Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den nya PowerMacen startar inte...

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-11-16 10:54

Med goda råd från detta forum inhandlades igår en PowerMac G4 867 från Inwarehouse.

Monteringsdags:
1. Montera extra internminne: OK
2. Montera extra intern hårddisk: gick mindre bra, svårt att få loss den bakre hållaren som hårddisken ska sitta i (Seagate Barracuda iv ska väl sitta i den bakre, inte den främre?). Nåväl, det kan vänta.
3. Koppla in skärm, mus, tangentbord och slå på:

Vad i helevete, det startar inte!?
Maskineländet tycks inte få någon ström! Dubbelkolla nätsladden, byt med skärmen (som får ström). Fortfarande ingenting. Ingen lampa i strömbrytaren lyser, nada.

Många maskiner har man köpt i sina dagar, men startat har de allt gjort!

Gjorde jag då något dumt vid montering av internminne och hårddisk? Inte då, var oerhört försiktig.

Råd, någon?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 12:44

Trist läge! Låter som om du får returnera. Plocka ur komponenterna du stoppat i och låtsas som det regnar. :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-16 15:12

Startade den när du fick den? Låter som du har fått dåligt minne.

Plocka ut ditt extraminne och hårddisken och provat att sätta på den. Går den igång? Bra, sätt in minnet, om det är fler minnen så sätt in ett i taget. Startar den inte nu så är det något knas på ditt minne.

Då är det bara att skicka tillbaka ditt minne och säga att det inte fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 16:01

Som sagt plocka i det du monterat extra. Funkar det inte då så är risken den var död vid leverans. Eller du bootade upp den innan?

Sen hur är det med master/slave på disken?

  • Medlem
  • 2002-11-16 16:14

Om lampan inte lyser och ingenting snurrar igång, så måste(?) nätaggregaten vara sönder. Eller så är moderkortet paj. Hur som haver, så blir det ju retur. Eftersom den var trasig vid leverans, så måste du stå på dig att det inte ska handla om en reparation som tar två månader.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 16:17

Nja...

Ett trasigt minne har jag råkat ut för som gjorde precis så... Inget funka... ingen lampa och ingen reaktion öht...

men visst, nätdelen kan ha gått...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-16 20:50

Nå, alfp hur går det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-19 19:37

Jobbigt att tjata men hur gick/går det alfp?
Kan vara bra för oss alla att få vete en eventuell lösning till problemet.

  • Medlem
  • 2002-11-19 23:38

Sorry, har varit nerkopplad ett tag.

Så mycket lösning blev det inte på problemet. Den startade inte, vare sig med eller utan minne. Den verkar faktiskt ha varit kass från första början, jag tror att nätdelen var paj.

Sambon, som ska använda maskinen, försökte få en ny av Inwarehouse, men se det gick inte. Dock ska sägas att de skickade bud efter den, alltid något. Det lär ta en vecka (minst) innan den återkommer.

Lite undrande är man allt; när uppstod problemet? Någon gång mellan någon installerade operativet -- för det sker väl här i Sverige? -- och vi packade upp den?

Ja, ja, maskiner, maskiner, ibland är man oerhört less på dem, speciellt när de ska underhållas.

Ingen Mac jag köpt har haft ett OS förinstallerat. Den var förmodligen redan död då den skickades från fabriken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-20 01:09

Tråkigt, men samtidigt ovanligt. Har installerat över 75 nya maccar och aldrig råkat ut för detta.

En av få DOA(Dead On Arrival) från Apple.
Lyckligtvis är de få eftersom detas DOA-rutiner är ett smärre helvete.

Hoppas det går bra för dig. Du ska få en ny birk även om det kommer ta ett tag...

  • Medlem
  • 2002-11-20 10:51

En brasklapp: Att installera en extra hårddisk i nya PowerMac förenklas inte av att Apple glömt att visa att man ska skruva bort en liten skruv för att få loss hållaren. Enligt bruksanvisningen ska man lyfta och dra, detta ska man göra EFTER man skruvat bort skruven.

Hände mig också, men jag plockade ut allt jag installerat och höll ned resetknappen på moderkortet drygt 30 sekunder. Sen fick den ström och startade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-20 11:53

CUDA-switchen! (Är det förresten någon som minns vad CUDA står för?) Du kan också testa att ta bort batteriet, låta datorn stå utan batteri i ett par timmar eller över natten och sedan sätta tillbaka det.)

  • Oregistrerad
  • 2002-11-20 12:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
...Är det förresten någon som minns vad CUDA står för?...

CanUnDoAlmosteverything

Tryck dock inte ned CUDA-switchen flera ggr, då blir batteriet snabbt dåligt.

Vi har just detta problem med vår 933MHz Quicksilver. Den bootade igår kväll, inte idag. Vi har testat CUDA, nya minnen, byta grafikkort, inget hjälper. Datorn som skulle vara 99macs nya mailserver och allt.

Någon där uppe vill inte att vi ska gå över till Mac och OS X!

[ 20 November 2002, 12:50: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-20 19:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Någon där uppe vill inte att vi ska gå över till Mac och OS X!

Känns rimligare med någon där nere...

Nu e man nästan lite less på Macarna, som de flesta vet så hade jag mycket problem med min Quicksilver G4 867 i drygt två månader. Kan ni tänka er, inför jul så har man hur mycket som helst att göra och då tänkte man OK, man kan bita ihop och köra några sena kvällar för hinna med allt, ja ja...gissa vad som hände, den bara dog. Efter några timmarsarbete fick jag igång den igen: - Yippie, tänkte jag. Klickade på Quark-ikonen - Näh..du, "hittade inte filen".
Ahhh................

  • Medlem
  • 2002-11-25 04:21

Kan meddela att Macen är tillbaka sedan i fredags med ny nätdel.

Man kan tyvärr konstatera att Apples kundsupport inte imponerar, sambon har haft ett par goddag-yxskaft-samtal med dem. Till slut blev hon vansinnig och började skrika i telefonen, då började det faktiskt hända saker...

Högre betyg åt Inwarehouses kundsupport (som oxå verkar rätt trötta på Apple).

  • Oregistrerad
  • 2002-11-25 09:21

Om det är fel på burk som kommer så har man väl all rätt att låta köpet gå tillbaka enligt öppet köp, eller?
Alltså, skulle man man inte kunna låta köpet gå tillbaka "för att man inte är nöjd " och göra en ny beställning på en ny burk? Speciellt på en postorderfirma som inwarehouse, där har ju lagen skärpts. Det drabbar ju åf i och för sig men man får ju igång grejerna snabbare.
Eller har jag fattat fel?

Martin

  • Oregistrerad
  • 2002-11-25 10:54

Har du fixat så att start-disken är master och den andra slave...? Om inte, så är det självklart att den inte startar... gjorde samma miss själv nämligen och inget hände när jag tryckte på startknappen. Annars är felet troligtvis att du fått ett trasigt ram-minne.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-25 11:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: alfp:
Kan meddela att Macen är tillbaka sedan i fredags med ny nätdel.

Vad är det för tillverkare på den nya nätdelen?? Samsung eller AcBel ??

mvh
Jocke

1
Bevaka tråden