Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac G3/300 som server

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-15 15:53

Hej!

Har en PowerMac G3/300 som jag bara kör lite vanliga program på, den funkar utmärkt
men frågan är, kan jag göra den till en server? Den har en 40B (ATA) HD i sig och möjlighet till att köra interna SCSI diskar. Datorn kör OS X Jaguar.

Tack,
Björne
PS. Den skall användas till webserver, möjligtvis FTP/fil server. Den har ett Ethernet kort.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-15 15:53

PS. Jag formulerade det här ämnet som SE/30 med mening, jag tänkte att G3n kunde vara bättre som server

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-15 15:57

Visst, du kan ju ha Mac OS X eller Yellow Dog Linux på den till exempel. Varför inte?

  • Avstängd
  • 2002-11-15 16:00

Självklart, du kan ju ha den till både ditten och datten, ircd, http, ftp... you name it Själv skulle jag köra på en Linux PPC-dist typ YDL eller Gentoo på en sån, mest med tanke på att man slipper allt lull-lull som finns i OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-15 16:01

Du kan definitivt använda den som webbserver. Du har ju redan allt inbyggt i Jaguar: Apache, en av världens bästa webservrar om inte DEN bästa. PHP, kraftfullt scriptspråk för att skapa dynamisk webb. Du kan installera MySQL på den om du behöver databasdrivna webbsidor - helt gratis, men kanske lite krångligt.

FTP-server finns också inbyggt. Vill du kunna anpassa användarsystemet utöver systemets användare så får du räkna med lite terminaljobb. Kanske bör du också byta till ProFTPd?

Med vanlig fildelning kan du ge macar tillgång till filer på servern, men ska du ha många användare bör du kanske köpa in Mac OS X Server.

Sen behöver du kanske mer hårddisk om det är många/stora filer. Och kanske en extra disk för backup?

- - -

Hupp, vi var många som svarade samtidigt!

[ 15 November 2002, 16:03: Meddelandet ändrat av: HL ]

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-15 16:10

om jag ska köra en server är väl BSD bättre?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-15 16:15

jag ska i förstahand göra detta:

Köra en sajt med ett forum, kanske chat (på sajten) å lite sånt med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-15 16:15

Mac OS X bygger ju på FreeBSD, så det är väl gott nog? Om du redan har Mac OS X så är det väl guld värt! Luta dig tillbaka och njut av stabiliteten!

[ 15 November 2002, 16:16: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-15 16:16

jag har Jaguar

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-15 16:18

Om jag nu ska använda Jaguar...

SNÄLLA tala om för mig hur jag får den till en php/mysql webserver

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-15 16:18

Så använd det då! Vad ska du krångla och greja i BSD och YDL för? Om du absolut vill mecka, köp dig en gammal Volvo PV 444 eller AMC Pacer X!

Vill du kunna använda den som klient skall du naturligtvis ha kvar MacOS X Klient. Själv kör jag MacOS X Server p en G3266 hemma. Inte för att detta är det snabbaste utan för att jag har den som testplattform för jobbet. Funkerar helt ok men man måste ha 256 MB ram.

För optimal prestanda skulle jag köra Debian. Apt-get heter anledningen till att köra debian och inte någon annan linux smak eller BSD. För full kontroll och för att lära dig maximalt om vad du har i systemet så installera minimalt från början med bara fungerande nät och aptget. Installera därefter de paket som du behöver. apache, brandvägg m.m. Då tar det minimalt utrymme både på disk och i minnet. Jag gjorde detta på min brandvägg en P133 med 32 mb ram och den fungerar perfekt och kör min proxy också. Allt på under 100 mb på disken.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-15 16:25

Men netbsd verkar väl vara en bra lösning?

Kan någon tala om för mig vilka paket och sånt jag behöver?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-15 16:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-15 16:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Björne:
om jag ska köra en server är väl BSD bättre?

Jovisst, jag missbedömde nog dina kunskaper/ambitioner. Sorry. Har du kunskaperna eller tid/lust att lära dig så kör en BSD utan allt lull-lull. Eller varför inte Debian som Tomas föreslog? Apt-get är helt oslagbart!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-15 16:42

jag känner en bsd fantast (som e bra på PääCää-bsd, men det är väl ganska lika?)

Har du väl installerat bsd spelar det ju kvitta vad din polare har för hårdvara. Jag har lär mig det mesta genom att konsultera ett unix/pc-freak och i stort sett allt som han kunde gick att applicera på macosx utan krusiduller.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-15 17:08

skall jag köra freeBSD, netBSD eller?

NetBSD skulle jag nog rekommendera - FreeBSD finns nämligen inte för PPC, så det kan bli lite svårt...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-15 17:24

Vilken revision är min G3a om det står i Apple Systeminfo:

Datormodell: Power Macintosh G3 (version = 2.2)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-15 17:40

han jag känner säger att bsd är bättre men det verkar VÄÄÄLDIGT jobbigt att använda med tanke på system dosk, oppen firewire å så, är inte Yellow Dog Network server bättre?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-16 12:14

Nu har jag installerat YDL men nu vägrar datorn att starta! Jag ser bara musen uppe i vänstra hörnet när jag trycker på start knappen! Vad ska jag göra?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 12:29

Har svårt att förstå varför du inte kör med OSX. Enklare setup får man leta efter.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 12:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
... Själv skulle jag köra på en Linux PPC-dist typ YDL eller Gentoo på en sån, mest med tanke på att man slipper allt lull-lull som finns i OS X.

Det är ju lull-lull man vill ha som Mac användare!
Os X är ett lysande operativ för servrar, och i synnerhet för folk som inte satt upp några serversystem tidigare. Lull-lullet gör ju ofta skillnaden mellan obegriplig rappakalja och full förståelse.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-16 21:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Björne:
Nu har jag installerat YDL men nu vägrar datorn att starta! Jag ser bara musen uppe i vänstra hörnet när jag trycker på start knappen! Vad ska jag göra?

Är det ingen som vet vad som kan vara fel

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-16 23:09

hej!

kopplar jag ur IDE kabeln till hårddisken så ser jag allafall disketten med frågetecknet!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-17 02:12

skit samma, nu FUNGERAR det!!

jag kunde logga in som root i Linux!!

Sedan skrev jag "reboot" och stängde av datorn...

Vad skall jag göra nu? Installera en Window Manager?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-17 02:18

Du kunde logga in som root och skriva reboot... fantastiskt.

Varför installerar du inte YDL?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-17 10:48

Jag har YDL installerat... Internet/Network server så... jag har ingen gui :´( kan man installera det manuellt?

Om du gjort en fullständig installation ska väl kde finnas med. Det gjorde den i alla fall när jag stoppade in ydl på min 6400. Tyvärr minns jag inte hur man startar det eftersom datorn åkte in i garderoben igen så snart jag sett att allt fungerade
Skriv ´apropos kde´ eller ´apropos desktop´ så borde du kunna klura ut vilket kommando som startar den grafiska delen av linux.

Bevaka tråden