Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny mus nu!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag är återigen lycklig ägare/användare av en Mac efter ett uppehåll på över två år. Fast den dära runda musen jag fick med min begagnade G4 går ju bara inte att använda. Hur är det nu: Kan man köpa vilken USB-mus som helst, eller vad är det jag ska köpa? Tacksam för tips.

/Karin

Jag har ännu itne träffat på nån mus som det inte fungerar med. Men riktigt säker kan man väl aldrig vara. Köp en mus med ett känt märke.
Bäst stöd har Logitechs och Microsofts möss.
Scroll-hjul och minst 2 knappar måste du ha förstås.

  • Medlem
  • 2003-02-02 13:27

hej och välkommen tillbaka!
du kan egentligen köpa vilken mus som helst med USB. sen är det inte säkert att tillverkaren gör drivrutiner till musen som du köper. men som tur är finns ett tredjeparts program som löser det mesta.
jag råder dig hursomhelst att köpa en mus från antingen microsoft eller logitec. båda dessa tillverkare gör drivrutiner till macen vad jag vet.

/majk

Köpte en optisk Logitechmus (iFeel) som fungerar utmärkt utan drivisar men drar för mycket ström vilket gör att jag inte kan ansluta den till tangentbordet utan får använda en hubb istället.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:
Köpte en optisk Logitechmus (iFeel) som fungerar utmärkt utan drivisar men drar för mycket ström vilket gör att jag inte kan ansluta den till tangentbordet utan får använda en hubb istället.

Skum! Jag har Logitech Dual Optical på jobbet och den funkar bra.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:
Köpte en optisk Logitechmus (iFeel) som fungerar utmärkt utan drivisar men drar för mycket ström vilket gör att jag inte kan ansluta den till tangentbordet utan får använda en hubb istället.

Skum! Jag har Logitech Dual Optical på jobbet och den funkar bra.

Tittade i äpple>om den här datorn>mer info>enheter och skivor
och noterade att apples tvålmus frar 100 mA medan min logitech drar 500! mA

  • Oregistrerad
  • 2003-02-02 14:03

Rekommenderar en kanonbra "basråtta", IntelliMouse Explorer:

Pris inkl. frakt, 356:- från itbutikken.dk

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:
Köpte en optisk Logitechmus (iFeel) som fungerar utmärkt utan drivisar men drar för mycket ström vilket gör att jag inte kan ansluta den till tangentbordet utan får använda en hubb istället.

Det är endast iFeel-mouse (som nu utgått ur Logitechs sortiment) som kräver anslutning direkt till datorns USB-port eller USB-hubb.
Detta står också på kartongen till musen, har jag för mig.

Det är den mobiltel-liknande-vibratorn som iFeel-mouse har, som kräver den högre strömförbrukningen.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Petter M:
Det är endast iFeel-mouse (som nu utgått ur Logitechs sortiment) som kräver anslutning direkt till datorns USB-port eller USB-hubb.
Detta står också på kartongen till musen, har jag för mig.

Det är den mobiltel-liknande-vibratorn som iFeel-mouse har, som kräver den högre strömförbrukningen.

Jag är Macanvändare och läser inte Read me filer, bruksanvisningar eller kartonger.

Vibrator???

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:
Jag är Macanvändare och läser inte Read me filer, bruksanvisningar eller kartonger.

Men klagar gärna sen när det inte blev som man tänkt sig

Citat:

citera:Vibrator???

Ja, som gör att du kan få "Force feedback" från musen, t.ex. i vissa spel. Funkar bara i PC/Win tror jag.
Jasså, du visste inte om att du skaffat dig en vibrerande mus

[ 02. februari 2003, 14:35: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

Tack för alla tips! Jag ska genast bege mig ut och shoppa

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Karin Lignell:
Tack för alla tips! Jag ska genast bege mig ut och shoppa

Som många redan sagt, välj en Logitech eller Microsoft mus, så vet du att det finns drivrutiner både till Mac OS X och Mac OS 9.
Lycka till med shoppandet

1
Bevaka tråden