Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stunden närmar sig...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, då var det inte så långt kvar längre till inköpet av den nya Mac:en. Denna skall ta över för min nuvarande workstation som är en kraftfull PC(AMD XP 1900+, 768MB RAM, 120GB, GeForce3 ti200 64MB osv). Frågade innan om jag skulle köpa en ny iMac eller en eMac och svaret blev en iMac. Nu när jag har kollat runt och tänkt lite så har frågan dykt upp ett flertal ggr, uppgraderingsmöjligheter då? På en ny iMac ser det rätt tight ut med space... kanske man skulle investera i en QS istället, samma mhz osv troligen mindre antal portar men möjligheten att uppgradera finns ju... vad tycker ni?

/D

  • Medlem
  • 2003-01-01 23:29

Om du vill ha uppgraderingsmöjligheter och inte störs av den höga ljudnivån så skall du absolut skaffa en QS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-01 23:41

Allt beror som vanligt på vad du ska göra med datorn. Köp inte en dyrare dator än du behöver.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-01 23:57

iMacen håller i ungefär 2 år innan den blir för omodern för att köra t ex dom allra nyaste spelen på men å andra sidan är iMacarna billiga och dom två dyraste har ju DVD-brännare innbygt. Jag är i alla fall nöjd med min iMac 17"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-01 23:58

Men man köper väl inte en Mac om man bara vill spela spel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-02 00:18

...och vänta tills efter 7/1

huvudsakligen använder jag min nuvarande workstation till 3 grejjer: programmering(C/C++), grafiska arbeten(Photoshop, Maya) och till att lira spel på ibland.

/D

  • Oregistrerad
  • 2003-01-02 02:22

Kör du Maya är det inget snack om saken då är det en QS du ska ha. iMacen har bara AGP2X mot AGP4X på QS vilket ska göra en ganska stor skillnad. Kör man Maya så sitter det ju inte i pengarna eller?

För man kan väl inte få sin PCversion av Maya bytt rakt av mot Macversionen? Men som C-mon sa, vänta tills efter 7/1.

  • Medlem
  • 2003-01-02 10:21

En lustig sak med Maya är att Alias Wavefront, enligt deras hemsida, inte anser att någon Appledator är fullständigt kvalificerad att köra det. Alla nyare datorer har förbehållningen att de inte är testade fullt ut, och datorer före QS har "problem".

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
En lustig sak med Maya är att Alias Wavefront, enligt deras hemsida, inte anser att någon Appledator är fullständigt kvalificerad att köra det. Alla nyare datorer har förbehållningen att de inte är testade fullt ut, och datorer före QS har "problem".

Anledningen till det är att det inte finns någon Mac som har ett riktigt grafikkort. Enligt Alias|Wavefront så är PC med GeForce 2/3/4 inte heller kvalificerade. nVidia GeForce 2/3/4 är inte "proffskort" utan spelkort avsedda för hemanvändare.

Citat från Alias|Wavefronts websida:
"nVidia GeForce256, GeForce2, GeForce3, GeForce4 series

There are many cards based on GeForce256, GeForce2 and GeForce3 chipsets. nVidia and Alias|Wavefront do not recommend these cards for use with Maya 4.5 as you may experience various refresh, display and stability problems and inadequate performance.
We suggest you choose from nVidia´s workstation cards instead, such as the Quadro DCC or the Quadro 2 family (Pro, MXR, EX) which are much better suited to highend 3D packages such as Maya."

Vilket ju är OK för PC-nvändare eftersom de bara behöver gå ut och köpa ett nytt kort, och har åtminstone ett dussintal att välja mellan. Macanvändarna har inte det alternativet.

Well måste väl tillägga att pengarna har viss betydelse. Har mellan 17-20000kr att röra mig på när det gäller det här inköpet.

/D

du skall definitivt ha en QS Dual 867a! best bang for buck...men - den låter mycket.

1
Bevaka tråden