Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inte Cubase!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-18 14:29

Gillar verkligen inte upplägget i Cubase. Så jag kör Ableton Live.

Jag säger tvärtom. Installerade en demoversion av Ableton, men fattade inte ett dyft.

  • Medlem
  • 2006-02-18 16:46
Ursprungligen av Dalleponken:

Jag säger tvärtom. Installerade en demoversion av Ableton, men fattade inte ett dyft.

Nja. De går inte jämföra. Finns inga likheter mellan Cubase och Live. alls.
Live är ett helt nytt tänk. Men det är otroligt mycket mer genomtänkt för sitt syfte... att göra och göra om musik.
Cubase känns som det utvecklats långsamt, långsamt.. lager efter lager..
meny på undermenyn med fönstret till underfönstret hit och dit. två olika skolor

Ursprungligen av olke:

Cubase känns som det utvecklats långsamt, långsamt.. lager efter lager.. meny på undermenyn med fönstret till underfönstret hit och dit. två olika skolor

Faktum är att Cubase 1.0 på Atari som kom för snart 17 år sedan i stort ser likadant ut som dagens SX. Ingen vits att ändra sånt som funkar.

  • Medlem
  • 2006-02-18 17:48
Ursprungligen av Dalleponken:

Faktum är att Cubase 1.0 på Atari som kom för snart 17 år sedan i stort ser likadant ut som dagens SX. Ingen vits att ändra sånt som funkar.

alrajt. men det KÄNNS som det utvecklats långsamt, lager efter lager .. även om det inte gjort det
gå tillbaka och kör cubase 1.0 på en atari igen då. go old-skool

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-18 16:30

Kör Protools... känns mer på riktigt än cubase, ocj smidigare än logic.

Hade jag plats och pengar skulle jag göra en oldschool-setup typ den som PF har. Gammal Atari med Cubase, Juno-2, TX-7, ESQ-1 och TR-707..

Begränsningar föder ju kreativitet!

Popups

  • Medlem
  • 2006-02-18 19:00

Ni vet inte vad ni yrar om, Cubase är ju som skapat av herren ju. Världens bästa musikprogram, imho.

(meningsfull diskussion, haha!)

  • Medlem
  • 2006-02-18 19:33

hehe
det var inte menat som en meningsfull tråd.
Men nu har man ju lärt sig att cubase har sett likadant ut i 17 år, och att det är skapat av herren själv. Hade jag vetat om detta hade jag nog inte tyckt att det var så jobbigt att arbeta med

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-18 19:53

Jag tyckte det var jättebra, tills jag började villja göra musik och bestämma själv, säkert hännt endel sedan sx1 men det är det hemska fönstren man ska in/ut i som äter ens energi, som gjort att fastna i, har ni nån gång haft scenariot.... SKa flytt en ton, hamnar i pioano roll och fastnat däri?

Cubase har en svaghet som jag ser det - "instant-fun-faktorn". Det tar ett tag att bygga upp en låtstruktur, ingen naturlig pattern-editor så man får lira för hand eller använda 3-partsgrejor och det är ju just denna svaghet som Reason, Orion, Live och Floops utnyttjar så skickligt, med alla dessa program tar det ju bara några sekunder att pilla ihop ett snyggt beat.

Om Steinberg fixade detta till Cubase skulle snart dessa andra program vara glömda.

(imho, imho, imhohohoooo...)

Ursprungligen av pepelogu:

Cubase har en svaghet som jag ser det - "instant-fun-faktorn". Det tar ett tag att bygga upp en låtstruktur, ingen naturlig pattern-editor så man får lira för hand eller använda 3-partsgrejor och det är ju just denna svaghet som Reason, Orion, Live och Floops utnyttjar så skickligt, med alla dessa program tar det ju bara några sekunder att pilla ihop ett snyggt beat.

Vaddå? Cubase har ju en suverän pattern editor, som gör att man kan slänga ihop ett riktigt komplext beat på nån minut, har du missat det? Jag brukar använda den editorn till synthljud i bland med.

Näe, jag har inte missat den men tycker den är väldigt seg och avtändande att jobba med, inte i närheten av konkurrenterna.

Sen saknar jag en trummaskin med pattern-edit a-la 808:an som integrerad del av Cubase.

...annars är jag nöjd...

  • Medlem
  • 2006-02-19 01:23
Ursprungligen av Dalleponken:

Vaddå? Cubase har ju en suverän pattern editor, som gör att man kan slänga ihop ett riktigt komplext beat på nån minut, har du missat det? Jag brukar använda den editorn till synthljud i bland med.

runkelmalatoj

virtuella kontrollpaneler

-Vet inte om det hör hemma här, men kanske någon Cubasepilot har nytta av dessa kontrollpaneler för några syntmodeller. Jag har inte testat hur dom fungerar...

http://www.cykong.com/CubaseSX/SXpanels.htm

-Ytterligare en panel till Evolver; http://www.rozzer.net/wp/?cat=3

MVH

pepe: Du har ju alltid Rebirth...

Hehe.. nä jag väntar på Cubase4. Då har nog Yamaha-bossarna ställt allt tillrätta...

1
Bevaka tråden