Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 frågor...

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man tar en gammal 7300 eller 7600 och stoppar i ett Sonnet Crescendo G3 PCI 400MHz/512K kort i den - hur pass bra blir det då?
Fixar den film (Divx), OS X osv?
Jag tycker det verkar vara ett ganska billigt sätt (1500:- för kortet hos Macoteket) att få en (vad jag tror) vettig Mac.
Eller vad säger ni?

  • Medlem
  • 2003-01-25 15:27

jepp, funkar.. körde själv dom första versionerna av osx på en 7300/G3 400 (Sonnet)

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 22:48

Inget vidare, tycker jag... bättre spara pengarna och köpa en nyare mac, en G4 400 Mhz tex! Borde kunna få en för 4000:-

Är G4an så otroligt överlägsen att den motiverar prisskilnaden?
Jag ställer mig f.ö. tveksam till att hitta en beg G4 för 4K. Det vill ju folk ha för gamla iMacar.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 23:44

Skall du köra Mac OS X så krävs det en maskin med bra buss i. De gamla 7x00-serierna är inte anpassade och du blir inte nöjd.

Det går att hitta en G4a till de summorna nu. Såg en för någon vecka sådan. En QS 800 mhz har jag sett för 10.000:- så det gäller bara att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle och ha pengarna redo...

Men film kan ju inte vara några problem? En 266Mhz PII klarar ju film perfekt.

Som f d ägare till en 7100 med Sonett G3 kort så säger jag bara glöm det hela! Att stoppa i mer tusenlappar i den häcken och dessutom för att lira film. Pengarna i sjön.

Då kör jag väl på med PC då...
Jag bara undrar varför varenda gammal surplus 266-333Mhz PC klarar X(P) och Divx hur bra som helst medans Macar kräver en sjuhelvetes massa juice för att orka med samma sak.
Jag får liksom en plötslig känsla av motvind.
Mitt förnuft undrar varför jag skall välja något som kostar mer och är sämre...

Det hjälper inte om det är en 6500 heller?

Om du ska se på divx filmer beror också på vilket grafikkort du har. Divx filmer bör inte vara ett problem med en G3:a men du behöver ett grafikkort också som klarar av att visa filmen.

Du får som sagt upp prosessorns hastighet men inte upp något annat. Jag antar att du inte kommer att kunna använda en G3:a på 400mHz fullt ut. Dom andra komponenterna hänger inte i den takt som en G3:a vill.

Skulle också rekomendera att du sparar pengarna och köer en ny iMac (G3 modellen) den är billig och du kan se divx filmer utan problem.

Jo visst. Men för samma pengar som en G3 iMac kan man bygga ihop en monster-PC.
En dassig gammal PII klarar ju alla de här sakerna med brillians och kostar några hundralappar.
Jag vill ha en dator för att kolla på film, lyssna på musik och surfa. Och detta i en trevlig miljö.
Men för att en Mac skall klara av det krävs det så mycket pengar och datorkraft att jag börjar ifrågasätta argumenten.

  • Medlem
  • 2003-01-26 10:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pelleman:
Jag bara undrar varför varenda gammal surplus 266-333Mhz PC klarar X(P) och Divx

Jag har provat XP på en 266Mhz, och det gick som sirap. Jag tog bort det genast, och ersatte med Win98 som är assnabbt. DivX i broadcastupplösning är inte ens att tänka på på den maskinen. Den kan inte spela DVD utan specialkort. Fast om du sätter i ett monstergrafikkort, så funkar det kanske. Det beror väl i så fall på att den har AGP.

  • Medlem
  • 2003-01-26 10:58

Svart på vitt från divX:

These minimum requirements are measured for full-screen (640x480) video playback with playback quality and post-processing settings at their lowest levels. Full playback quality and post-processing requires at least 15% more CPU power.

DivX®

Windows

Windows 98 or higher
Pentium II 450 processor or equivalent
64 MB or more of RAM
8 MB or higher video card
Minimum 24-bit color when using Windows Media Player
DirectX 7 or higher is suggested for best video performance

Linux

Pentium II 450 processor or equivalent
64 MB or more of RAM
8 MB or higher video card

Mac

PowerPC G3 333 MHz processor
128 MB or more of RAM
Mac OS 8.6 or higher (including Mac OS X)

Kvalificerad rappakalja!

Jag har kört Divx på en 266/64 och en 333/32 och båda klarar uppgiften galant.
333 klarar dessutom XP hur bra som helst med 128Mb minne. Med 32Mb kan jag hålla med om att det var seeegt.

Det beror på kvaliten på divx filmen är ju också viktig att väva in. Det finns filmer som har 64kb per sekund och andra som har 150kb per sekund. Det är stor skillnad på vad datorn ska klara av. Vilket pogram man har är en också en annan sak. Jag har kört en divx film i ett program på macen. Det laggade sen när jag prövade i ett annat program så flöt det på utan problem.

Kvaliteten på divx beror helt på om killen som gjort den är ett klantarsel eller inte. I 95% av fallen är han det.
Den optimala upplösningen är 640X272 och det klarar en gammal PC utan att bråka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-27 01:51

Pelleman, sluta lipa över kostnaden för en Mac.
Gilla läget.
Köp en & kom in i matchen eller var nöjd med din 266Mhz

Jag är inte intresserad av en 266a. Jag vill ha en vettig, billig Mac för att utforska Mac-världen. Jag hoppades att en äldre maskin (typ 6500) med G3 kort skulle klara av de mest grundläggande och enkla uppgifter man kan förvänta sig av en dator men så verkar ju inte vara fallet.
PC har jag redan en och den är helt up-to-date.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 22:44

Pelleman !
Kan du ge mig lite tips hur jag kan få div-x filmer att flyta med en P3-633 och 256Meg minne, jag kör XP som funkar bra och senaste från divx.com men filmerna hackar och kommer ur fas med ljudet. Jag bytte tom grafikkort till någon GF2 modell, men sen la jag ner det.

Så alla PC funkar mao inte fullt ut med div-x.

mvh/mangan

Tror inte det är något som helst problem om du kör på en "PCI" PowerMac. Däremot ska du undvika NuBus macarna 6100/7100/8100.

7500/7600 är de äldsta PCI-macarna men de har å andra sidan en del kul in och utgångar för S-video mm. Så möjligt titta på TV/Video med datorn. De saknar tex 7300, som å andra sidan är nyare o har lite snabbare CD mm.

En äldre 7500/7600 med ny processor o bra grafikkort kan vara klart prisvärt beroende på vad man ska göra.

Som sagt. En 333/32 klarar DivX alldeles utmärkt så din hårdvara är det inget fel på (själv har jag en 1Ghz/256).
Hemligheten är att hitta ett bra codec-paket till WMP.
Leta lite på Kazaa, prova några olika.
Det paket jag har bäst erfarenheter av är NIMO.
På Divx.com finns massor av info också.
Ett annat tips är att skaffa ett textningsprogram så att du kan få filmerna med svensk (eller vilket språk du nu föredrar) text.
Divx är ju det bästa som hänt sedan det färdigskivade brödet. Att kunna se filmer med DVD-kvalitet långt innan de kommer på bio, gratis OCH lagligt. Mums!

1
Bevaka tråden