 07:55: Meddelandet ändrat av: Fanskapet ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fanskapet:
Äckligt soft... uppgraderade min PowerMac 7500 med ett sonnet cresendo G3-350mhz... och BeOS fungerar sååååå perfekt! älska BeOS!!!

/ Fanskapet

vad har du för BeOs version
min orginal BeOs stöder inte G3

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-02 20:44

Både 4:an och 5:an skall stödja G3, men endast på en 603/604-maskin som uppgraderas till G3 efter installation.
Jag kör BeOS 5 Pro på en APS M*Power 604, helschysst!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Både 4:an och 5:an skall stödja G3, men endast på en 603/604-maskin som uppgraderas till G3 efter installation.
Jag kör BeOS 5 Pro på en APS M*Power 604, helschysst!

synd för jag har G3 Beige överklockat från 266 till 300Mhz

  • Medlem
  • 2003-01-02 21:00

Jepp jag körde också be på min gamla G3,a och MacOS i sheepshaver ungefär som jag kör classic nu... fasen vad det gick.. Apple skulle köpt Be istället för NeXT

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hanibal:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fanskapet:
Äckligt soft... uppgraderade min PowerMac 7500 med ett sonnet cresendo G3-350mhz... och BeOS fungerar sååååå perfekt! älska BeOS!!!

/ Fanskapet

vad har du för BeOs version
min orginal BeOs stöder inte G3

Jo, de har förklarat hur de ligger till iof men men ... BeOS stödjer inte mammaplankorna till G3/G4-orna, pga. en stor skillnad mellan kretsarna samt att "Äpple" vägrade ge Be INC specarna på de nyare macarna...

men de fungerar perfekt att uppgradera en gammal PowerMac.. (vissa, läs: http://www.gobe.com/beos/beosready-ppc.html)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Både 4:an och 5:an skall stödja G3, men endast på en 603/604-maskin som uppgraderas till G3 efter installation.
Jag kör BeOS 5 Pro på en APS M*Power 604, helschysst!

måste rätta dig med en sak.. PowerMac 7500 går att uppgraderas och få BeOS stöd, fast den har en 601 CPU.. dock är de den enda mammaplankan i 601-serien som fungerar med BeOS tror jag.

Finns BeOS 5 för Mac?! Jag trodde det var en PC-only version? Hur skaffar man den?
Jag körde version 4 på min Performa 6400 tills det vägrade starta upp, underbart system!

  • Medlem
  • 2003-01-03 23:29

Jag är också nästan helt säker på at R4 var den sista versionen för PPC.. blev mycket förvånad när jag läste att folk körde R5, menar ni inte R4?

BeOS R5 PRO cd´n inkluderar både en x86 port samt en PPC port... och snart kommer en ny BeOs version, Zeta.. får se om de finns en PPC port där :DD.. (jag vet, men ja får inget säga.. så de blir en överraskning )

btw.. BeOS5 PRO måste köpas.. dock är de lite probelmatiskt nu eftersom Be INC blivit uppköpt av Palm INC.. men YellowTab kommer fixa biffen åt dig.. ha lite tålamod bara
oj... nu sa ja lite för mycke tror ja

[ 04 Januari 2003, 04:01: Meddelandet ändrat av: Fanskapet ]

  • Medlem
  • 2003-01-04 05:25
Citat:

quote: Apple skulle köpt Be istället för NeXT

Bygg en tidsmaskin.

NEJ!. knappast.. isåf hade de med största sannolikhet aldrig blivit någon x86 port av BeOS.. dvs.. en total katastrof för mig och många andra som till största del är x86 användare...

hemska tanke!, dock hade iof ni mac användare antagligen fått ett ruggigt fränt OS.. men men..Be+äpple= !x86
/ Fanskapet

[ 04 Januari 2003, 07:29: Meddelandet ändrat av: Fanskapet ]

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-08 20:18

Är inte BeOS nedlagt?

Fanskapet, kan du inte slänga in ett par screenshots? Hade varit kul att se hur långt det kommit sedan jag slängde in det 98.

Tja de har inte skett så många förändringar GUI-wise , men de bryr ja mig inte så mkt. om eftersom jag personligen tycker att GUI´t i BeOS är perfekt som de är.. DOCK, finns det juh en läckt version av BeOS 5.1d0, (DANO) som Be arbetade på innan de vart uppköpta av Palm INC
där de blandannat hade gjort det möjligt att byta skin på tracker fönstren.. men men...

http://w1.319.telia.com/~u31905607/files/BeOS/Image/

btw. PPC-versionen av Dano läckte aldrig ut.. tyvärr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 20:31

BeOS 5 var ju grymt imponerande! Man lär kunna hacka BeOS 5 PE och sedan bränna en skarp installationsskiva, men de instruktioner jag hittade har extremt krångliga. Men det var tur att Apple köpte NeXT och inte Be. Tänk er Jean-Lous Gassée i ledninge för Apple...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 20:31

BeOS 5 var ju grymt imponerande! Man lär kunna hacka BeOS 5 PE och sedan bränna en skarp installationsskiva, men de instruktioner jag hittade har extremt krångliga. Men det var tur att Apple köpte NeXT och inte Be. Tänk er Jean-Louis Gassée i ledningen för Apple...

[ 09 Januari 2003, 21:30: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
BeOS 5 var ju grymt imponerande! Man lär kunna hacka BeOS 5 PE och sedan bränna en skarp installationsskiva, men de instruktioner jag hittade har extremt krångliga. Men det var tur att Apple köpte NeXT och inte Be. Tänk er Jean-Lous Gassée i ledningen för Apple...

Finns gott om apps att köra också, antar jag? :rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-01-09 21:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
BeOS 5 var ju grymt imponerande! Man lär kunna hacka BeOS 5 PE och sedan bränna en skarp installationsskiva, men de instruktioner jag hittade har extremt krångliga. Men det var tur att Apple köpte NeXT och inte Be. Tänk er Jean-Lous Gassée i ledningen för Apple...

Finns gott om apps att köra också, antar jag? :rolleyes:

VIlka program funkar till BeOS?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
BeOS 5 var ju grymt imponerande! Man lär kunna hacka BeOS 5 PE och sedan bränna en skarp installationsskiva, men de instruktioner jag hittade har extremt krångliga. Men det var tur att Apple köpte NeXT och inte Be. Tänk er Jean-Lous Gassée i ledningen för Apple...

Finns gott om apps att köra också, antar jag? :rolleyes:

Tillräckligt nicko!, de kanske inte är de bästa "Spel-OS´et" men då är inte mac bäst lämpat ändå... plus att man kan använda SheepSaver (köra MacOS 8.6/8.5 i BeOS).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
BeOS 5 var ju grymt imponerande! Man lär kunna hacka BeOS 5 PE och sedan bränna en skarp installationsskiva, men de instruktioner jag hittade har extremt krångliga. Men det var tur att Apple köpte NeXT och inte Be. Tänk er Jean-Louis Gassée i ledningen för Apple...

Du behöver inte "hacka" BeOS för att göra en sådan.. det är bara att göra en partition och lägga in BeOS PE där.. och sedan skapa en imagefil och kopiera alla filer/kataloger från BeOS partitionen till imagefilen, sen är de bara att bränna det på en CD tillsammans med ett "bootspår" (en BeOS bootdisk), de är de enda man behöver göra för att få sig en installations cd..

dock finns de lite klurigare grejer man kan fixa till, eg. valbara paket osåvidare.. men de är inte särskilt nödvändigt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-10 20:44

Hehe, Jag kör x86-versionen av BeOS 5 Pro i VPC...Haha

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Hehe, Jag kör x86-versionen av BeOS 5 Pro i VPC...Haha

hmm.. jo ja har kört BeOS i VPC också.. dock fungerar det lite mystiskt i VPC.. beror på kerneln nått CPU tjafs.. vet att jag fick tonvis med skumma meddelanden och Tracker fönster som helt plötsligt stängdes... o program som krashade o så :(.. tyvärr.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-10 20:53

Tja, grafiken stöds inte. Jag jobbar på det...BeBits. Om man högerklickar (Ctrl-klick) slutar både tgb och mus att funka...hmm. Men det är ju mest för _att_ det går

Du kan köra BeOS i Vesa läge.. då får du färg men ingen accelererad GFX.. hmm.. har för mig om att du ska hålla inne F8 vid uppstarten av BeOS för att komma in i menyn, sen väljer du .. "false mode settings", eller nått sånt.. jeje, du hittar nog

  • Avstängd
  • 2003-01-11 16:20

BeOS krossar fortfarande allt annat Finsn i reviderad användaruppdaterad upplaga för PC. "BeOS 5 Extreme" tror jag det heter och "BeOS 5 Developer Edition"... stöd för alla nyare graffekort och processorer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-11 16:53

Fanskapet skrev:

Citat:

quote: Du behöver inte "hacka" BeOS för att göra en sådan.. det är bara att göra en partition och lägga in BeOS PE där.. och sedan skapa en imagefil och kopiera alla filer/kataloger från BeOS partitionen till imagefilen, sen är de bara att bränna det på en CD tillsammans med ett "bootspår" (en BeOS bootdisk), de är de enda man behöver göra för att få sig en installations cd.

Hur då? Beskriv gärna i detalj hur man gör för jag fattar visst lite trögt...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-11 23:01

Tuffo!
Skriver detta i NetPositive på min ThinkPad (P4-1700). Fasen vad det går undan!
Radeon-grafiken funkar, Intel AC97-ljud funkar, interna nätkortet funkar. Jag är nöjd.
Mozilla var lite långsamt tyvärr. Få se om man kan hitta lite fler tuffa apps. Detta är ju verkligen ett perfekt surfar-os!

Bevaka tråden